„Дядо ми беше изключително разочарован от хората, които го предадоха. Беше много доверчив. И след промените стана по-предпазлив.

Той страдаше много като гледаше колко хората обедняват все повече и повече“, призна в предаването „120 минути“ на Би Ти Ви Жени Живкова.Тя била много притеснителна и не искала да се афишира като внучка на Тодор Живков. На една екскурзия Жени Живкова помолила своя приятелка да се представи за нея. Всички техни приятели се радвали отстрани като гледали какво се случва с нея.

„Бойко Борисов много добре се грижеше за дядо. Ние бяхме като семейни приятели с него“, спомни си Жени Живкова.

Правнучката на Тато – Андрея, призна, че по негово време е било минус, че не всеки човек е могъл да бъде свободен да пътува извън граница. „Седнах в едно такси и питах какво помни за онова време. А той ми отговори: „Да хубаво е, че можем да излизаме свободно в чужбина. Но по онова време със семейството ми ходехме всяко лято на нашето море и планина. А сега не можем. Кел файда, че имаме свобода да излизаме в чужбина“, каза Андреа. Тя категорично е решила да не се занимава с политика.

Оказва се, че носталгия по детството от годините на социализма в НРБ вади от килера култови предмети. С тези прожекционни апаратчета и няколко целулоидни ленти, навити на ролки, децата през 80-те влизаха в света на приказките. Необходимо беше само да не са спрели тока (режимите на светлото бяха епични), стаята да е затъмнена и да има ако не бяла, то поне едноцветно боядисана стена, без закачени по нея картини и други смущаващи образа предмети.При липса на стена, която да отговаря на тези условия, винаги можеше да се защипе един бял чаршаф на двете крила на гардероба на баба например, или да се използва бялата дървена врата. И идваше времето на ленти с приказки - за да има разнообразие и да не ни омръзват. Макар че на нас трудно ни омръзваше това занимание, дори ако се налагаше сто пъти да гледаме едни и същи филмчета, които вече сме научили наизуст.
Та такива ми ти работи се случваха в миналото с диапрожекционните апаратчета за диафилми.Даже по-изобретателните от нас можеха да си изработват собствени "ленти" от оризова хартия. А при липса на ленти за гледане – те често горяха или се стапяха от високите температури на крушките в диапрожектора, апартчето се превръщаше в прожектор-следач за импровизираните театрални представления и концерти, които разигравахме зад завесите в хола.

Имаше още руски подобни апаратчета, немски, полски също. Но гордостта на родната индустрия бързо наложи диапрожекционни апаратчета „Пионер 1” на ОЕЗ -Панагюрище. Така в един момент почти няма къща, която да не разполага с такова. Видеото на VHS все още беше лукс, а за DVD, плейъри, лаптопи и персонални компютри дори не сънувахме. Просто много от съвременните джаджи не бяха измислени.
Сигурно си спомняте за часовете прекарвани взряни в осветения правоъгълник в тъмната стая, прожектирайки си филмчетата отново и отново....


Вълчан Войвода е едно от най-легендарните имена в нашата история. Личността му е обект на множество вярвания и предания, бродещи из българските земи, а точната му съдба е обвита в мистерия. Поради факта, че няма конкретни исторически извори и факти за житейския му път, той е един от образите, които са оставили ярка следа в родния фолклор.  Въпреки липсата на достоверни източници за живота на бележития войвода, едно е сигурно – благодарение на защитата и помощта, които е оказвал на мирното население, героят бързо изградил образа на безстрашен, непреклонен и неумолим народен закрилник.
Сведенията за Вълчан Войвода са толкова противоречиви, че дори рожденото му име остава загадка. Съществуват теории, според които то е било Вълко Бимбелов или Вълчан Пандурски. Най-разпространената хипотеза за месторождението му пък посочва района на Странджа планина. Смята се, че е бил роден в периода между 1770- 1780 година, като се знае, че на младини е бил овчар.
Едно от преданията ни разказва за отвличането на любимата му – един често срещан мотив в българския фолклор. Това деяние било извършено от турчин, който харесал годеницата на Вълчан – Рада. Той извикал войводата в конака и го заплашил повече да не търси своята невеста, ако му е мил животът. Вълчан не се примирил с посегателството и скоро организирал малка чета, въоръжил я, и заедно с нея „хванал гората“. Една вечер четниците причакали турчина и го убили, а Вълчан взел Рада обратно при себе си. Вследствие избухнало сражение с потерята, а в битката любимата му загинала, пронизана от куршум.
Тази история привлякла вниманието на местните турски власти и войводата бил принуден да избяга от родния си край. Стигнал чак до Бяло море, където се сближил с един грък – Спирос. Двамата събрали чета, с която започнали да пресрещат турски кервани в проходите и да ги обират. Тази тяхна идея прераснала в нещо мащабно и значимо. Само няколко години по-късно Вълчан предвождал една от най-големите хайдушки чети из българските земи, като числеността ѝ била близо 300 души. Действал главно в Източна и Югоизточна България.
Четата му непрекъснато нападала керваните, пратени от Цариград, които събирали местните данъци. Освен верните си четници, Вълчан имал още едно стратегическо предимство – разполагал с шпионин, внедрен в най-близкото обкръжение на самия султан. Смята се, че този човек бил Кара Емин ага и именно той давал информация на войводата кога и къде ще преминат керваните, превозващи златото към султанската хазна. Само за няколко години Вълчан войвода и четниците му натрупали несметни богатства. Те не само обирали преминаващи през проходите кервани, но и намирали римски, тракийски и старобългарски съкровища.
Легендата разказва, че със събраното злато войводата помагал на бедните българи като строил къщи и манастири. Не щедростта на Вълчан обаче била основната причината юнакът да бъде възпят в народното творчество, а закрилата, която оказвал на народа си срещу кърджалиите. Именно началото на XIX век било белязано от все по-честите набези на кърджалийски разбойнически орди, които обикаляли, ограбвали и малтретирали местното население. Фолклорът е съхранил историята за манастир, който бил ограбен от разбойници, а богохулниците обесили попа на едно дърво и на тръгване го подпалили.
Щом разбрал за това, Вълчан войвода се впуснал да ги гони с чета та си, настигнал ги и след кратко сражение ги победил. Оцелелите разбойници били обесени, а Вълчан войвода платил с част от натрупаните богатства за повторното построяване на манастира.
Смята се, че Вълчан войвода умира в Тулча или Браила някъде около 1860 година. В днешни дни юначният българин е известен най-вече със своето съкровище, натрупано от него и четата му по време на дългите години хайдутство. Това съкровище е плод на хиляди митове и легенди. Говори се, че след всеки обир по-голямата част от откраднатото било старателно скривано в някоя пещера.
Съществуват предания не за една или две пещери, които Вълчан войвода е използвал, за да съхранява несметните си съкровища. Богатството му е било толкова голямо, че се разказва как хайдутинът е пратил свои хора при руския цар, които да уговорят Русия да започне война с Османската империя, а войводата обещал да заплати всички разходи. Според друга легенда, Вълчан дал огромна сума пари на Евлоги и Христо Георгиеви, за да построят Висшата българска школа – Университета.Множество пещери и местности са били разкопавани от иманяри през последните два века в търсене на съкровищата, но все още тяхната съдба е неизвестна. Безспорно, Вълчан войвода е една от най-мистичните личности в нашата история, най-вече пора- ди множеството противоречиви сведения за живота му. Въпреки че липсват конкретни исторически данни, той е оставил ярка следа в съзнанието на българите от първата половина на XIX век. Със закрилата, която е осигурявал на народа и със стремежа си да възстанови България, той се явява като един от първите активни борци за национално освобождение.
Съдбата на богатствата, които Вълчан и четата му натрупват, е все още незнайна, но нека се надяваме, че ако те съществуват, то по-голямата част от тях са похарчени в името на неговия идеал – запазена и свободна България. Вълчан войвода е реална личност, чиито постижения и заслуги са толкова значими, че граничат с легендарното. Това е поредната история от родния летопис, която попада между мита и реалността и едва ли някога ще разберем каква е била истината.

Източник:opoznaybulgaria.com

Роден е на 6 април 1938 г. в Стара Загора, но произхожда от бежанско семейство от Мараш, Западна Тракия.

През 1964 г. завършва ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“ в класа на проф. Мандаджиев.

Работил е като шлосер-матричар в завод „Светлина“, Стара Загора (1964 – 1967), в Хасковския драматичен театър, където е бил директор (1965 – 1966), във Военния театър (1967-).

Михайлов е депутат във ВНС (1990), член на СБФД (1973), както и заместник-председател на САБ (1982 – 1989).

Най-голяма популярност му носи изпълнението на ролята на Петко Войвода в телевизионния сериал „Капитан Петко войвода“.

На 8 февруари 2018 г. САБ обявява, че „Икар“ за цялостен принос ще бъде присъден на Михайлов. На следващия ден, обаче, Михайлов съобщава в интервю своя отказ на наградата в знак на протест срещу състоянието на българския театър и липсата на достатъчно държавна грижа към този вид изкуство. Също споменава, че самият той не е член на САБ от 30 години, след което заяви, „в моя театър, в който съм вече 50 години – Театър „Българска армия“ – няма такава организация.“

Купихме, естествено сини и на физическо само аз и  едно момче бяхме със сини гуменки. Всички останали с бели...

Учителката ни изкара пред строя и ни попита само нашите майки ли са толкова загубени, че не са открили белите гуменки в магазина и момчето като ревна...не може да спре. А другарката продължава "Не стига че майка ти е загубена, ами възпитала мъж да реве..."

На лагер съм била в едно старо училище и тоалетните бяха на етажа само едни общи. Някой се беше из@кал точно в преддверието на тоалетната и мен ме беше гнус да влизам и тайно с приятелка се измъквахме през прозореца и ходихме на една полянка.

 Обаче ни видели, докладвали и една сутрин се проведе разпит защо сме ходили на полянката. Аз мълча като комунист, но приятелката ми каза за лайното в тоалетната и как никой не го е изчистил и затова ни е гнус да влезем. А другарката ни обясни, че като истински пионери трябва да изчистим ла@ното. И ни наказаха нас двете да го чистим.

В.Атанасова

Помня задължителните почивки - 2 седмици на лагер на море, 2 седмици ски-лагер, 2 седмици на палатки на язовир. Помня как всички къмпинг-принадлежности се набавяха от заминаващи си чехи, поляци, германци или с връзки.
Летата при баба, когато се събирахме родата и ме пращаха за хляб - изяждаха се 3 хляба на ден, но беше най-вкусния хляб на света. Помня баба на печката, пържи кюфтета на 2 котлона, защото големите ще се приберат от сено гладни и няма време. Млякото на баба помня - най-вкусното.

Връзките за всичко и навсякъде. Особено впечатление ми правеше купуването на книги с връзки, защото често ме пращаха до близката книжарница да получа нещо под щанда.
Опашките помня, особено една опашка за кайсии, на която беше толкова топло, че със сестра ми припаднахме една след друга.
Купуването, за "да има", а не защото трябва.

"Пуснали са" или "ще пускат" - магически думи.

Пълните магазини с никакъв избор. Например обувки - 2 вида за целия сезон и всички деца са с еднакви сандали или гуменки.
Кореком - един друг свят зад стъклото. Каталозите на Некерман.
Пионерско поръчение, отряден председател, сбор-проверка, патрон на отряда, седемте ястребинчета, Ковачевци, тимуровска команда ... Помня как гледахме в училище на живо по телевизията погребението на някакъв съветски лидер, даже май двама. Дружинната ни беше луда пренавита кака, престараваше се яко.
Началото на септември със задължителното бране на шипки и билки - сериозна норма килограми, които всеки трябва да предаде в училище.
Бригади помня няколко - за картофи и за грозде, беше много весело.

Големия глад и нищото по магазините беше в началото на прехода.

В.Апостолов

Баба ми ходеше да чисти едно заведение и собственика ми пускаше Кинг Конг на видео и ме черпеше с кола. Обожавах шоколада Кума Лиса, в зелена опаковка. Кореком не съм помирисвала. Завиждах на децата със шушлякови анцузи.

И ние с дядо сме се редили по опашки. Той беше много серт, редовно ни пререждаше някоя бабичка, той се ядосваше и се прибирахме след дългото чакане без нищо. Принципен беше.

Обожавах режима на тока- не ме карат да уча, нашите отиваха в другия край на града, където има ток да гледат нещо по телевизията, печката бумти, аз съм се сгушила в дядо.

Още помня как майка се прибра на 10.11. от работа и каза че Живков е свален. Не разбрах точно, но се усети една еуфория.

Мисля че преди по ми харесва от сега.

В.Апостолова

Запомних го с прекрасното  детство , с лагерите  в планината , всички играехме заедно и бяхме задружни.
Да, чакаше се за кренвирши в магазините , но поне бяха вкусни . В сладкарниците се продаваха дъвки идеал по 10ст, кока кола -40 ст , лимонада -7 ст . За бонбоните Русалка и тези с Розите . Всичко в магазините беше ПРОИЗВЕДЕНО в БГ.  Един ориз , един боб , едно олио ... Сега стоиш пред рафта за ориз и си губиш времето опитвайки се да сортираш артикулите по качество , цена , производител . И така за всяко нещо.
Станахме непукисти и егоисти.

Не ми е липсвал  " запада " , защото не знаехме много за него . Сега живея и отглеждам детето си  на запад и осъзнавам колко по-добро е било  моето детството.

А.Николова

Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив