Уважаеми гости, скъпи наши земляци, другари и другарки:

Било отдавна, много отдавна, когато на територията на днешното Златно ливаденско землище, покрай брега на бийликя по ямите се намирало тракийско селище.Къщите му били плетени от върбови пръти, а покривите са били покрити със сухо сено притиснато с въже оплетени от саз в край щета на които са окачвани вързани тежести от кютюци или камъни с естествено пробити дупки в тях. Същите са били измазвани добре с маришка пръст, а след това стените са боядисвани с бяла пръст, а пода замазван с червена пръст. Такива естествени багри е имало на територията на това землище. Никита Ханиет, летописец, по-късно пише: „Менгалия е била чудно хубаво селище! Населението й се занимавало с риболов от Хебрус: (Марица), пчеларство, скотовъдство и най-вече с коне. Трудолюбието на траките е било пословично - от сутрин до вечер са работили и обработвали земята с колове и скубане на трева за зимнина на стоката си. Имало е странен обичай в траките, когато водача на племето умира, заедно с него е погребвана и жена му. Такива следи от това време има в могилите: Алтън, Котката, Циганска (при гробищата) и Гола могила, които за съжаление някои от тях са разорани и са им изгубени следите.

След траките идват славяните, които разширяват селището, което се разполага на три махали - една около Бяла вода, втора около скелята на Пасювото кладенче и третата наречена хранилище, която е била разположена в района под Хисара (двора на ТКЗС). Славяните са усъвършенствали оръдията за производство, като сърпове правели от бронз. Те били скромни и добри хора. Но при нападения от страна на врагове са дейсвали единно и с голяма смелост. Изчаквали враговете до близките разстояния и са ги обръщали в бяг и смърт. Гръцки историк пише: „Когато менгалци излязоха из върбите, се нахвърлиха върху неприятеля и до един избили нападателите си".

С идването на българите по славянските земи Мигалия!става нещо като селище от „градски тип", развиват се занаяти, хасарджийство, грънчарство, коларство и др.

Разливът на Марица при скелята става примамлива отворена врата за минаване на отвъдната й страна. Знае се от историята, че Иван Асен II с конницата си минава през скелята за да атакува византийците при Клокотница - Хасковско и ги побеждава. На скелята откъм наша страна поставя 1 1/2 м бял камък, за да се знае от поколенията му бойният му път.

По време на римското господство се изгражда кула-наблюдателница на хисарските скели от която е наблюдаван римският път Рим-Белград-Средец-Константинопол.

Легенда се носи, че калето е снабдявано с питейна вода по грънчарските тръби от извора намиращ се някъде под Змейова могила. А за разливна вода охраната е слязла по скрити стълби в канарата, за да вземе вода от реката. Под скалите е имало „нещо като микроязовир" в който властителите са хвърляли тези, които крадат и не спазват установените тогавашни закони.

Фрезките на камъните с които е било изградено калето и до сега не са постигнати от каменоделни майстори.

Султан Баязид наречен светкавицата изгаря селището до основи и прогонва населението му, за да го видим чак след пет века да се създава. Първата къща-колиба е била направена от Съраиван в гората на днешния Манда-гьол. За да се засели тук причината е била, че при борба в ръцете му умира турчина. Турците настръхнали и са искали да го убият. Той намира спасение в гората, като в последствие довежда и семейството си. Спахия владетел по това време е бея на Балабанлии - (сега с. Великан) Алил, който е имал нужда от пастири - говедари и овчари. Саръиван става биволар при него с уговорката да го варди от турците, като негов човек. По това време около 1800 г. става пробуждането на народите за по-добър живот. През 1812 г. започва война между Русия и Турция. Англия се намесва на страната на турците. Русите побеждават, Нахимов се прославя като пълководец. Нашият народ пее песен за адмирал Нахимов -„Сбахтали се сбахтали русин и ингилизин", русин Нахимов в морето ингилизите натика"... В 1830 г. на Радкова могила при Сойката се изгражда „Аязмото" с църква и параклисче, а после и няколко стаи за нощувка на богомолците. Основоположници на това светило за тогава са дядо Атанас, дядо Стоян, дядо Господин, баба Деля и др. на брой - 9 човека. Купуват от Русия камбана, която окачват на дъбчето пред църквата. Учителят Манол от Медово казва, че отец Паисий тръгнал от Медово за манастирчето в Алтьнчаир, където и починал.

По време на възраждането тук в манастирчето е идвал апостолът на свободата Васил Левски. Дядо Господин Дюшуня, който умря на 108 г. ми е разправял, че Левски не един път е огласял „Сойката" със своята песен „Сбирайте се моми, булки и вие млади ергени да чуете барем една песен от мене" и пр.

Както е известно Левски е бродил из цялата страна да основава комитети. Неговите пътеки са били преки и винаги се е придидружавал с верни хора на народното дело. Според записките на Захари Стоянов такъв доверен човек е бил нашият съселянин Христо Комитата. Една вечер те се срещат при двата бряста и двата големи камъка в реката под скалите на Кукумявкините камъни, от където Христо Комитата го съпровожда отвъд с гемията срещу Ябълково като обяснява, на гемеджията турчин, че това е нашенско момче и отива да го годява в Алмалии. На връщане някъде по средата на Марица гемеджията го пита: „Верно ли е, че момчето е от Алтънчеир, а комитата повдига абата нагоре, за да лъсне брадвичката, която носи на пояса и му казва: „Да мълчиш, че чуя ли дума жив ще те одера, това да знаеш"!

Освободителите - братята руси идват на Шипка, младежите отиват на групи вечерно време да се доберат до тях и да им помагат. От селото макар и 18 г. е в помощ на тях Янко (дядо Янко). Селото ги посреща с топли баници и червено вино. Народа пее песен „Дойдоха брате, дойдоха, Донските казаци с дългите маждраци" и „Свирчо свирна от море и от Тих бял Дунава" - наскачаха братя българи, братята руси си посрещнат". В освободителната война на Шипка вземат участие Христо Комитата и Таню Иванов.

Алтьнчаирци вземат участие във всички народни инициативи. Така например при съединяването на Южна и Северна България връзка с комитета е дядо Иван Даскала. Можем да споменем дядо Митю Татарина, който се отличава в боя през 1885 г., а могат ли да подминат и старши подофицера Митю Стоянов, който връщайки се от войната през 1912 г. заявява: „Аз мислех, че воювам за брата роб, а то било за богатия джоб".

Войната 1918 г. донесе Владайските събития, участник в тях е Таню Денев. А какво смятате, без значение ли е връщането на пленниците: Ангел Тодоров, Господин Радев, който донесъл френската реч в селото. Петко Иванов, Стефан Славов и др., които пребродиха планини, гори и реки, за да се доберат до родното село. В „Диви разкази" Николай Хайтов пише след погрома на Преображенското въстание „Николай Тенев стана по неволя воденичар в Алтън Чаир, но никой не го издаде. Сдружението на народа и взаимопомщта си се проявиха неведнъж в миналото. Събирането на храна за Съветска Русия, пари за изграждането на Партиет дом до Лъвовия мост в София и др. по предложение на учителя Добринко Атанасов - член на БКП.

Много са още живите, които могат да изброят имената на 18 човека взели властта в свои ръце през 1923 г. А кой може да забрави обединителното хоро през 1925 г. което се изви тук на Биглишкия харман водено от партийния секретар тогава - Тодор Маврев, този красавец равен на Бенковски до него нахващани днешните сдружени земеделци.

По указание на Партията през 1927 г. в селото се основава читалище „Селско пробуда". Дейността му не се изчерпваше само с даване на представления по ваканции, а в закупуване на книги за прочит. Редно е да споменем, и някои хора от активистите „артисти" - Тодор Маврев, Атанас Добрев, Атанас Русев, Слави Господинов, които понякога играеха и женски роли.

През 1928 г. стана земетресение, което засегна и нашето село. Пристигна материал за раздаване като греди, дъски, пирони и др. Будните златоливадци забелязаха, че комисаря не разпределя правилно наряда. Остро реагираха и властта беше принудена да се вслуша в народния глас. „Смени го!" И работата се оправи.

Както Яворов описва „Градушка" точно така тя се изви през лятото на 1932 г. над нашето землище. Хората бързо смениха житото с просото, ечемика с царевицата и така се избегна една гладна и много тежка година, която можеше да последва ако бяха мързеливи, а не трудолюбиви.

Трудолюбието на златоливадци е известно навсякъде. В една бръснарница в София слушам бръснаря, който говори на всеослушание - „А бе, ти знаеш ли какво е Златна Ливада? - Богатство! Пролет взимат пари от ягнета и буби, лятно време от жито и царевица, есен от бици и катърчета, а зимно време от тютюн и памук." Запитах го „откъде си", а той ми каза „от Станимъка съм и се казвам Янко Граховски". Браво на бай Янко!...

Писателят Никола Гарвалов - родом от Чирпан пише: „Златноливадци си имат всички и един Андрейко руснак, който мери нивите им, върши подялба на дворищата им, пее в църквата, лови риба и рисува през свободното си време. Аз ако не бях на друго поприще се посветил, щях да живея сред тези честни, добри и сърдечни хора". В. „Мисъл" и „Воля", 1932 г.

През 1932 г. гост ми беше Цоню Тодоров Киров-убит като партизанин във Варненско. На път за Марица видяхме Андрейко да рисува къщата на Иван Добрев - „Защо рисуваш тази къща", а той отговори - тази къща и къщата на Христо Дюлгерина са характерни със своята“красота".

След първата световна война хората в селото освен със земеделие са се занимавали с едър и дребен рогат добитък - прасета, птици и др. домашни животни, но са се насочвали и към занаятчийството. След 1925 г. първи от селото излиза да учи занаят за коларожелезар - Ганю Пенев Радичев. Същият отива в град Чирпан, след изучаване на занаята се връща в селото и отваря собствена работилница в която е изработвал прекрасни конски каруци и волски коли за населението на тогавашната Чирпанска околия. По-късно и Точо Денев учи този занаят при Дянко Петров в гр. Чирпан.

В село Златна Ливада започват тази професия да работят Ради Славов, малко по-късно Таню Русев и Боню Димов. При тези майстори работиха като чираци братята Паню и Христо Димитрови, Ганю Комитов и Слави Радев - син на Ради Славов. Тези майстори и чираци със своите сръчни ръце изработиха много конски каруци и коли, даваха им отличен външен вид и художествено оформление. Те бяха истински художници на ковано желязо. Най-стар ковач железар в селото е дядо Мехмед, кове всякакво желязо.

Майстори зидари - строителни работници, като първи в селото са били Христо Дюлгерина и синовете му Янко Сакъзов, Нико Вълчев и Атанас Дюлгерина и тримата дошли от родопския край. Те първи въведоха тази професия в селото и останаха да живеят и работят до края на живота си в селото. Местните такива майстори израстнаха - братята Златко, Вълю и Апостол Петрови, Тиню Станилов, Иван Чавдаров, Милю Димитров, Стоян Ников, Димо и Недю Паневи. От тях най-забележителен в тази професия е Нико Вълчев, който израстна като предприемач строител на пътища, мостове, училища и др. в околията и окръга.

В селото ни наред с другите професии се разви и шивачеството. Като най-добри всред абаджиите бе Георги Генчев. Куцият дядо Никола, а сред шивачите Руси Димов, Костадин Костадинов, Димитьр Атанасов, които изработваха със своите сръчни ръце прекрасни костюми на млади и стари в селото.

Освен това в селото се развива и занаята по обущарство. В това отношение като майстори се проявиха Ангел Тодоров, Теню Славов, Вълю Радев и Владо Колев Бакалов. Изработваха нови обуща за млади и стари, да завият хорото до късна вечер.

През периода 1930-1940 г. наред със Занаятчийството се породи в селото и първата група пролетарски работници - братята Георги и Вълю Димови, Гълъб Бонев, Бончо Радичев, Иван Данев, Руси Атанасов, Иван Димчев, Хубен Калинов, Петър Николаев, Грозю Господинов и Тиню Вълев. Тези прекрасни младежи изпитаха горчивината на живота от жестоката експлоатация на бившите Чирпански търговци.

' За трудолюбието на хората от селото след първата световна война може да се каже, че млади и стари се славяха с трудолюбие, обичаха да обработват земята, получаваха по-високи добиви в сравнение с околните села. Занимаваха се с градинарство, лозарство, бубарство, а също се славяха с отглеждане на белите едри дългоухи овце. Особено като много добри овчари се славяха другарите Добринко Вълев, братята Диню и Таню Атанасови, братята Гиню и Димитър Дякови, Паню Радичев, Димо и Милю Господинови, а от по-старото поколение бяха Слави Ресев, Руси Стефанов, Киро-Чавдаров.

Известни бяха хората ни с добива на хубави и вкусни дини и пъпеши, вкусния петмез, тиквения рачел, прекрасното къткът сирене, гроздова туршия и отличното памидово вино. Със своето трудолюбие се отличаваха и жените, които през зимата организираха седянки за предене с вретено, хурка и къделя - на вълна и памук. По-прочутите попрелки и мижии предяха, чепкаха, мъкнеха и тъчяха хубави платове и черги в най-различни разцветки. Бялото платно избелваха на Бялата вода.

Не оставаха назад и нашите народни селски музиканти, които всяка неделя по хора, годежи, сватби, кръщенета, вечеринки и осмянки веселяха народа, за да бъде утре по-весел и трудолюбив. Такива бяха кларнетистите Станил Стефанов и син му Ради Станилов, Таню Пасев, Боню Димов с цигулката и Радич Панев с гайдата. Не са за забравяне и прекрасните кавалджии, които нощно време свиряха с овцете и свирнята им се носеше далеч по полето. Известни бяха кавалджиите Дуко и Стани Славови, Наню Станиславов, Димитър Дяков и националния кавалджия Петър Генов (Пънето).

Мирният живот на нашата страна и на хората ни в село бе нарушен през 1939 г. вследствие на вероломното нападение на хитлеристка Германия върху Европа и Африка. Нашата страна бе окупирана от немците, които ограбваха мирния труд на нашия народ. Настана глад, мизерия, морален и политически тормоз. Във връзка с тази окупация в нашата страна се надигна масово недоволство. Създаде се партизанско движение в което взеха участие младежите: Владо Александров, Владо Велчев и Иван Данев. На фронтовете в Югославия, Унгария и Австрия по време на отечествената война взеха участие следните бойци: Иван Данев, Владо Белчев, Бончо Радичев, Вълка Иванов, Костадин Костадинов, Колю Караманов, Рисди Станилов, Станчо Димов, Таню Данев, Милю Господинов и Иван Атанасов Русев. При превземането на гр. Надетат -Унгария загина геройски фелдфебел-школника Иван Атанасов Русев през м. март 1945 г. Той бе изключително храбър и със своя героизъм увличаше бойците от взвода който командуваше. Той не дочака крайната победа над хитлеристите, която така много мечтаеше да види. Един ден преди да загине последната му среща с човек от селото беше Бончо Радичев, който му е предал пакети цигари и подарък. Пръв налбантин е Руси Митев, а първи пчелар Димитър Станчев.

През 1927 г. в селото ни се основава всестранна кооперация за подпомагане на нуждающите се. Първият касиер и счетоводител бе Вълю Атанасов. Създаден бе кооперативен магазин за снабдяване на селото и кооператорите с по-евтини стоки за потребление. Членовете на кооперацията бяха снабдявани със специални купони, срещу които в края на годината, според потреблението, получаваха дял от годишната печалба. Това стимулираше кооператорите за участието им в кооперативното дело и влияеше положително на хората от околните села. Почти цялото село участваше в работата на кооперацията.

Въз основа на наследените прогресивни традиции по-късно се създаде и младежко кооперативно движение - младежка кооперативна група,която развиваше голяма дейност за изграждане на коопиративно съзнание и взаимопомощ между хората. В това отношение помагаше и създаденото в селото читалище. Изнасяха се вечеринки, и забави, сказки и беседи. Младежката група посещаваше и съседните села и изнасяше вечеринки в селата - Меричлери, Куза, Ябълково и др.

Младежката кооперативна група имаше за задача да пропагандира стимула към знанието и образованието. Поради материални затруднения само малка част младежи можеха да учат в гимназия.

През 1939 г. жителите на с. Златна ливада наброяваха 1080 души. Днес, след 36 години, селото наброява 400 жители. Новото училище в селото е построено през 1930 година. Днес училището е затворено поради това, че няма ученици. Само 4 деца учат в с. Зетево. Навън от селото са излезли общо 480 души. От тях около 60 са със средно образование, около 40 със специално образование, с виеше образование са 23. От тях ветйринарни лекари - 4, агрономи - 3, зъболекари - 2, инженери 6, химици - 4, лесовъд -1, финансисти - 3. С полувисше образование са излезли 20. От тях 10 учители, 4 офицери и др.

Разселниците се разпределят в следните по главни райони на страната: София - 65, Димитровград -116, Пловдив - 60, Стара Загора - 50, Казанлък -10, Чирпан - 60, Варна -10, Хасково -15, Бургас -10, Ямбол - 8. Общо -480 човека. Сега има 400 плюс 480 разселници и починали за периода 208.

, Драги другари, родното ни село носи име Алтън чаир до 1897 г., а сега се- нарича Златна ливада. Самото име говори за красота, за златни тучни ливади, коитоща били причина преди много години да се носи название „Алтън чаир". Кристално бистрия извор „Бялата вода" е разливал от векове водите си по равната земя край река Марица където е напоявал разслания жълтозелен килим на златните ливади заедно с дългото езеро „Биглика". Вечер във блатните тръстики на недостъпния „Беглик" нощуваха милиони птици, които се носеха като огромни облаци ята пред залеза на слънцето. Във водите на „Беглика" се развъждаше една твърде рядка златна рибка наречена калиник/ чудно красива и вкусна, срещаха се и много щуки. Езерото „Биглика" имаше промишлено значение. От него се произвеждаше саз от който тъчаха рогозки чирпанските хасарджии и нашите селяни, а от блатната тръстика (камъша) се правеха скели за буби и тавани на къщите. В Марица се срещаха зимно време диви гъски, лебеди и патици. Днес почти няма помен от дивната красота на Златна ливада и „Беглика".

Пасбището „Адата" край река Марица на площ от 500 декара бе осеяно от вековни дървета от дъбове, сребристи каваци, брястове, ясени и други, отрупани с гълъби и врани, които мътеха в тяхните коруби. Днес от тези огромни дървета виждаме жалки останки, повалени и изгорени трупове, като паметници на безумието. Край реката „Сенака", също виждаме гробища от съборени и изсъхнали дървета. Красотата на полето е изчезнала. Голите блокове приличат на пустиня. Несъществува горната чешма с обилната чиста вода, сухото кладенче, кладенците вЖуюзлика, кладенчетата до Адата, Хаджийското кладенче, Бабеното Марино кладънче, Горчивото кладенче, чиято вода лекуваше болни очи и др. Несъществуват Горната воденица, Хаджиевата воденица. Изчезнаха от селото щъркелите тъй като няма дърво къде да свият гнездо, голямите диви гълъби, дивите патици, които се размножаваха в „Беглика" и Върбалаците край Марица. Изчезнаха и орлите. Жабите намаляха, пъдпъдъците и яребиците са на изчезване, къклика е почти на изчезване. Красивата нощна птица „турник" почти не се чува да крещи по „кайряците". Престъпно невежи печалбари безотговорно унищожиха величествената скала на Хисаря - Големия камък. Водите на извора Бялата вода бяха вкарани в домовете. Това бе вековна мечта на населението от околните села. Но с едни придобивки бяха отнети други. Сега след като са решени въпросите за високите добавки на селскостопанските култури, след като се подобри бита на населението, остава да се помисли отново за възстановяване на природните красоти. Загубеното може, макар и от части, да се възстанови, да се възстановят природните красоти. Не липсват правителни документи за опазване на природата, но не се изпълняват. Зеленината може да се възстанови, кладенците могат да се почистят, ливадите да се създадат отново. Няма ефективно земеделие без скотовъдство. Хубавата река пред нас е гола, без дървата край нея. Могат без особени трудности да се насадят върби, каваци, брясти, липи и др.

Този, който през целия си живот не е построил къща и не е посадил поне едно дърво, той не е изпълнил дълга си към бъдещето поколение. Нека всеки от нас роден в с. Златна ливада, поеме обещание, като благороден дълг към родното село, да посади и отгледа поне едно дърво на територията му. Този благороден почин ще послужи на поколенията като жив пример на възпитание, да ценят и пазят природните красоти. Днес в цял свят се надига повик за опазване на природата и нейните красоти. Нека апелираме към местните ръководители на стопанството и съвета да се отзоват на народния глас и зорко да пазят природната среда, на която и те да се радват.

Нека положим общи усилия да запазим и възстановим всичко, което говори за историята на родното село, за бита, за поминъка, за културата на дедите ни от миналото.

Технизацията на новия живот не бива да уврежда културното наследство от миналото.

Понякога се чуват изказвания от песимисти, че нашето родно село ще изчезне, тъй като в него останаха малко жители. Нека уверим тези предсказвани (пророци) да знаят, че село Златна Ливада никога няма да изчезне. Напротив, ще направим всичко възможно, за да го разкрасим и възвърнем към по интензивен живот, на красота и привлекателност.

. Нека обещаем, че ще посещаваме всяка година „празника на родното село" в бъдеще. Нека този празник ни сплоти и стане израз на * родолюбие, патриотизъм и преданост към отечеството.

Благодаря от сърце на Инициативния комитет, че ми даде възможност да изнеса това слово, а настоящото и бъдещето нека да се разказва от по-младото поколение за приноса на златноливадци в градежа на великото дело което гради НРБългария.

Да ни е честита срещата на трите поколения. Благодаря за вниманието.
Автор: Слави Господинов 

1. Пий вода там, където пият конете. Конят няма да близне лоша вода.

2. Сложи постелята си там, където лежи котката, тя ги разбира тези неща.

3. Яж плодове, до които се е докосвал червей (не са третирани с химикали).

4. Смело събирай гъби, по които са накацали мушици - не е отровна. 

5. Строй къщата на място, където се припича змия, там няма да студуваш. 

6. Посади дърво там, където къртица рови земята, плодородна е.

7. Копай кладенец там, където в горещините гнездят птици - със сигурност има. 

8. Яж повече зелено и ще имаш силни крака и издръжливо сърце. 

9. Лягай и ставай с кокошките, за да имаш златното зърно на деня.

10. Плувай по-често, за да се чувстваш на земята като риба във вода.

11. По-често поглеждай към небето и мислите ти ще бъдат ясни и леки.

12. Мълчи повече и в душата ти ще има тишина, а духът ти ще е спокоен.

Източник:За жената

„Режисьорите" на антибългарската кампания подеха въпроса за изселването като разтръбиха, че Турция е готова да приеме всички български мюсюлмани, които искат да се изселят. По този повод искам от името на българските мюсюлмани и от свое име, в качеството си на председател на Държавния съвет да се обърна най-настойчиво към съответните турски власти – Отворете границата за всички български мюсюлмани, които желаят да отидат в Турция временно, или желаят да живеят там. Времето за заигравки премина – Турция би следвало да отвори границите си за света, съгласно международните норми и договорености, така както го направи Народна република България", чете от екрана на държавната телевизия в 20.00 часа преди 28 години председателят на Държавния съвет на НРБ и генерален секретар на ЦК на БКП Тодор Живков.


От този момент нататък България няма да е същата. България попада в световните новини. Кърджали и кърджалийци също.
„ Българският народ няма да падне на колене. Дълбоко се заблуждават онези среди, които лелеят надеждата, че ще могат да върнат колелото на историята назад, към времената на Османската империя", гласят финалните думи на Тодор Живков.
Нери Терзиева, известен журналист и бивш шеф на пресцентъра на президента Петър Стоянов:
„29 май. Довечера в осем Тодор Живков ще каже, че можем да си ходим - границата от българска страна е отворена. Утре в осем заранта ще съм игла в купа сено на площада в Асеновград. Ще търся роднините си, за да им кажа да не тръгват. Няма да намеря никого. Ще съм стегната в човешкото менгеме часове до мръкване и ще плача от безсилие. Надвечер ще кажат, че спестените в ДСК пари са свършили и хората ще се разотидат. Когато се дотътря през хилядите тела до улица "Родолюбие" (!) в моята махала, москвичите ще са потеглили на юг - с по един денк багаж, без пари. Ключовете от ослепелите къщи ще са оставени у баба Златка, българката-приятел завинаги. Всички ще са си прибрали по шепичка глинена пръст от родния Баделем - за спомен вечен.

После отличниците на режима ще вземат къщите на цената на спанака. После... Боли и свършвам.
Ще минат - до днес - 28 години. И никой няма да е наказан".
Речта на Живков от 29 май вдигна бариерата на българската граница към южната ни съседка и слага началото на „Голямата екскурзия".


Няколко седмици по-рано властта в София подготвя сценария за етническото прочистване със законодателни хватки, пишат колегите от „Фактор БГ". На 10 май Народното събрание приема облекчения за пътуванията в чужбина. Така за пръв път след 1945 г. гражданите получават правото на постоянен задграничен паспорт. Законът за така наречените червени паспорти трябва реално да влезне в сила от 1 септември, но бунтовете и откритите протести сред турската общност в Джебел, Кърджалйско, Колиново, Шуменско и Езерче, Разградско налагат да бъде приложен активно още в началото на юни. Формално комунистическата власт обяснява задграничните паспорти като изискване на Хелзинкските договорености в годините на перестройката. Неофициално обаче членове на Живковата номенклатура признават, че промените са направени целенасочено, за да се проведе тайният проект „Голямата екскурзия".

В подкрепа на това е и секретна реч на Живков, произнесена на 7 юни пред актива на Централния комитет и Политбюро на БКП. Диктаторът, по който днес въздиша част от демократична България, казва:"Бунтовете в страната спряха след това изложение (от 29 май). Ние сме на прага на голяма психоза за изселване. Как трябва да оценим тази психоза? Такава психоза на нас ни е необходима, тя е добре дошла.


Аз ще кажа нещо, което пазим в тайна. Ако не изведем 200-300 хиляди души от това население, след 15 години България няма да я има. Тя ще бъде като Кипър или нещо подобно."
Преди да стартира „Голямата екскурзия", в периода между 9 и 26 май ДС енергично успява да екстрадира от България бунтарите, които създават напрежение и сеят недоверие срещу режима.
Емоционално Турция захапва пуснатата от София стръв и на 3 юни широко отваря границата на Капъ куле, без да очакват огромния керван от хора. Години по-късно, в излязлата през 2004 г. „Политическа история на Турция"изследователите край Босфора ще признаят:"През 1989 г. държавното ръководство на Република Турция допусна една от най-големите си грешки като се хвана на блъфа на Тодор Живков". Периодът и до днес се сочи като пълен провал и за турските тайни служби, които нямали и хабер какво кроят съседите им и какъв проблем ще им натресат.


Телевизионната изява на Живков, поражда масова психозата в смесените райони. Километрични опашки се извиват пред пощенските станции за купуване на документи за задгранични паспорти. Такава е картината и пред управленията на народната милиция – хиляди искат да се сдобият с червени паспорти. Преименуваните турци напускат нивите, зарязват реколтата, селските цехове запустяват. Секретариатът на ЦК на БКП изпраща специална инструкция до всички окръжни комитети на партията и кметовете за провеждане на изселването. На 3 юни призори първите недоволни от комунистическата власт преминават на турска територия. Пътната артерия от Севeрна и Източна България към Свиленград е блокирана от чакащи колони с автомобили, рейсове, каруци и пешаци. Властта създава пропусквателни пунктове, които дирижират изнасянето от страната. В редиците на заминаващите неочаквано се оказват и стотици партийни секретари, кметове и номенклатурчици на БКП от турски произход. Дни преди майските събития те са рупора на възродителния процес, кълнат се в българския си родов корен и градят партийна кариера.


„Голямата екскурзия" отприщва и вълна от изнудване и спекула. И докато турците събират бохчи и опразват имоти, някои българи правят първите пачки от трагедията", разкрива „Фактор БГ".
Цените на старите лади и москвичи скачат рекордно до 40-50 хил лв, след като чисто нови в държавната „Мототехника" струват между 6 – 10 хил. лв. Един курс с такси на черно до Капъ куле се плаща по 1000 лв. Всички стоки, от храни до битови вещи, техника и лекарствата, изчезват от магазините и складовете. Продават се на заминаващите на спекулативно високи цени. Къщите и имотите на изселниците се изкупуват само от общините на държавни цени, а после властта решава на кого да ги препродаде. Месеци по-късно става ясно че служители на МВР, партийните комитети на БКП, кметове и комунистическа номенклатура, магистрати са яко забъркани в получаване на рушвети за вадене на паспорти, уреждане под тезгяха на дефицитни стоки, търговия със стари коли. Някои от тях се оказват и с по няколко апартамента и ниви, взети на безценица. Със заповеди на окръжните комитети на БКП принудително хиляди българи от администрацията са пратени на бригади по нивите да прибират изоставената селскостопанска реколтата. По-късно властта пуска в действие схемата –обираш си тютюна, получаваш паспорт за Турция. В смесените райони отряди на баретите пазят реда и спокойствието и вардят турците докато нижат тютюна. На масови събрания и срещи активистите на режима насаждат омраза към заминаващите и посяват корените на избухналия месеци по-късно, през първите дни на демокрацията площаден национализъм.


На 1 август 1989 г. в парламента за пръв път е внесена протестна декларация от Клуба за подкрепа на гласността и преустройството. Дисидентите се обявяват срещу прогонването на българските турци. На 2 и 3 август кореспондентът на „Правда" в София Леонид Жмирьов обикаля кърджалийския край и разговаря с хората. Разтърсващите му репортажи карат Държавна сигурност да изпадне в абсурдната ситуация и да арестува от реповете дори тиражите на съветската „Правда". Паника и суматоха настъпва и на турска територия. Край Одрин, Бурса и Истанбул са създадени палаткови лагери за идващите от България, има опасност от избухване на болести и зарази. Турция не е готова да поеме голямата изселническа вълна. На границата се възцарява хаос. На 21 август Анкара едностранно пуска бариерата на Капъ куле и спира изселването. По неофициална статистика в критичния промеждутък от 3 юни до 21 август 1989 г., около 360 000 етнически турци успяват да напуснат родината си. До падането на режима на Тодор Живков, на 10 ноември 1989 г. около 40 хиляди се завръщат в България, преди да е изтекъл срокът на издадените им тримесечни визи.
Източник:Родопи
Снимка:Интернет


1. Всички имаха работни места.
 
Тогава за всеки имаше работа. Излизаш от университета висшист и веднага ти се намира работа по специалността. Все пак по онова време бяхме първи в Европа по висшисти, като 30% от населението бяха такива. Такова нещо, като безработица или извратени интервюта за работа е нямало. За всеки е имало работа и мотото е било „Трудът краси човека“.

2. Въпреки че всички имаха работни места — никой не работеше.
 
Най-хубавата черта на социализма беше липсата на експлоатация. Всеки имаше работа, която най-много му отнемаше осем часа на ден да присъства на нея. От никой не се е изисквало да полага усилия и да изпълнява ежечасови или ежедневни норми.
Просто отиваш на работа и работиш, колкото искаш, а производителността на труда е била, като тази в повечето западноевропейски страни.

3. Въпреки че никой не работеше — планът се изпълняваше 100%.
 
Това е едно от големите чудеса на социализма, понеже всеки се е скатавал и не е уж работил, както трябва, но направеният план се е изпълнявал на 100%. Имало е голяма организация и качествен контрол, въпреки че никой не е работил, както трябва.

4. Въпреки че планът се изпълняваше 100% — в магазините нямаше нищо.
 
В магазините имаше от всеки вид колбас или млечен продукт по една марка, но те бяха качествени. Сиренето беше сирене, колбасът беше колбас и млякото беше мляко. Стандартът на качеството на храните ни беше по-висок от този на Западна Европа. Нямахме изобилие от марки на пазара, но малкото, които бяха, имаха голямо качество.

5. Въпреки че в магазините нямаше нищо — всички имаха всичко.
 
Българите по онова време бяха сити. Във всеки дом хладилниците им бяха пълни с качествени продукти, а всеки апартамент беше обзаведен, макар и еднотипно. В тези времена гладен българин нямаше, храната и облеклото бяха качествени, евтини и в голямо изобилие.

6. Въпреки че всички имаха всичко — всички крадяха.
 
Българите тогава имаха всичко, но бяха ненаситни и крадяха всичко, което можеха да скатаят

7. Въпреки че всички крадяха — имаше за всички.
 
Най-голямото чудо на социализма беше, че всички крадяха от държавата, а тя се развиваше все по-добре и всички бяха щастливи.
Източник:Марица

Текстът е публикуван с разрешението на newme.bg

В един горещ августовски ден на 1974 в тих апартамент на ул. „Раковски“ №161 намират полуразложеното тяло на жена…После ще видят, че жената е била удушена с колана на халата си, а преди това най-вероятно и отровена…И тъй като в разтворения на масата дневник за последно е писано на 9 юли, става ясно, че българската писателка Яна Язова цял месец е била мъртва, без никой да разбере…Но това не е всичко…

44 години преди това, в 1930, току-що приетата в Софийския университет студентка по славянска филология Люба Ганчева занася свои стихове на проф. Александър Балабанов – интелектуалец и учен, литературен критик и преводач, известна фигура в писателските и университетските среди, любимец на студентите…

Проф. Балабанов влиза в рутинната си роля на учител и заставя госпожица Ганчева да „изпипа“ стихотворенията си (едно от тях го връща за редактиране 16 пъти), и чак тогава първата стихосбирка „Язове” („яз“ значи бент) на Люба Ганчева, „прекръстена“ от него на Яна Язова, става литературен факт…Никой не може да отрече, че проф. Балабанов помага на Яна Язова да проходи в изкуството на словото, но и никой не може да отрече, че не заради него всички започват да четат в захлас шеметната поезия на „гениалното дете на българската литература”, както я наричат строгите критици…

И докато проф. Балабанов става поетичен „баща“ на Яна Язова, родният й баща Тодор Ганчев, потомък на знаменит търновски род, е доктор на философските науки, завършил в Цюрих, а майка й е дъщеря на уважавания калоферски търговец Стойчо Бешикташлиев (по името на квартала в Цариград, където е имал кантора). Прадядото на Яна Язова пък освен че е вуйчо на самия Христо Ботев, е и съратник  на Васил Левски (има го на една от седемте му запазени снимки). Неин родственик е и историкът, етнографът и библиографът акад. Никола Начов, който като дете остава сирак и е отгледан от дядо Стойко.

Срещата между Яна Язова и проф. Балабанов драматично ще промени живота им, но така е в живота – нещата се случват както (може би) трябва да се случат…Между двамата пламва скандална любов и години наред Яна Язова ще е „правописната грешка на Балабанов”, защото тя е на 18 години (между другото, тия дни се навършиха 105 г. от рождението й), а той – солиден мъж на 51, със семейство и две големи дъщери…И както обикновено, едни са шокирани, други – озадачени, трети ехидничат, четвърти злобеят или злословят, в царския дворец шушукат за скандалната връзка, а на вечерните партита се коментират вестникарски карикатури, на които красива млада дама с кожа от лисица се извисява над пълничък професор, от чиято чанта стърчат луканки и бутилка вино (Балабанов е ценял хубавата храна и доброто вино)…И макар наистина да става въпрос за любов, тя съвсем не е лесна, защото Яна Язова и проф. Балабанов се разделят и събират, взаимно се нараняват и взаимно си прощават, бранят се един и друг и един друг се нападат, срещат се в тайни квартири, крадат за любовта си по няколко дни в провинцията или чужбина и си разменят тонове любовни писма…

Каквото и да говорят за Яна Язова обаче, през 30-те и началото на 40-те години на ХХ в. тя е едно най-популярните имена в българската литература…Проф. Балабанов действително я покровителства, но Яна Язова действително се труди упорито и всеотдайно…Издава три стихосбирки, два романа и една пиеса, приети с невероятен възторг от читателите, пише детски творби, пътеписи, есета, статии, превежда чужди автори, редактор е в няколко периодични издания….Критиката се надпреварва да я хвали, пресата я търси за интервюта, непрестанно я канят на писателски срещи у нас и в чужбина, в съседна Югославия я боготворят, включват името й в световноизвестната френска енциклопедия Larousse, български художници я рисуват, скулпторът Андрей Николов вае главата й, но одумките дали Яна Язова наистина има талант, или просто е протежирана, така и не стихват…

Междувременно в 1937 проф. Балабанов успява да възпре Яна Язова, по това време на специализация в Париж, да се омъжи за българския милионер Джон Табаков, с аргумента, че ако направи това, никога повече няма да може да бъде писателка, а следващата година, когато в Созопол Яна Язова се сближава с художника Марио Жеков, Балабанов спешно пристига и потушава искрата помежду им…След години в едно писмо тя ще напише:„Ти намери единствения и най-краткия път да направиш живота ми пъкъл, а ти знаеш, че в пъкъла никой никого не обича“…И дали защото неговата опека е почнала да й тежи, дали защото с годините страстта и любовта помежду им са станали по – приглушени, дали защото Яна Язова решава, че е време да сложи в ред живота си (Балабанов така и не се развежда), но в 1943 тя се омъжва за инж. Христо Йорданов, директор в Българското радио, културен, изискан, състоятелен и предан мъж, а бракът им е наистина коректен… И независимо от това когато по време на бомбардировките Яна Язова и мъжът й са в София, а проф. Балабанов със семейството си – в провинцията, те не престават да се интересуват един от друг, макар от писмата им да лъха вече само искрена грижа и човешко приятелство…

И когато в 1944 животът главоломно се променя, с школувания си университетски ентусиазъм проф. Балабанов решава да се впише в новия пейзаж и тръгва по разни сказки из страната. Яна  Язова обаче не се съгласява да угажда на наложения примитивен литературен вкус и последствията не закъсняват – спират да я канят на литературни четения, спират да я печатат, спират да я издават, а предишните й приятели и колеги я изоставят, опасявайки се, че ако името им се свърже с нейното, ще ги сполети нейната съдба…Изолирана и отритната, освен и че един след друг умират и всичките й близки и роднини, Яна Язова остава съвсем сама, след което завинаги се затваря в апартамента на родителите си на ул. Раковски“ №161…Години наред никой не я търси за нищо, освен веднъж, когато подготвят събрани съчинения на починалия вече проф. Балабанов…Тогава Яна Язова чинно дава купища тетрадки, папки и всевъзможни материали за него, десетилетия събирани, преписвани и фотографирани от нея…После дошлите си отиват и Яна Язова пак остава сама и пак сяда да пише, фанатично да пише – ден след ден, месец след месец и година след година, без хонорар, преживявайки с пенсията на покойния си мъж…И когато се усеща съвсем притисната от живота („отстъпила“ e пенсията на някаква бедна жена), а може би когато я притискат, това никой не знае, Яна Язова продава половината си апартамент на своя съсед, някой си Димитър Алтънков, служител в УБО и личен фотограф на Тодор Живков…

В горещия августовски ден на 1974, когато полуразложеното тяло на Яна Язова е изнесено, а до последния й дом я изпращат единствено двама колеги – Тодор Боров и Елисавета Багряна, първи в апартамента й влизат писателят Николай Хайтов и някакъв юрисконсулт… В Държавния архив така и не постъпват, както е по закон, личният архив и вещите на покойната, а когато все пак нещо е занесено, липсват книгите от библиотеката й, липсва откупеният ценен архив на съратник на Левски, липсват книгите за Османската империя, нужни за писателската й работа, които мъжът й доставя от Франция и плаща за тях цена колкото за  един апартамент, липсват и ръкописите й от 1944 до 1974, липсват бижутата й и прескъпият годежен пръстен от милионера Табаков, липсват и фамилните документи – нищо няма, освен някакви чернови…И днес никой не знае всичко това къде изчезва, но се знае, че съседът, служителят в УБО и личен фотограф на Тодор Живков, някой си Алтънков, е успял да купи и „опразнената“ вече друга половина от апартамента на Яна Язова…

Няколко години по – късно, в 1982, в предаването „Всяка неделя“ Николай Хайтов ще сподели, че пише роман за Левски…И тогава ще се намеси писателят Георги Томалевски, за да каже, че в 1960 Яна Язова била предложила за издаване роман с името „Левски“ и че като рецензенти, двамата с Димитър Талев са го чели…“Левски“ обаче не вижда бял свят, защото издателството два пъти кара Яна Язова да напише стихотворение за Георги Димитров и тя два пъти отказва…Та Томалевски казва, че винаги би разпознал романа на Яна Язова, след което Хайтов нито публикува своя роман за Левски, нито днес някой знае дали изобщо е писал някога такъв роман….

И тогава се появява младият възторжен журналист Петър Величков, който с огромни усилия се добира до „опоскания“ архив на Яна Язова, и там го спохожда истински късмет, защото открива ръкописа на един роман – „Александър Македонски“, ръкописа на един двутомник – „Соленият залив“, истински текст „в чекмедже“, разкриващ в убийствена светлина времето от 9.IX.1944 до Народния съд, открива и сборник с афоризми, открива и драмата „Силян Щърка“…И до днес не се знае дали от 1944 до 1974 Яна Язова е писала други неща и къде са те, но Величков попада и на находката на живота си – втория машинописен екземпляр на „оня“„Левски“ на Яна Язова, след което буква по буква и дума по дума, успявайки да разчете всичките му корекции, го преписва за 3 години…Величков успява да разчете и оцелелите по случайност чернови на „Бенковски“ и „Шипка“ и 13 години след смъртта на Яна Язова публикува изумителната й трилогия „Балкани“…Който не е чел тези три книги, много е загубил…И не толкова защото са удивителни исторически романи, богати, плътни и увлекателни, а защото Яна Язова ги пише със сърцето и съвестта си, знаейки, че няма никакъв шанс някой някога да ги прочете, но прави това просто защото истинският творец не може иначе, а това само по себе си е изумително…

И макар в един горещ августовски ден на 1974 в тих апартамент на ул. „Раковски“ №161 да намират едно полуразложено тяло, намереното всъщност е само едно тяло…Месец преди това писателката Яна Язова, останала докрай вярна на себе си и своя живот, полита към небесните селения, за да продължи далеч от светската суета, от огорченията и оскърбленията, да пише своите си неща…И сега понякога тя се взира долу, защото взимайки рязко завоя на ул.„Раковски“, колите издават специфичен шум…Някога този шум е смущавал тишината в усойния й апартамент, докато тя пише, но днес всичко вече е минало, та тя вече не е там…И Яна Язова поглежда кооперацията в цвят охра, в която живее толкова години в самота, поглежда и паметната си плоча с барелеф, изработен от сина на Николай Хайтов – скулптора Александър Хайтов, после се усмихва великодушно и пак почва да пише…

Деа Манолова, Катерина Иванова
* Този текст не може да бъде препечатван и копиран в други медии без изричното разрешение на редакцията на newme.bg*

Екипажа бива спасен от жителите на града. Един от оцелелите намеква, че капитана може би нарочно е разбил кораба, за да получи пари от застраховката, пише socbg.com

Цяла седмица валя сняг, развяван от силния северен вятър. Натрупа преспи по улиците и заветните места по шосето за Царево и пътищата до съседните селища. Превозът по пътищата стана невъзможен дори и за верижни трактори. Авария в далекопровода лиши Ахтопол и съседните селища от електричество. Прекъснати бяха и телефонните връзки. Само военните поделения можеха да поддържат радиовръзка с Царево и Бургас. Снеговалежът спря, но вятърът продължаваше да духа. Напразни останаха усилията на трактористите да достигнат до кошарите с верижни трактори. По ръчно почистените пътеки можеше да се достигне до хлебарницата и магазина. Градът заспа в пълен мрак. Слабата мигаща светлина на фара посочваше мястото на залива.

Към три часа след полунощ няколко ракети осветиха града, издигащи се от Северния залив. От близките до брега къщи забелязаха в Северния залив силуета на голям кораб. До сутринта на 18 януари 1963 г. – ЙОРДАНОВДЕН, корабът щурмуваше с работещ двигател и спуснати котви. Вятърът постепенно затихна и вълните намаляха. Всички, които го наблюдаваха, очакваха да вдигне котва и да поеме по своя път. От кораба бяха решили друго. Като отдаваше котвените вериги, коръбът бавно започна да се приближава до скалистия бряг, докато кърмата му стигна до скалите. От един тласък на вълните кормилната перка се удари в скалите и изскочи. Отново с ход и обрани вериги корабът застана в средата на залива.

По обяд вятърът смени посоката си и задуха от изток. Лишен от кормило, корабът не можеше да продължи. Последва нова маневра. Котвените вериги потекоха в морето и корабът се приближи и заседна на скалите на Гларо петра (Чайкина скала), отдалечена от брега на четиридесет метра. Отново се подадоха сигнали за помощ. По издухания от вятъра сняг достъпът до брега беше лесен и на сушата до заседналия кораб се събраха много любопитни въпреки студа.

Да се направи връзка с кораба беше невъзможно. От него спуснаха лодка, която се напълни с вода още при допира с морето. Течението я отвлече до плитчините на Евиния плаж и там заседна. Последва спускането на железен пояс, завързан с въже. В него се настани член от екипажа и се опита да приближи брега с гребла. Само за няколко минути течението го изтласка отново на подводните скали. Салът (спасителният пояс) се обърна и нарани моряка. С много усилия момчето се добра до обърнатата спасителна лодка и остана там. Нямаше сили да доплува до брега. Хората, които наблюдаваха пострадалия моряк, умуваха как да му помогнат, но никой не се решаваше да нагази в студената вода.

Без да проговори, Стоян Каракадиев отмести скупчените мъже, съблече шубата си, събу обущата, завърза за кръста си донесеното от някого въже и нагази във водата. Доплува до ранения моряк и с една заучена хватка го прегърна и заплува към брега. Помагаха му като го придърпваха с въжето, поеха моряка, завиха го с дебела рибарска шуба и го отведоха в най-близката къща на Кръстю Войнов. В стремежа си да помогнат на пострадалия забравиха за неговия спасител. Останал сам на брега, Стоян наметна шубата си, взе в ръце обущата и пое по отъпканата пътека към града. Студеният вятър го посрещна, крачолите на панталоните му замръзнаха и започнаха да го спъват. Чак тогава някой забеляза това и му се притекоха на помощ. Заведоха го почти премръзнал в дома му.

С помощта на довлечена от залива лодка Грозьо Янев и Атанас Пътеков се пребориха с течението и вълните и се добраха до сала, на който имаше завързано въже, свързано с кораба. Извлякоха го на брега и по тоя начин осъществиха връзка с него. Оттам подадоха дебело въже, единият край на което бе завързано здраво за съда, а другия край опънаха десетките ръце на присъстващите на брега любопитни.

От кораба пуснаха приспособена с макара седалка, на която бе седнал човек. Той трябваше да достигне сушата и да осъществи връзка с брега и кораба посредством две въжета – едното да придвижва седалката към брега, а другото към кораба. Замисълът беше добър, нo не се отчиташе фактът, че от скалите въжето се опъваше от хора с измръзнали ръце. Когато седалката стигна до средата на пътя, въжето увисна, макарата се зацепи между придържащите я страници и седалката опря вълните. Всички опити на моряка да я оправи бяха напразни. Да държат въжето изпънато се включиха всички присъстващи – мъже, жени, деца, дори и бабички, но напразно. Замръзналите ръце и отслабналите сили не можаха да удържат на тежестта и въжето, ведно с висящия на него човек, започна да доближава кипящата под него вода.

Винаги съобразителен, кметът Владимир Пасков бе изпратил тракториста на стопанството Стоян Илиев (Пушкин) да докара трактор. В най-критичния момент той пристигна. Завързаха въжето за него, опънаха го, но момчето продължаваше да виси, без да помръдне от мястото си. Всички опити да се освободи бяха напразни. Разчитайки на умението си да се катери по въже и да се придвижва на големи разстояния, увиснал на ръцете и краката си, Атанас Пътеков отново демонстрира своите способности. Съблече шубата и придвижвайки се по въжето, достигна до висящия над морето моряк. Какво е направил там, никой не разбра. Седалката с двамата на нея бавно се придвижи и достигна до брега.

Като разгледаха съоръжението, опитните капитани на аламани Георги Кадивълков (Царчето) и Тодор Томов (Дорето) решиха, че в такъв вид приспособлението няма да реши проблема с изваждането на останалия екипаж на брега. Свалиха макарата, привързаха нови въжета, поставиха две нови халки от стинга и дадоха знак на тия от кораба да притеглят седалката. Направиха няколко придвижвания с празна седалка, за да се уверят в годността на съоръжението и от кораба натовариха за изнасяне първо багажа на екипажа, след това един по един моряците слязоха на брега. Последни излязоха капитанът и помощникът му.

За да не може никой да се добере до кораба отрязаха въжето. Спасителната операция приключи успешно. Властите настаниха екипажа в малкия хотел на града и осигуриха изхранването му в ресторанта. Не разрешаваха на никого от града да контактува с моряците от съображение за сигурност, от политическа провокация и евентуално заразяване от болест. Назначиха за преводач Георги Тодоров (Ехото), верен на властите комунист, който говореше слабо гръцки, макар че в Ахтопол много хора говореха перфектно езика.

На другия ден силен северен вятър изхвърли кораба до самия бряг целия обледен. Капитанът поиска разрешение да влезе в каютата си да изнесе документи и вещи, но се оказа невъзможно. До вечерта оставеният без охрана кораб бе атакуван от предприемчиви ахтополци и много неща изчезнаха. Останалото по-ценно бе прибрано от властите.На третия ден по молба на капитана и екипажа всички активно участващи в спасителните мероприятия бяха поканени на среща с екипажа, за да им бъде оказана макар и устна благодарност. Когато Стоян и Димитриос (така се казваше спасеният от Стоян моряк) се срещнаха, прегърнаха се и в знак на побратимяване близнаха по малко кръв един от друг от леки порези по ръцете. Срещата продължи дълго. Дамаджани вино и мезета бяха донесени от домовете. Гръцките моряци не можаха да повярват, че всичко това е лична собственост. Друга представа имаха от разпространената за нас пропаганда.

Димитриос помоли да му разрешат да гостува на Стоян в дома му, да се запознае със семейството. Поканиха една съседка, която знаеше перфектно гръцки, и дълго разговаряха. Димитриос разказа за себе си, за семейството си и защо е тръгнал да пътува. Обясни, че това е последният рейс, за който корабът е имал разрешение преди бракуването му. Намекна, че капитанът е племенник на собственика и може би нарочно е инсценирал катастрофа, за да получи полагащата се застраховка. Морякът благодари на Бога, че това се е случило тука, а не другаде.
След седмица снеговалежът спря и вятърът стихна, но пътищата останаха непроходими. За да бъде придвижен екипажът до Бургас, пристигна вертолет, който на два курса извози всички.
През месец април пристигна комисия от застрахователната компания “ЛОИД“. Прегледа вече счупения на две кораб, разпита няколко лица и си замина. Какво са решили не се разбра.
Две години след този случай, близо да брега, край Ахтопол мина кораб, на който ясно личеше написано името “АГИОС НИКОЛАОС“, изстреля три ракети, дълго звучеше корабната сирена, докато се отдалечаваше.

През месец април 2000 г. едно такси обиколи града, спря се на мястото на загиналия кораб, след това пред кметството. Възрастен човек излезе и попита за кмета Пасков и за Стоян Каракадиев и като разбра, че са починали, прекръсти се и си замина. Беше Димитриос.


Иван Цанков е бил сред най-близките на Апостола

В Държавен архив-Бургас се пази оригинална снимка на Васил Левски, разказа Данка Георгиева, директор на регионалното звено на архивите и председател на Общинския комитет "Васил Левски".

"Засега са известни седем различни пози на Левски. От тях има по няколко оригинала и един от тях се намира и при нас. Той е с група участници във Втора българска легия в Белград през 1867-68 г. Снимката се съхранява в личния фонд на Иван Цанков, сподвижник на Левски и също участник във Втора българска легия", обясни тя. Цанков е бил околийски управител на Бургас. Георгиева посочи, че архивът съхранява документи и на други негови сподвижници.

"Документите от личния фонд на семейство Хъшнови са при нас. Величка Хъшнова е една от най-ревностните укривателки на Левски в Ловеч", допълни тя. Семейството на Величка Хъшнова се мести в София и след това в Бургас. Нейните наследници са предимно лекари и архитекти, които имат значимо място в развитието на града. Нейната внучка, която носи името й, предава документите през 70-те години на миналия век в Държания архив.

"Други документи са на семейство Илич, който също е сподвижник на Левски в Хасковския район. Освен това при нас се съхраняват документи, които показват как е изграден паметникът, бюстът на Левски в Морската градина", посочи още тя. По инициатива на спортен клуб "Левски", който е основан 1921 г., се образува фонд за изработване на паметник, събират се средства от клубните приходи, от дарения на членовете на клуба. Паметникът е изработен от сливенския скулптор Васил Вичев и на 28 октомври 1938 г. с тържествен молебен са осветени бюстовете на българските революционери, които се намират на една алея в Морската градина.

"Погрешно е да се казва, че Бургас не е район на Левски", смята Георгиева. "Ние нямаме писмени свидетелства за пребиваването на Левски, но имайки предвид неговите обиколки, пребиваването му в Цариград и връщането от там неизбежно Левски е бил в района, но просто няма открити писмени свидетелства", допълни тя като посочи, че се надява да бъдат открити такива.

"Сподвижник на Левски, участвал в Старозагорския революционен комитет, е Сава Хаджидечев, който става кмет на Бургас. "Дори да нямаме изричните писмени свидетелства за пребиваването на Левски в района, категорично негови сподвижници са били и са работели в тази посока", категорична е Георгиева.

Източник:Фокус

Негативна енергия, тайни коридори и тунели крие зад стените си българският парламент. Или поне така твърдят витаещите легенди около сградата на властта. Всъщност Народното събрание наистина е построено върху гробища. Депутатите трябва да знаят, че заседават на място, където преди хиляди години римляните са полагали мъртвите, пише в. "Монитор".
Освен бродници в тоги, духове на турски престъпници също се носят из кулоарите. Под северната част на Народното събрание е било известното от времето на Османската империя „Позорно гробище”.

Негативната енергия

в сградата е пословична. За нея с особено оживление говорят служители и депутати. Не един и двама народни избраници споделят, че дори час престой в парламента ги уморява и им докарва тежко главоболие и негативни мисли. Тъмната прокоба се изтъква като една от причините избирателите да недолюбват депутатите, както и за постоянните кавги между политиците. На старите гробища се вменява и вина за честите боледувания на депутатите. Легендите за негативната енергия изплуват всеки път след нечия кончина. Факт е, че още древните прабългарски предания предупреждават: върху последния дом на мъртвите не бива да се строи, защото духовете им винаги витаят.

Друг особено оборотен мит

за парламента са тайните му коридори. Според архивите от Татово време е имало идея да се построи подземен коридор от НС до Софийския университет. Каква е била причината да се иска подобна свръзка, никой не знае. Факт е обаче, че сред народните избраници винаги върви приказка за тунел, свързващ бившия Партиен дом и сградата на жълтите павета. Старите служители на НС нито потвърждават, нито отричат този факт. Тайните тунели не са просто мит – част от тези около президентството са отворени в момента и за посещения.

Преди домът на законодателите да изникне, там е имало цигански катун

За това свидетелства самият Иван Вазов. „Мястото, дето днес горделиво се красува зданието на Народното събрание, тогава беше купище извън града. Няколко цигански колиби бяха разпънати там”, разказва класикът. Вазов пише още, че най-първо депутатите са се събирали в барака, служила за изнасяне на представление на амбулантна трупа. Въпросната барака се намирала на мястото на Народния театър.

Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив