Една от най-ярките фигури на Възраждането и личност, отдала живота си на каузата за въздигане на националното ни самосъзнание, е Петко Р. Славейков. След Освобождението, благодарение на авторитета и името си, поетът е един от тези, на които е възложена трудната задача да участва в изграждането на основите на младата държава. Редом с Петко Каравелов, той е ревностен защитник на идеята за написване на Конституция, в която да са застъпени либерално-демократичните идеи.

През 1880 г. Славейков е избран за председател на Народното събрание, а впоследствие на няколко пъти е министър в либералните кабинети на Каравелов. Отличава се като принципен политик, отричащ несправедливостта в политиката. Доказателство за това е противопоставянето му както на „Режима на пълномощията“ на княз Батенберг, така и на Стамболовия режим.

В следващите редове ще Ви представим едно от писмата на Петко Славейков до Стефан Стамболов. В него той засяга именно недемократичните инструменти, с които правителството на Васил Радославов (август 1886г. – юли 1887г.) си служи по пътя си към властта и по-точно по отношение на провеждането на парламентарните избори. Към момента на написването на писмото (28 септември 1886г.), Стамболов е регент и не заема пост в законодателната власт (бел. ред. – по-рано той е председател на Народното събрание).

Вярваме, че подобни извори са най-добрият източник на информация, тъй като те предоставят на читателя безпристрастно поднесено съдържание, което той има възможността да тълкува по своему. Желаем Ви приятно четене!

„Изборите са станали навсякъде с всички възможни полицейски и военни мероприятия. Правителството е арестувало и интернирало почти от всяко място по двама-трима, а на някои места по 10-20-30 и 50 души от по-интелигентни и по-живите хора между населението, така що всички арестувани и интернирани надминават 800 души. В по-големите избирателни центрове, като в София, Пловдив, Варна, Русе, Шумен, Враца, Стара Загора и други някои, въобще от повечето избирателни пунктове населението не е взело участие в изборите, а правителството и правителствените чиновници и подкупници са избрали когото са искали.

В Хасково окръжния управител, като е видял опозицията по-силна, не е допуснал да станат избори. В Ловеч също не са станали избори. В Айтос, като не са могли да станат избори до три чса подир обед, бургаският околийски началник е дошъл и незаконно е направил каквито избори му са предписани.

Насилие и силни боеве, без убийства, са станали в Сливен, Котел и Дряново. В последното място във времето на изборите са станали арестувания и големи смутове, ‘щото войските са се намесили и гърмели на въздух, та са разпръснали избирачите, и изборите са станали незаконни…

В Цариброд и Новоселци, дето е имало да станат ужасни скандали, впоследствие полицията, която е искала да прокара предписани кандидати, благоразумно е арестувала и отстранила околийските началници и жандарите и така се предварил скандалът, но това не е могло да стане в Кутловица, Плевен и Ряховица, дето полицията и войската се е намесила и стреляла връз народа, има до 40 души на място паднали убити, до 60 души тежко и смъртно ранени, а леко ранени неизвестно; ако Вие се интересувате, можете да проверите тези сведения.“
Източник:bulgarianhistory.org

В първите години след войната в България се разиграва изключителна драма.  Въпреки купонната система, мизерията и   строгите , налагани от тоталитарната власт, младежите, както навсякъде по света, искат да се забавляват и да танцуват. Модата диктува суингът – един вид жизнерадостна пулсация, която придава онази специфична уникалност на композицията и те кара механично да потропваш с крак или да правиш въртеливи движения с показалец. „Суингове“ се наричат и почитателите на този вид музика. Те ходят с едни широки ризки, известни като „хулиганки“, тесни панталони тип кюнец и трандафори. Жените пък са „зози“. Те имат дълги конски опашки, три четвърти панталони с цепка и блузки, чиито пешове се връзват на възел на корема. Има само един проблем, но сериозен –те са трън в очите на новата комунистическа власт, за която тази мода е олицетворение на „американския“ начин на живот.Отношението на управляващите ясно личи от Протокол № 81 на заседание на Политбюро на ЦК на БКП от 26.03.1963 г.
В него са записани поредица от мерки, които да се справят с „буржоазното влияние“ на музикалния стил, дошъл неканен отвъд океана. По „предложение“ на Комсомола върховният партиен орган си поставя за цел да се пребори веднъж завинаги с „опасната“ музика.
С тревога комунистическите вождове отбелязват тежки констатации за разпространението на „заразата“ сред младежта:
„Стремеж към лек живот, към подражателство и безгрижие проявяват и голяма категория млади хора от всички слоеве на младежта, но най-вече ученици и студенти. В София се прочуха така наречените „купони“. Това са младежки (главно ученически) сбирки по квартири, които по име заместват бившите журове, соарета, джабули и пр. На някои от тях, тайно от възрастните, се пиянства и блудства, слуша се само креслива джазова музика Въобще джазът има многобройни поклонници сред младежта.“
И още:
„Не са малко онези, които не признават друга музика освен джазовата. Такива младежи и девойки с часове стоят пред радиоапаратите, за да чуят и запишат изпълнението на изтъкнати западни естрадни певци и музиканти, стремят се да се сдобият с техни грамофонни плочи или магнетофонни записи. Тези младежи бурно аплодират сладникавите мелодии, които някои чуждестранни певци и инструменталисти изпълняват на концертите си у нас. Паралелно с джазовата музика вървят и изкълчените танци. С най-голяма сила това се отнася за дошлия от Запад танц „туист“. Това е един неестетичен, с много динамично темпо танц, който с фигурите си навява еротика и пошлост. Освен това поради неестествените движения на тялото, той е вреден за здравето
на танцуващите. Видни учени и лекари на Запад с тревога пишат за масови изкълчвания, за повреди на коляновото капаче, за развиване на сухожилията, получени в резултат на танцуването на „туист“.Само че години преди тези изводи комунистите са се разправили жестоко с изпълнителите и почитателите на омразната за тях музика.
Много скоро след кървавия терор и разправата с парламентарно представената опозиция комунистическата партия бързо завзема тотално властта и започва насила да налага идеологията си във всички сфери на обществения живот. С пълна сила това важи и за изкуството. Разбира се, с особена непримирост активистите на ОФ се заемат да громят „упадъчната музика“, под което в онези години се разбира джазът. Започват страшни репресии. В крайна сметка любими на народа изпълнители, като Александър Николов – Сашо Сладура, певицата Леа Иванова и Асен Овчаров са убити или изпратени в лагер. Още веднага след 9 септември 1944 г. младежта в големите градове и най-вече в столицата започва да организира забави. В София вечер в Борисовата градин на импровизирана сцена се качва Леа Иванова и пее американски песни, хитовете от онези години като „О Тико Тико так“, „Ела на остров Тринидад, „Чатануга чучо“ …, аплодирана от многобройна въодушевена публика.На концертите започват често да идват групи активисти на ОФ. Те грубо разгонват тълпата, дърпат хората за ръкава: „Утре кой ще ти изкарва нормата!“. Накрая брутално свалят певицата от сцената, късат дрехите й и я качват в джипката за да изчезне в някой от милиционерските участъци. Но едва пусната на свобода, Леа отново намира начин да се върне при публиката си и да я забавлява абсолютно безплатно.
Учудващо, но вече в началото на 50-те властта привидно се примирява. Сталинският режим на Червенков се опитва някак да канализира нещата. Дори допуска джазовите оркестри да свирят в някои заведения в големите градове.В София това са ресторант „България“ и бар „Астория“. Нещо повече – с типичното си двуличие самите комунистически управници са чести гости на забавите, отказвани на народа, чието място според тях е в заводските цехове и строителните площадки. Така в хотел „България“ на различни официални празници идва да слуша джаз лично и Вълко Червенков с антуража си. Още по-често в заведението е гост и брат му – Борислав Червенков, виден столичен бохем. Пиротехник по професия, братът на вожда е известен софийски пияница. Той е приятел с музикантите и персонала, но докато не стане от масата, никой няма право да си тръгне. Иначе е щедра душа – черпи всички наред, а огромните сметки праща да бъдат осребрени за сметка на държавния бюджет. Разбира се, след всеки запой, брат му го гълчи, но накрая все пак сметките винаги са оправени с пари от хазната. Любимецът на публиката в „България“ е цигуларят Сашо Сладура.Той не само е добър музикант, а и веселяк, неуморен и безстрашен разказвач на вицове, и то от най-опасните. Те са толкова забавни, а и славата му толкова е пораснала, че понякога се случва дори вождът Вълко Червенков и вътрешният министър Антон Югов, обърнали по някоя чашка и в изблик на „демократизъм“, да го помолят да им разкаже по някой за тях самите.
Дали заради тези контакти, или защото наистина не му е пукало, Сладура пуска майтапи срещу властта даже на публични места. Свидетелствата са безброй.
Веднъж например, както се разхождал с приятел в центъра на София, на една трамвайна спирка видели свой далечен познат. Винаги готов за шеги и знаейки колко голям е страхът на хората някой да не ги натопи, Сашо се обърнал към приятеля си: „Искаш ли да го накарам тоя тип да бяга като луд само с два лафа?
Отива при него и направо го попитал: „Колега, здравей, имаш ли свободен половин час? „Имам, защо?“, отговорил онзи.
„Ами да отидем и да свалим правителството от власт !“ Познатият на Сашо се обърнал и като ракета се изстрелял надолу по тротоара.
И вицовете му са кой от кой по-пиперливи:
„Двама милиционера си говорят: – Абе ти чу ли новината? Каква бе?
– Ами братушките са кацнали на Луната бе!
– Ама как така, всичките ли?!“
Те са толкова много, че и до днес се води спор заради кой точно анекдот бохемът е изпратен в затвора, а после зверски е убит в лагера в Ловеч.Особено опасно става за бохема, когато през 1956 г. на власт идва Тодор Живков. Държавна сигурност започва да ги следи – Сладура, Леа и Асен Овчаров. Някои музиканти са интернирани в други градове. „Уши“ и „очи“ на службите са навсякъде по петите му и тръгва река от доноси срещу „Обекта“, както ченгетата са кръстили Сашо в досието му. По стар навик обаче цигуларят не жали и новите управници:
„Т.Ж. щял да заминава за Ню Йорк. Посъветвали го да си ушие хубав костюм. Отишъл тато лично в ЦУМ и поискал от най-хубавия плат. След това казал на шофьора да кара при шивача. Разтворил шивачът плата и се разтревожил.
– Другарю Живков, вие лично ли го купихте? Ами от този плат, дето са ви го дали, мога само сако да ви ушия. И то едноредово.
Тръгнал тато за Америка, но се отбил в Прага при друг шивач, който му казал, че от въпросния плат може да излезне само сако и жилетка, ама тесни. Спрял и в Париж, а там шивачът му казал, че има за сако и панталони, но за жилетка не стига. Последната спирка била в Лондон. Тамошният шивач се съгласил да ушие сако, панталон и жилетка, но по-тесни. Пристигнал Тато в Ню Йорк и веднага при шивач Американският шивач разгънал плата и веднага попитал:
– Г-н Живков, имате ли внуче? От плата ще остане за къси панталонки за него. И за каскет за вас може да излезе.
– Слушай, ето ти сто долара, но ще ми обясниш ли една работа?
И му разказал какво са казвали различните шивачи за тоя плат. – Господин Живков, вие не се ли сещате? – отвърнал шивачът – Колкото по-отивате на запад, толкова по-малък ставате!!!“
За мнозина точно този виц е затрил таланта.
Емануил Дойнов, майстор на устната хармоника, който от години живее в Лас Вегас разказвал, че при една от последните си срещи с музиканта на банкет след концерт, късно след полунощ, през 1961 г. Тодор Живков попитал прочутия разказвач на политически вицове: „Айде, бе Сашо, кога ще си ходите?“ А Сладура му отвърнал с остроумно двусмислие:
„Ние след малко, а вие кога ще си ходите, другарю Живков?!“Според други спомени Сашо Сладура е арестуван, защото се пошегувал с партийния дом, като го нарекъл „изгорял цирк“. Тази версия е разказвал музикантът от Софийската филхармония Милко Узунов, който твърди, че е присъствал на задържането на Николов. То става на пъпа на София – спирката до църквата „Св. Неделя“.
Случаен минувач пита Сашо къде се намира изгорелият цирк. Сладура се замисля и отговаря, сочейки партийния дом-„отсреща е горящият цирк, а в него се намира и главният циркаджия.“
Така или иначе, на 25 декември 1959 г. Александър Николов получава първата си присъда.
„Сладура е „виновен в това, че през годините 1950, 1957, 1958 и 1959 многократно на различни места в София е разгласявал клеветнически и неверни твърдения, които са от естество да оронят достойнството на българския народ и НРБ. Както и че по същото време и място е давал преценки и разгласявал обстоятелства, които са от естество да увредят добрите ни отношения с СССР и да оронят престижа му“, пише за мотивите на съда журналистът Пенчо Ковачев в поредица на „24 часа“, посветена на музиканта. Осъден на 1 година, Сладура излежава в затвора 7 месеца. Той обаче не се радва дълго на свободата си.
На 19 август МВР издава заповед музикантът да бъде изселен в разградското село Ушинци и да работи в местното ТКЗС. Още в края на 1959 г. Мирчо Спасов обаче е започнал да съставя списък за ликвидирането на „упадъчни елементи“. На първо място в него е Александър Николов, следват Иван Карадочев (бащата на певицата Богдана Карадочева), депутатът земеделец Любен Боянов и още 14 души.Така, вместо да бъде интерниран, по заповед на лагерния генерал, който по това време е и зам.-министър на вътрешните работи и дясна ръка на Тодор Живков, Сладура е определен да бъде изпратен в ТВО Ловеч. На 15 септември 1961 г. Сашо е арестуван и след като прекарва осем нощи в килиите на ДС, се озовава в трудовия концлагер „Слънчев бряг“ край Ловеч. Инструкциите към началника на „българския ГУЛАГ“ Николай Газдов и помощниците му са ясни – Сладура да бъде докаран до „естествена смърт“.
Газдов само му извикал: „Ти, русия, сладура, я излез напред бе, твойта мама! Значи ти си бил този, който е разказвал вицове за другаря Георги Димитров?!“ и дал знак на доверените си убийци „да се заемат“ с него.
Според някои там е издържал само няколко дни, но според Никола Дафинов, който разказа в интервю за „168 часа“ истината за концлагера, той е убит още в деня на пристигането му. „Докараха го една сутрин. Всичко беше подготвено за убийството му. По заповед на Газдов, веднага бригадирите Шахо, Благо Магарето и Димитър Цветков започнаха да го бият и да се гаврят с него.
Когато се прибрахме от кариерата, беше така смазан от бой, че не се виждаше лицето му – просто една огромна рана Още същата вечер го хвърлиха мъртъв в чувал в тоалетната“, спомня си Дафинов.
В смъртен акт № 272, издаден от градския съвет на Ловеч, е отбелязано, че Александър Николов е починал на 26 септември 1961 г. Място на смъртта – трудова група в кариерата в Ловешко, причина за смъртта – ангина.
Макар и без да са говорили срещу властта, на репресии са подложени и други изявени джазмузиканти.
Асен Овчаров, който през 1942 г. създава първата джазформация на Балканите, пък е обвинен, че се опитал да джазира мелодията на „Интернационала“ и така се подиграл с химна на световния пролетариат. Арестуват го и заедно с младата му съпруга балерина са интернирани в Тутракан. После тай е въдворен в концлагера Белене.
Освободен от Белене през 1952 г., Овчаров веднага пак е арестуван и осъден на шест години затвор в някакъв скалъпен политически процес. Сетне не му разрешават да се завърне в София, установява се в Пловдив, където работи като диригент и композитор на Ансамбъла за песни и танци при тамошното радио. Ръководи и естрадния състав при Дома на транспортните работници. Раздал се докрай, Асен Овчаров умира в Пловдив на 61-годишна възраст. За да остане завинаги като родоначалник на българския джаз.Блестящата певица Леа Иванова
също е пратена в концлагер. Там тя едва се спасява от трагичната участ на Сашо Сладура. Леа е сред най-следените от Държавна сигурност наши интелектуалци. В донесенията за нея пише, че е проститутка, лесбийка, пее на английски, живее без брак с музиканта Божидар Сакеларов, а по-късно и с Еди Казасян. Отказват й се участия в турнета, концерти, дори в циркове и селски събори. През 1949 г. заради покана за турне от САЩ е затворена в женския лагер в Ножарево, Силистренско. Освободена е само след клетвена декларация, че няма да споменава на никого за престоя в концлагера. Съученикът на Сашо Сладура в някогашния френски колеж д-р Георги Лазаров, който е емигрирал в Балтимор, САЩ, инициира вдигането на негов паметник в Пловдив през 2002 г.
По предложение на автора – скулптора Данко Данков, фигурата е седяща и държи в ръцете си цигулка. Паметникът е монтиран в началото на Стария град, пред една от сградите на Академията за музикално и танцово изкуство.
Източник:jivko1128.blog.bg

Снимка:HotArena
Слави трифонов с  Патриция Кирилова, която днес е най-секси пиарката у нас

„В последните години са успели да се концентрират в София и други големи градове на страната значително число вражески елементи, бивши индустриалци, търговци, царски офицери, легионери, полицаи и други престъпни елементи, много от които успяха да добият жителство в тези градове“. Това се казва в сведение от 1956 г. до Политбюро на ЦК на БКП от тогавашния вътрешен министър Георги Цанков. Заради тези очертани проблеми тясното ръководство на компартията взима решение на 17 ноември 1956 г. за изселване от София и големите градове на страната на тези „обществено опасни лица“, както и за въдворяване на най-опасните от тях в с. Белене, Свищовско.
Това се вижда от архивите на Политбюро, качени на сайта на агенция „Архиви“. На практика с решението си Политбюро дава инструкция за повторно отваряне на лагера в Белене. Радикалните решения за справяне с „вражеските и престъпни елементи“ идва покрай Суецката криза, когато египетският президент Насър национализира Суецкия канал и Израел напада Египет, както и избухналата в Унгария революция, потушена от СССР и заради протестите в Полша малко по-рано. Именно във връзка с тези международни събития докладва и тогавашният вътрешен министър.
Имена на конкретните хора за изселване не се споменават, но са посочени бройки от хиляди
хора, които според вътрешния министър са опасни, като очевидно в това число попадат търговци, индустриалци, царски офицери и др.Ръководството на БКП разпорежда няколко вида мерки – да се въдворят в трудово-възпитателното общежитие в с. Белене, Свищовско, най-опасните за реда и сигурността на страната вражески и престъпни елементи, настанили се на местожителство в София и други големи градове на страната. За други, които не са така опасни, но са „капиталистически и кулашки елементи и разни криминални рецидивисти, за които има данни, че работят против народната власт и сега представляват обществено опасни лица“ се предвижда да им се отнеме софийското жителство. Те трябва да бъдат изпратени в предишните им местожителства и бъдат настанени в собствените им домове или в домовете на техни близки.


Сформира се и специална група от четирима души, в това число и тогавашния главен прокурор, трябва да решава конкретно кои лица да бъдат изселени от София.
Цанков дава сведения на Политбюро, че в София живеят 2 880 бивши царски офицери, както и 4 000 лица, осъждани за криминални и стопански престъпления. „В столицата живеят също така значителен брой (около 500) проститутки и сводници, които влияят зловредно върху морала…“, отбелязва вътрешният министър. Не по.малко внимание заслужавало и известна част от циганското малцинство, което освен престъпленията и пиянстването, разпространявали и различни зарази.С гриф „лично строго секретно“ Георги Цанков разпространява и разпореждане до окръжните и околийски началници на МВР какво да направят с цел да се изпълни правилно мероприятието по прочистване на столицата от вражеските и престъпни елементи. Те трябва в кратки срокове да представят на ръководството на МВР списъци и справки за бивши индустриалци, търговци и кулаци, фашистки управници…осъждани…спекуланти, хулигани, царски офицери и др. такива, които след 9 септември 1944 г.
Трябва да има и списъци на лицата, които трябва да бъдат изселени от столицата. Прилагало се и справка за всеки човек, като освен данни за него и семейството му, трябвало да се донесе и каква е вражеската му дейност в миналото и какво е отношението му към партията и народната власт.
Предвиждало се и устрояването на работа на тези хора из родните им места в ТКЗС, мини и други предприятия, нуждаещи се от работна ръка.
„Обръщам внимание на всички началници, че въпросът е много сложен и при неправилни и прибързани действия могат да се получат неправилни резултати. затова към възложената задача трябва да се подходи много сериозно, внимателно и задълбочено, като предварителната подготовка се запази в пълна тайна“, инструктира вътрешният министър.
Източник:dnevnik.bg


На 30 декември 1989 година в Кърджали пристигат представители на ЦК на БКП, за да разяснят решението за възстановяване имената на българските турци. Реакцията на местния актив е много остра. „Имаше опасения, че като им възстановим имената, българските турци могат да предявят прекалено големи претенции, които да застрашат българския етнически елемент“, спомня си Милан Миланов, тогава председател на съвета за духовно развитие при общинския народен съвет.
Искрата пламва 
в Кърджали
На 31 декември по обяд колони от таксиметрови коли с развети трибагреници и надути клаксони обикалят града и призовават българите да излязат. Вечерта на площад „Девети септември“ се събират хиляди. Четат се декларации срещу връщането на имената. Още в първия ден на новата 1990-а напрежението ескалира, на практика цялото българско население е по улиците на Кърджали.
На 2 януари в града пристига Андрей Луканов. Пред сградата на Партийния дом са излезли хиляди българи. Към града пътуват мюсюлмани от всички общини на бившия окръг. Има над двайсет хиляди души. Едните крещят „Турците в Турция“, „България на българите“, „Спрете потурчването на България“. Турците пък скандират на турски „Върнете ни имената“, „Турци сме!“.
„Нямахме никаква организация. Хората тръгваха сами – с коли, с автобусите на обществения транспорт. Искахме си правата“, спомня си Фикрет Яшар, един от неформалните лидери на местните турци тогава.
Двете групи са разделени от тънък кордон милиционери.
„По осевата линия разположихме около 30 милиционери – на петнадесетина метра един от друг. Толкова ни бяха силите. От едната страна имаше над десет хиляди българи, от другата – над десет хиляди турци. И сред двете групи имаше екстремистки настроени елементи. Иззехме няколко бокса. Когато видехме хора, които са по-екзалтирани, по-възбудени и по-войнствено настроени, веднага ги отстранявахме. Ситуацията беше критична, но заслугата да не се допусне физически сблъсък е на всички жители на Кърджали. И едните, и другите знаеха, че са жертви“, спомня си Петър Георгиев, тогава временно изпълняващ длъжността началник на милицията в Кърджали.
Освиркват 
Андрей Луканов
Андрей Луканов се опитва да успокои хората с думите: „Ние смятаме за свой свещен дълг да защитаваме гражданските, човешките и демократичните права на всеки!“ Българите го освиркват. „Сред българите имаше страх. Имаше и обида. Докладът на Лилов беше приет като вменяване на вина към всички българи от районите със смесено население, които също пострадаха от този процес. На практика българите станаха изкупителна жертва, без да имат вина“, казва Миланов.
На 2 януари протестите се разрастват. В Хасково излизат над 25 хиляди души.
На 3 януари пред Народното събрание има митинг. Много софиянци подкрепят недоволните, носят им храна, топъл чай, одеяла. Протестират в Хасково, Разград, Исперих, Русе, Тутракан, Кубрат, Смолян. В Кърджали животът е парализиран. Стачкуват всички заводи и предприятия.
Турците протестират на площад „Девети септември“, българите са пред Дома на културата. В града е пристигнала група народни представители, водени от акад. Илчо Димитров. Милан Миланов разказва за събитията: „Реши се аз и акад. Илчо Димитров първо да идем при турците. Илчо Димитров се обърна към тях: „Да, вие сте в правото си, вашите права ще бъдат гарантирани. Това беше груба грешка, имената ви ще бъдат възстановени. Ще се гласува закон.“ Не ни повярваха. По едно време един се докопа до микрофона и каза: „Предлагам да почетем с падане на колене жертвите от възродителния процес.“ Всички клекнаха. Акад. Димитров ме пита: „Ние какво да правим?“ „Клякаме, защото ще ни разкъсат“, казах му аз. Отиваме на българския митинг. Поискахме думата и тогава гражданин взе микрофона: „Искат думата тия двамата, дето на турския митинг паднаха на колене.“ Тълпата реве. Аз се опитах да кажа нещо: „Другари и другарки…“ Но веднага се чуха викове: „Махай се“, „Не искаме да те слушаме“. След като малко се поумориха, им казах, че сформираме група за среща с държавния глава Петър Младенов. Присъстващите отсякоха: „Не, Младенов да дойде тук. Младенов в Кърджали!“ Беше страшно.“
На 4 януари митингите в Кърджали продължават. Включва се и Силистра. В София има два протеста – и на мюсюлмани, и на българи.
Страната пламва
На 5 януари Хасково обявява стачка. На централния площад се събират над 25 хиляди души. Митинги и стачки има в Пловдив, Асеновград, Русе, Шумен, Перник, Стара Загора. В Гоце Делчев на улицата излизат над 10 000 души. Камбаните на църквите бият като за въстание. 10 000 души се събират и в Разград. Генерал Атанас Семерджиев, министър на вътрешните работи, звъни непрекъснато в Кърджали и пита дали има нужда от допълнителни сили. „Уверихме министъра, че ще се справим сами“, спомня си Петър Георгиев, бивш началник на милицията.
Турски медии излизат със заглавия „Над България се вее белият флаг“. „Победа на турците“, „България на колене“. Страстите се нажежават. На турския митинг в Кърджали демонстративно се говори само на турски. В града пристига Ахмед Доган. Ден по-рано той е основал във Варна Движение за права и свободи на турците в България.
„Вечерта се събрахме в един апартамент. Заседавахме до сутринта. Доган не говореше много-много. Решихме да създадем организация и в нашия окръг“, спомня си Фикрет Яшар. Взема се решение да започнат митинги на турците във всички общини на бившия окръг.
Кулминацията 
е на 6 януари
В София митингът пред Народното събрание вече е денонощен. Протести има във всички райони със смесено население. В Ардино се чуват призиви за обявяване на автономия. Фикрет Яшар, участник в митинга в Ардино, отрича: „Нито един от ораторите не е искал автономия. Възможно е някой от хората да е извикал нещо такова, но от трибуната изказвания за автономия нямаше.“ В Кърджали на митинга на българите се съобщава за призивите за автономия. Разпространяват се слухове, че турците вече се въоръжават и че на вратите на българските къщи се поставят знаци. Изпраща се телеграма за помощ до Хасково. На площада там има над 20 хиляди души. Оратори обявяват: „В Кърджали вече се лее кръв.“ И хиляди се качват на колите.
„Като влязоха в Кърджали, автомобилите се подредиха по 5 в редица. Колоната беше дълга близо два километра. По наши сметки онази нощ от Хасково дойдоха между 7000 и 10 000 души“, разказва Петър Георгиев.
Пристигат и групи от Асеновград, Смолян, Пловдив, Пазарджик, Харманли, Любимец. Веят се националните знамена, носят се плакати с надпис „Българи от Кърджали, ние сме с вас!“. Митингът надхвърля 30 хиляди души. Министър Семерджиев пристига с хеликоптер. Излиза на трибуната. „На всеки български гражданин трябва да бъде ясно, че става дума за съдбата на родината ни. На тази земя няма да има нито турска, нито каквато и да е автономия“, казва той.
Турция само наблюдава
Сладкарница Българияв Кърджали, 80-те„Приказките за въоръжаването на турците и поставянето на знаци по вратите на българите бяха измислици. Не беше вярно също, че турската армия всеки момент ще навлезе на наша територия. Истината е, че Турция се въздържаше от намеса. Имахме информация, че нейните специални служби живо се интересуват как се развива обстановката в Кърджали. Имаше активен обмен на информация за събитията в окръга. Не мога да преценя дали Турция щеше да се намеси, ако избухне етнически конфликт, но се съмнявам, че бяха готови за това“, спомня си бившият началник на милицията Петър Георгиев„Нямахме контакти с Турция. Оттам не получихме дори и знак, че ни подкрепят“, твърди Фикрет Яшар.
В нощта на 6 срещу 7 януари в София е учреден Общонароден комитет за защита на националните интереси (ОКЗНИ). „Бяхме се събрали в едно помещение в приземния етаж на хотел „България“. Имаше хора от цялата страна. ОКЗНИ беше създадено в отговор на създаването на ДПС. Това помогна нещата постепенно да се канализират и успокоят“, спомня си Вячеслав Спасов, един от учредителите на комитета.
На 7 януари пред „Свети Александър Невски“ се провежда многохиляден митинг. Генерал Атанас Семерджиев и Георги Атанасов, председател на Министерския съвет, успяват да успокоят страстите. На 12 януари Народното събрание гласува „Декларация по националния въпрос“. В нея се гарантират правата на всички български граждани, а за смяната на имената се изискват „процедури, които гарантират доброволността и свободата на този избор“. Напрежението постепенно стихва.
Тайна вечеря с Доган развърза възела
„Нещата се канализираха, когато седнахме с Ахмед Доган в ресторанта на хотел „Родина“. Тогава нещата висяха на косъм“, спомня си Вячеслав Спасов. Решихме да се обадим на лидера на ДПС и да се разберем. Бяхме аз, Минчо Минчев, Димитър Арнаудов. Доган дойде сам. Говорехме дълго. Основната му теза беше, че те имат правото да се самоопределят и това никой не го отрече. Аз му казах: „Това е принцип и при нас. Трябва да сме различни, но като нация да сме единни.“ Доган плати сметката“, допълва още Вячеслав Спасов.
На 11 май в Кърджали българи и турци провеждат общ митинг. На трибуната са Ахмед Доган, ген. Семерджиев и ръководството на ОКЗНИ в Кърджали. „Всички сме жертви на репресивен режим. Думата „автономия“ не се среща в платформата на ДПС и тя никога няма да бъде използвана. България е наша обща родина“, обръща се към присъстващите Доган. Това обаче не е щастливият край на приказката. Напрежението в Кърджали продължава да тлее още няколко години. Участниците в събитията от януари 1990 година твърдят, че никога дотогава, а и след това България не е била толкова близо до етнически конфликт и гражданска война.
Из в-к „Преса“/ presa.bg

Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив