През 50-те години у нас започват ударно да се строят язовири. Основното им предназначение е добив на електроенергия и напояване. Най-големите от тях са построени по границата с Турция и Гърция, а замисълът им по непотвърдени слухове е бил стратегически.
По това време, не се е считало, че може да има заплаха от Югославия и Румъния, но Гърция е натовска държава, а Турция е била винаги спрягана като евентуален завоевател. Така от средата на 50-те години е решено в района на Кърджали да бъдат построени три големи язовира, които да акумулират водите на река Арда и нейните притоци. Това са язовирите  „Кърджали“, „Студен кладенец“ и „Ивайловград“, с общ капацитет 1 млрд. куб. метра вода.  Изграждането им е било част от отбранителна военна стратегия на страната.
Целта е била стените на трите язовира от каскадата на Арда да се използват като стратегическо оръжие при нападение от страна на Турция. Взривяването им е щяло да предизвика ударна вълна, която да затрудни вражеските нашественици.
Според доктрините на Варшавския договор е трябвало при евентуално нападение от страна на Турция да издържим 48 часа. Това е времето, което е било необходимо на съветските войски да
Строежа на Язовир "Кърджали"
Снимка Тодор Славчев
пристигнат и да се разгърнат на наша територия. Заливането на тези части от страната всъщност е представлявало последният отчаян ход да се спрат турците. При евентуален последователен взрив на стените им при война с Турция, водната вълна е щяла да помете всичко в района на Одрин и да стигне чак до Истанбул. Разбира се от Кърджали и района наоколо всичко е щяло да бъде под вода. Като населението там е трябвало да бъде евакуирано за броени часове. Математически е доказано, че приливната вълна, която ще залее града, ще бъде с височина 40 метра, а хидровъзелите е трябвало да стоят постоянно пълни.Най-голямата, сред най-големите „водни бомби” се намира на северозапад от Кърджали, на около 3 километра от града. Строителството на стената на язовир „Кърджали“ протича в периода от 1957-1963 година. Язовирната стена е построена по образец на друга стена която е изградена по-рано в Италия. Тя е на трето място по височина в България, а по форма, конструкция и изпълнение е единствената на Балкански полуостров. Тя е и една от малкото язовирни стени в света, които се извисяват над сравнително голямо населено място.Стената на язовира е бетонна дъгово-гравитачна, извисява се на 103,5 метра над земята, а общият завирен обем на водохранилището по проект е 539,9 милиона кубически метра. Действителният завирен обем обаче е по-малък в следствие на натрупването на наноси идващи от река Арда.При строителството на язовира се установява, че под стената има кухини, заради лошо отлят бетон. Наложило се е да бъдат инжектирани още тонове бетон за да не пропадне. Друга любопитна подробност съпътстваща строежа му е, че главният архитект се самоубива при неизяснени обстоятелства. Според слухове инженерът посяга на живота си, защото се е опитал да саботира строежа, но са го хванали.


Макар че язовирната стена е с много висока степен на защита от терористични атаки, всеки стратегически язовир има т.нар. мека точка. Това е мястото, което умишлено е направено уязвимо и е строга тайна. Ако се уцели меката точка, може да се разруши стената.
Ако не дай си Боже стане нещо, язовир “Антонивановци” пък ще потопи половин Пловдивска област. Кричим и околните села като Куртово Конаре, Йоаким Груево и прочее ще бъдат пометени. Пловдив ще бъде „пощаден“ – докато стигне дотам, приливната вълна вече ще е намаляла до два метра височина.



Името на Ран Босилек предизвиква у повечето от нас сходни асоциации: „Косе Босе”, „Патиланци”, Патиланци„Кумчо Вълчо”, „Кума Лиса”, „Баба Меца”, „Неродена мома”…
Творчеството му за деца включва множество авторски текстове, както и редица обработени и преразказани приказки. Много от творбите му са станали толкова популярни, че мнозина ги смятат за народно творчество.

Биография
Ран Босилек е псевдоним на Генчо Станчев Негенцов. Роден е на 26 септември 1886 в Габрово. Баща му е опълченец от Освободителната война и занаятчйя. Починал е когато Генчо е бил седемгодишен. Той има двама братя и две сестри.Всички получават висше образование. Единият му брат е д-р Христо Негенцов, професор по педагогика.Другият му брат е Никола Негенцов създател на метерологията във военно-въздушните сили. Ран Босилек завършва Априловската гимназия в Габрово и известно време работи като учител.За своите ученици, той написал първото си детско стихотворение „ На косичка”, което било публикувано в списание „Светулка” , през 1906г. Следва славянска фиология и право в Софийския университет,завършва докторат по право в Брюксел.
Известно време е адвокат но обичта му към децата става причина да започне да пише за тях. Участва в редактирането на списание „Светулка”, редактира вестник „Врабче”. Редактор е в издание „Хемус”,където се издава списание „Детска радост”, едно от най-известните детски издания в България.Председателства „Дружеството на детските писатели”.Членува в Съюза на българските писатели. Той е един от създателите на художествено оформената детска книга в България. Съчетава ярката дарба на лирика и проза. Голямото му по обем творчество за деца е представено в десетки отделни издания и сборници. Умира на 8 октомври 1958г. В София.

Прозата на Ран Босилек
Той е един от пламенните радатели за създаване на правдива,съдържателна и високохуманна литература за деца у нас.Творчеството си писателят е изградил върху най-добрите традиции на българската детска литература.Безграничната му любов към децата,лумнала от непосредственото общуване с тях като учител,е неговият най-дълбок извор на вдъхновение.
Авторът на „Родна реч” и на веселите патилански истории, големият поклоник на българския фолклор смята,че на детето е нужно да се покаже цялостно животът,да се въведе то постепенно в сложните човешки отношения,да се разкрият пред него взаймоотношенията между човека и природата.
Предмет на изображение в неговите произведения са самите деца, отношенията им с близките в семейството.За да потготви свойте малки приятели за света на възрастните, Ран Босилек изгражда у тях ново етично отношение към всичко,което ги заобикаля.Неговият стремеж е да възпита високи нраствени и трудови добродетели.Поетът иска от рано да възпламени у децата искрата на обичта към всичко родно, поставя си за цел да изгради представи за добро и зло, да създаде култ към честността и добрата постъпка.
Ран Босилек пише: стихотворения,приказки,разкази,сценки,статийки римувана проза – използва всичко,което може да привлече вниманието на детето.
Поезията на Ран Босилек е вълнуваща.Стихотворения като „Родна реч”, „Я кажи ми” и др. Са едни от най-хубавите поетични творби в детската ни литература.

Важна част от творчеството му е отношението между оригиналното творчество и влиянието на фолклора върху него.
Балетристичния дар на писателя може да се види в приказките му . Приказките и разказите му са последователни, без излишни отклонения и усложнения, стегната композиция и лаконичен език. Приказки като „Бяло петленце”, „ Сън” , „Цирк в пустинята” стоят по близко до оргиналните му творби, а такива като „ Златно птиче”, „Таралежко” , „Клан – недоклан” , „Косе – Босе’’ по сюжет и художествени похвати се доближават до народните творби. В своето творчество не поставя сложни философски проблеми, задачата на писателя е скромна да подготви своите читатели за живота, да утвърди оптимистично отношение към света. Основната тема на неговата проза е самата действителност.
Посветил е много страници на отношенията между баба и внук, деца и родители в
произведенията „ Куку и Мау ‘’ , „Баба и внуче” , „Циганин и Циганче”. Особено място в сърцето на селското дете заемат домашните животни . В центъра на вниманието си, поставя самото дете с неговите игри и мечти. В много от приказките и разказите си, той защитава идеята за необходимостта от жизнерадостно творчество за малките. Това се вижда в разказите му „Патиланско царство”, „Патиланско училище” и др. В творчеството му наблюдаваме изображения на празници. Приказки като: „ На Великден’’, „Срещу Нова година” и др. са отражение на традициите на нашия народ.
Ран Босилек си поставя за цел да запознае своите малки приятели с нови, неизвестни досега за тях понятия като добро и зло, справедливост и несправедливост,труд, чест,дълг. Много от приказките на писателя са разгърнати върху основата на противоречието между доброто и злото.
В приказки като „ Бързата работа” и др. Писателят разработва темата за трудолюбието, като използва животински персонажи. – „ Трудолюбивият е достоен за уважение- мързеливият служи за присмех на всички”- това е тезата,върху която са построени разкази като „Малкият печатар”, „Помагачка”, „Всички на работа”, „За печалба” и др. Авторът наказва ленивците с беззлобния си, добродушен хумор, като ги поставя в комични положения, от които те излизат едва, след като сами стигат до правилния извод.
Неговото талантливо перо умее еднакво добре да рисува както весели и жизнерадостни картини на безгрижното детство, така и ярко да очертава характерни моменти от нашия икономически и обществен живот.Видял от близо живота на бедните си другарчета, закърмени от тежък труд, иска да покаже несправедливостта на живота. Тази тема е разгърната в „Малкият печатар”, „Дяволчето в бяла опашка” , „Беден врабчо с ум с бори”. С голяма човешка мъка той разказва за бедното дете, което носи радост на другите, но сам не може да се радва на новогодишния празник „ Малкото книжарче” и др.
Приказките на Ран Босилек са населени с разнообразен персонаж.В тях наред със Заю Баю читателят се среща с „Котаран” , с Петльо ( „ Задави се Петльо” ), Козльо ( „Клан, недоклан), Баба Меца („ Отишла баба за дренки” ) и др. Всички те запознават детето със своя начин на живот или разкриват свои особености.
Особено място в творчеството на писателя заема неговата римувана проза . От 1924г. На страниците на сп.” Детска радост”, чийто редактор е Ран Босилек започва излизането на поредица от римувани разкази с общи герои. В това свое повествование, каквото всъщност представлява то, разгледано цялостно,поетът рисува лудориите на патиланчовата дружина. По-късно тези разкази стават известни като отделни книжки със заглавия „Патиланчо”, „Бати Патилан”, „Патиланско царство”, „Патиланчо Данчо” и „Патиланчо на село”.Животът на сговорната дружина е основа, на която авторът разгръща своето оптимистично отношение към света. И в игрите, и в труда малките герои намират повод да се посмеят и веселят. Героите на повествованието- Патиланчо и неговите другари- Патиланчо Данчо, Патиланчо Ганчо, Патилана Гана и т.н., неговата баба Цоцолана, както и образите в другите му произведения , и тук са обобщени.
Произведението на Ран Босилек разкрива пред читателя един весел детски свят, от който те могат да се поучават и в игрите, и в труда.Формата на повествованието-писмата на Патиланчо до Смехурко- е интересна и забавна за децата, а римуваната проза допринася много за жизнерадостния тон на това произведение, за лесното му възприемане и запаметяване.
За малките си приятели той пише още диалози и смешки. Често се появяват статийки-приказки , в които писателят запознава децата с личността и делото на видни наши и чужди писатели и общественици. На ясен, достъпен език Ран Босилек разказва за Пушкин, Толстой, Христо Ботев, Любен Каравелов,Чичо Стоян, Елин Пелин, и др. Той пръв прави опит да поднесе този жанр на детето и чрез него да му представи в един по-системен и прегледен вид още непознати за него творци.
В езиково и композиционно отношение творбите на писателя са интересни и разнообразни.Много от тях могат да бъдат посочени като образци на детската литература.
Ран Босилек е писател с ярък творчески почерк и висока гражданска съвест.
Идейното, тематично и жанрово разнообразие на неговите балетристични творби разкрива една искрена и дълбоко хуманистична авторова концепция.Неговите произични произведения са поучителни и човечни. Той пръв отдели много сили и талант, за да направи достояние на нашите деца богатството на българския фолклор.С голямото си умение да използва многобагрения и звучен народен език, да разказва весело, забавно и правдиво на малкия читател за живота Ран Босилек с право е извоювал свое определено място в развитието на детската ни литература.
.................
Родна реч

Родна реч, омайна, сладка,
що звучи навред край мен;
реч на мама и на татка,
реч, що мълвим всеки ден.

Тя звънти, когато пея,
в радостни игри ехти;
вечер приказки на нея
баба тихо ми реди.

И над книгата унесен,
родна реч ми пак шепти…
Милва като нежна песен,
като утрен звън трепти!

Родна стряха

Бяла спретната къщурка.
Две липи отпред.
Тука майчина милувка

 Любимата на много българи актриса Катето Евро на младини







Поп отказва да венчае Минчо и Съба заради далечна родствена връзка помежду им
Първото стихотворение, което всяко дете започва да срича, е “Аз съм българче” на Иван Вазов. Повече от един век името му трайно е влязло в домовете на поколения българи. За всички той е Народният поет. Едва от четвърт век насам завесата над двама от братята му, генералите Георги и Владимир Вазови, се повдигна и чрез техните уникални качества на пълководци ние научаваме за героизма на българския воин през двете Балкански и Първата световна войни. Величие и трагизъм съпътстват живота и на другите наследници на фамилия Вазови.В края на 18-и век по времето на Али паша от българското село Яновени (днес в пределите на Гърция) се преселва в Сопот многолюдната българска фамилия Вазовци. През 1849 г. Минчо и Съба Вазови решават да се вземат. Поповете в подбалканското градче обаче отказват да ги венчаят поради далечната им родствена връзка. На следващата година се ражда първият им син Иван и цял Сопот живо се интересува дали “детето няма нишан”. Детето наистина се ражда с нишан ­ то става Патриархът на българската литература Иван Вазов. С нишан се раждат и други двама от братята му ­ Георги и Владимир, прославили отечеството като генерали от българската войска.Всъщност Минчо и Съба Вазови отглеждат и възпитават седем синове – Иван, Георги, Кирил, Владимир, Никола, Борис и Михаил, и две дъщери – Въла и Ана.Историографката Елинка Бояджиева проследява най-обективно драматичната и трагична съдба за някои от фамилия Вазови. Най-големият от синовете е Иван, който доживява до 71 години. Вторият брат Никола наследява предприемчивостта на баща им. По време на Руско-турската война Сопот е опожарен, къщата им запалена, а чорбаджи Минчо е зверски заклан от турците. Никола наследява търговията от татко си, после купува хотел в София, построява и мелница. Привързан към майка си и към своите братя и сестри, той поема изцяло изхранването и издръжката на многолюдната челяд. Баба Съба и сестрите Въла и Ана до края остават да живеят при него. Те имат голям принос за възстановяването на изгорялата до основи къща на Вазови в Сопот.Кирил става един от първите дипломирани лекари в България – завършва медицина в Цариград. Участва в Сръбско-българската война като доброволец. После участва в създаването и развитието на Българския туристически съюз. Синът на д-р Кирил Вазов Иван ­ също лекар, е осъден и разстрелян от народния съд, защото е бил министър на търговията и промишлеността в правителството на Добри Божилов от ноември 1943 до юни 1944 година. При все че дейно участва в спасяването на българските евреи....Борис Вазов ­ най-малкият от братята, става известен политик, адвокат и журналист. Когато батко му Иван закъсва с очите и не може да пише, той диктува на брат си и Борис записва на ръка по-голяма част от романа “Под игото”. По това време София се вълнувала от голямата любов между Борис и красивата художничка портретист Елисавета Консулова-Вазова, която става негова съпруга.Генерал-лейтенант Владимир Вазов е безспорно най-именитият от братята след Иван. За героя от Дойранската епопея от 1916-18 г. е достатъчно само да припомним думите на английския генерал Милн, който командва английските дивизии през 1918 г., а срещу него е само Девета пехотна плевенска дивизия на Първа българска армия под командването на Владимир Вазов. През 1936 г. делегация от български офицери ветерани, водени от ген. Вазов, са поканени в Лондон. На гара Виктория те са тържествено посрещнати от техни колеги ветерани от световната война: „Свалете знамената! Минава победителят от Дойран”, изкомандва запасният вече фелдмаршал Милн. В спомените си британецът пише: „Два часа след началото на атаката ни на 18 септември 1918 г. две от дивизиите ми бяха напълно унищожени. 10 000 войници потънаха като в дъбов кладенец. Това не бяха наемници сенегалци или араби, а чистокръвни англичани от Лондон, Бирмингам и Кембридж...”На рождения си ден, 14 май 1926 година, генерал Владимир Вазов е избран за кмет на София. Той заварва една занемарена столица, потънала в нищета и корупция. За два мандата от по три години прави София подредена, чиста, зелена и приветлива. По негово време започва строителството на Рилския водопровод, с който се докарва вода за столицата. С него се осигурява и достатъчно електричество за града ­ построяват се електрическите централи в Симеоново и Мала църква. Кметът Вазов откупува градския транспорт от белгийска частна компания. Трамвайните релси се удължават, купуват се нови мотриси, строят се нови стъклени чакални. При неговото кметуване се построява и разширението на Централна баня, построява се модерна кланица с хладилници, строежът на училища става приоритет. Възстановена след атентата е разрушената църква “Св. Неделя”. През 1928 г. е построена гара Подуяне. Изградени са 105 малки дървени моста и 7 големи, както и два железобетонни моста на р. Владайска, Доставят се и автомобили сметосъбирачки, поливачки и метачки. София блести от чистота, всяка вечер улиците се мият. Зелената политика на кмета Владимир Вазов се изразява в построяването на много малки и големи квартални градинки.Непосредствено след 9 септември репресиите се насочват и към победителя от Дойран. Заедно с вярната му съпруга Мария Горанова и сина Иван са принудени да напуснат София, като се установяват в Тетевен, откъдето е родом Мария. На 20 май 1945 година след сърдечен удар генералът склопява очи. Погребението му е почти нелегално. На гроба му е поставен обикновен дървен кръст само с името му. Години по-късно гробището е унищожено с багери за построяването на почивна станция на профсъюзите, а костите на генерала са захвърлени, гробът му заличен. Тогавашният главен архитект на Тетевен Цв. Пиперков успява да ги спаси, като ги събира в чувал и ги предава на близките му в София, които ги препогребват.
Източник: politika.bg

Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив