Ето това се казва истинска любов

В навечерието на 8 март, 52-годишен мъж изненада 44-годишната си приятелка не с букет, а с единия си бъбрек, съобщиха италиански  местни медии. От болница Molinette в Торино съобщиха, че пациентка със сериозно генетично заболяване – поликистоза на бъбреците, се нуждаела от спешна трансплантация. Преди два месеца лекарите започнали да търсят донор, но скоро станало ясно, че приятелят на жената е готов да й даде единия си бъбрек. След изследвания се потвърдило, че двамата са съвместими и операцията била извършена. Сега и двамата пациенти са под лекарско наблюдение, а състоянието им се преценява като задоволително.


Годината е 1986-а. След тригодишен снимачен период и много перипетии  по Българската национална телевизия тръгва сериалът „Васко да Гама от село Рупча“. На режисьора Димитър Петров отдавна му се носи славата на голям майстор в работата с деца-непрофесионални актьори. Началото се поставя с филма му „Капитанът”, после следват емблематични за българското детско кино творби като „Таралежите се раждат без бодли”, „С деца на море”, „Куче в чекмедже”. В тях най-често той си партнира с писателския дует братя Мормареви. Зад този творчески псевдоним стоят Мориц Йомтов и Марко Стойчев, които животът събира в далечната 1953 г. в Българското радио. 

Истинската история по която е създаден филма „Оркестър без име“

Те работят  в редакция „Предавания за чужбина”, където Мориц вече е стар вълк, а Марко едва започва първата си платена работа. Първоначално  двамата  не смятали да пишат за деца. „Нас винаги са ни интересували съвременните проблеми и като хумористи сме търсили смешните явления в живота. Докато един ден открихме, че детската гледна точка е изключително удобна”, спомнят си по-късно те. Удобна е възможността, макар и иносказателно през детската тематика, да се кажат някои нелицеприятни истини за мрачните страни на лустросания от пропагандата социалистически начин на живот. Например – поощряваното натегачество още от училищната скамейка под формата на примерно поведение, партийните връзки на родителите, привилегии, които те изпращат в елитна езикова гимназия.

Всичко това в бъдеще очаква героите от сериала – Васко, Женя, Фори и техните съученици от 7-ми „Б” на варненско училище. Но преди това тримата ги чака едно незабравимо лято на морския бряг – пълно с лудории, бомбастични басове, неуморно съперничество, свързано с неволите на израстването и с първите любовни трепети. Васко е палаво, будно момче, чийто баща е моряк (даже боцман), а майка му е бременна с трето дете. Той е умен и доста хитър. Скита насам-натам из варненските улици с приятеля си Женя и все се състезава с Фори за сърцето на Тинчето. Женя пък е пълничък и е син на диригент. Бащата е голямо нещастие за момчето, защото често налага мудния си син с палката. Освен да похапва, Женя обича да се разхожда с Васко и да събира кураж от него за съвместните им щуротии.  Историята се върти около продънена лодка, която Васко и Женя откриват и решават да ремонтират. За целта им трябват пари, а само съперникът на Васко – Фори, може да им ги осигури. Примирието между момчетата трае точно толкова, колкото да пуснат лодката в морето, която злощастно потъва, пропуснала вода през десетки пробойни... След това враждата помежду им отново се разгаря.
Диалога между Васко и Женя, когато намират лодката, е запазен в Златния фонд на БНР:

 -И какво смяташ да я правим?

- Ще я стегнем, ще теглим една боя. Знам какво си мислиш, тоя пак изкука.

- Не съм си и помислил даже, но е голям счупеняк, няма да е рентабилно.

- Еее, все такива ги пускаш.... Ще видиш, може и мотор да й сложим.

- Чичо, колко е ремонта на една лодка?

- Подай оная дъска. Дръж тука, натискай.

- Ей, ти, подай ми стягата. Дай ми стягата, какво ми зяпаш?

- Заповядай.

- На кого е лодката?

- На един негов чичо.

- Еми да дойде чича му, да се разберем.

- А горе-долу?

- Долу, 2 стотака, горе- и до 3 може да стигне.

- Ще му кажем.

- Ей, я остави дъската. Къде дават така, бе?

- Аз само исках да видя колко е тежка.

- Няма значение, поне видяхме как става.

За да се заплете историята докрай, Женя решава да бяга. И за да не е сам в своя протест срещу властния си баща-диригент, той предлага на Васко заедно да отплават тайно. На кораба „Елена” работят бащата на единия и братът на другия. В решителния миг обаче страхът у Женята надделява и Васко, с куфар и с китарата на своя приятел в ръце, се промъква сам на кораба. И наистина отплава! Приключението на момчето ще завърши благополучно, макар и не по начина, по който го е мислил. После… лятото свършва, идва есента. Васко, Женя и Фори отново са на училище и летните преживявания остават в спомените.

Сериалът е и първата голяма роля на Иван Ласкин, който по онова време учи в столичната Седма гимназия. Заради снимките две години и половина почти не влиза в клас, предизвиквайки завистта на съучениците си. Той е единственият от многото деца, играли в сериала, който не само продължава кариерата си в киното и театъра, но и се налага като един от най-търсените днес актьори, макар и да е известен с чепатия си характер. В ролята на комбинативния Фори пък се превъплъщава Георги Марков, който по-късно завършва операторско майсторство в НАТФИЗ и сега е търсен режисьор на музикални клипове, оператор и фотограф.

Днес в рубриката „80 години в 80 седмици“ ви разказахме историята на един от най-обичаните български детски игрални филми „Васко да Гама от село Рупча”.

Източник:bnr.bg

През 1895 г. лекарите в Бостън са изумени – голяма рядкост е някой студент, завършил медицина, да откаже изгодните предложения за работа там. Но ето че един чужденец загърбва солидната заплата, за да се върне в родината си. Учудването на колегите му е още по-голямо, когато разбират, че става дума за българин - т.е. човек, идващ (според представите им) от бедна и изтерзана страна. Но нищо не може да разколебае Петър Дънов в неговите амбиции, които не са свързани с лукса на Запада. Учителя, от чието рождение на 11 юли се навършват 150 г., още като млад е убеден, че водеща цел в живота трябва да е не материалното, а духовното богатство. Тази нагласа е развита от неговия баща – Константин Дъновски, който е свещеник и му разкрива принципите на християнството. Той е основател на църквата „Св. Архангел Михаил” във Варна (1865 г.). Бъдещият основател на Бялото братство учи първоначално в родното си село Хадърча (дн. Николаевка, обл. Варна), а после в Американското методистко училище в Свищов. Отличната му диплома не е достатъчна за него и той иска да продължи образованието си в чужбина. За да си купи билет, работи като учител в русенското село Хотанца. Живеейки крайно пестеливо, успява да събере пари и да замине за САЩ, където завършва семинарията в гр. Медисън и по-късно - Тео-логическия факултет на Университета в Бостън. Но дипломите, които получава, отново не слагат рамки на мечтите му. Дънов иска да попие още знания и се записва в курсовете по медицина. Едва след тяхното приключване се връща в България – решение, което учудва тамошните му познати, не можещи да разберат с какво една дива балканска страна е по-привлекателна от блясъка на САЩ. Това е един от многото моменти, в които Дънов предизвиква противоречиви реакции. До края на живота му неговата личност и идеи срещат разнопосочни мнения: за едни е кумир, за други – мистик. Оригиналният му характер провокира хората и не оставя никого безразличен. Превратният ден в съдбата му е 7 март 1897 г. Тогава той е отседнал в един хан в с. Тетово, Русенско, заедно с баща си, който по-късно разказва за необикновено явление - стаята е озарена от ярка светлина, от която изплува образът на Христос, който казва за младия богослов: „Ще го направя канара моя непоколебима, върху която ще иззидам царството си.” Дали това е истина или легенда? Днес няма как да се разбере, но е безспорно, че след този случай Дънов приема името Беинса Дуно и започва да обикаля България. Посвещава всекидневието си на една цел - да помогне за духовното усъвършенстване на хората, за прилагането на християнските принципи на любов, човечност и смирение. Той изнася стотици беседи, посветени на нуждата от доброта, отзивчивост и щедрост; обяснява на хиляди хора пътищата, чрез които могат да се преодолеят конфликтите в отношенията, завистта и злобата. Често припомня: „Вяра е нужна на хората, а не суеверие!” Дънов отделя внимание на най-големите паразити на мисълта – лошите мисли: „Ако не можете да ги премахнете от себе си, те ще ви осакатят. Който иска да се освободи от лошите мисли, нека се заеме с четене и изучаване на Библията от любов, а не по задължение” (1934 г.). Проучвайки трудовете на древните философи, Дънов става привърженик на максимата „Здрав дух в здраво тяло”. Затова разработва система за природосъобразен начин на живот, който изключва консумацията на месо и многократно е доказал ползите си. Учителя отделя важно значение и на музиката (самият той композира над 160 творби), както и на паневритмията, която хармонизира тялото и балансира енергията. Изпълнени за първи път през 1934 г. в Рила, упражненията и до днес се прилагат от хиляди последователи на Дънов. Обществото около него бързо става популярно под името Бялото братство. Но освен в духовността неговият основател има влияние и в политиката. Той е приятел с царския съветник Любомир Лулчев. Именно чрез него увещава цар Борис III и министъра на вътрешните работи Петър Габровски да отменят указа за екстрадирането на българските евреи в Германия. Дневникът на Лулчев (издаден едва през 1992 г.) разкрива, че Учителя е предвиждал избухването на Втората световна война. В разговор на 18 януари 1939 г. той казва: „Сегашното положение е такова, че на косъм виси всичко...” По повод на евентуалните съюзи с други държави Дънов е категоричен: „Царят трябва да бъде умен да ги изслушва, но да не взема страна.” Заедно с това предсказва и опасността от насилствена смърт: „Намекни му да се пази от отравяне...” Заради тези „буржоазни” връзки на Дънов не се гледа благосклонно след 9 септември 1944 г. Но той не доживява да види репресиите върху своите следовници, тъй като умира на 27 декември същата година. Днес е полезно да си припомним думите му, казани на една беседа в София на 30 януари 1927 г.: „Търпение трябва на света! При сегашните страдания хората от целия свят трябва да си подадат взаимно ръка, да отправят едни към други обща мисъл за организиране.” А особено актуално звучи съветът му от 4 март 1928 г.: „Какво виждаме ние в България? Тя е потънала в дългове, навсякъде се вършат насилия, тук и там чувате, че се извършили убийства. Така е в България, така е и в целия свят. Но казвам: това не е правият път! Така не може да се живее. Това не е новото в света. Новото седи в Божественото. То изисква между хората да се създадат искрени отношения, които да почиват на истината, а не на лъжата. Престъпление е да живееш с човека, а да поддържаш в ума си мисълта да го ухапеш някъде или да смутиш духа му.”
Людмила ГАБРОВСКА, в. "Монитор"

На редакционната поща на известен български сайт  получават писмо от младия Атанас Щерев, пожелал да сподели своята покъртителна история за напускането му на България и най-вече за причините, които споделя с милионите българи, принудили се да напуснат родината, за да могат да оцеляват.

Историята е тежка, дори и груба, но за жалост отразява тъжната действителност по суров и безкомпромисен начин, който трудно може да бъде оборен. Ето защо народът ни постепенно изчезва, ето до къде ни докараха управниците за 25 години преход. Прочетете и разпространете ако сте съгласни!

Публикуваме целия текс на 24-годишния Атанас, с няколко отстранени цинични думи, който наистина успя да ни разтърси с разказа си

Да се сбогуваш с мащехата,наречена България

Ти си нещо,което не можех да избера.Ти си като майка алкохоличка,и пр*ститутка,от която дълбоко се срамувам,защото ме е оставила на произвола.Като една красива пр*ститутка с прогнила душа.

Аз мога само да те съжалявам !

Млад човек съм – на 24 години.Знам два езика,завърших езикова гимназия.Учих в Австрия и дълго време в университетите на Бг.И тук започва историята за красиви мечти и много затворени врати.

Не,Българиио аз не те мразя,просто се срамувам от теб ! И тук,историята започва

Завърших като пълен отличник.Никога моето семейство не е било заможно.Отидох на бала с костюм за 50 лева.Гледах децата на лакеите на престъпници да идват със собствените си лимузини.Усмивките им грееха,защото имаха сигурно бъдеще.Или в Щатите,или във Великобритания.Те бяха рожбите на пиявиците, които смучеха от кръвчицата на нас „обикновените“ хора.Със заплата от пет стотака.

Пиявици,които шмъркаха кока и амфети в голямото междучасие,докато аз четях Бодлер.

Влязох в университета пети от петстотин човека.Готвех се усилено,смятах това за началото на светъл и позитивен живот.Първи курс попивах от „знанията“,плащах си таксите с удоволствие и неохота.

Образование,което не струва и 100 лева.Знания от прашасалите стари учебници на дядо ми.

Виждах как същите пиявици,не идваха на лекции и имаха заверка.Аз учех – те идваха направо на изпити.

Но без да са чели,а с белите пощенски пликчета.Аз продължавах да уча и да се развивам,нали съм бъдещето на България.Нали аз ще създам деца,които ще са поредните роби на същите пиявици…

Трябва ли да имаш мотивация,живеейки в дупка,където всеки се подиграва на мечтите ти.

Все пак отиваш да работиш за тях,те да си купят Порше ! Все пак ти си милеел и обичал България, макар и тя също да се гаври с теб.Като истинска мащеха.

Защо трябва да помним Ботев и Левски,като сме мекотели,които са съсипали всичко,което те са създали ?

Като те са били герои,а ние сме като едни насрани хлапета,чакайки чистия памперс. Как не се намериха хора, които да се бият до кръв за България. Или може би истинските патриоти са непълнолетните бирени алкохоици, симпатизанти на ритнитопковците и настръхвайки от козия глас на Славчо Трифонов.Който,е израснал с козите,но иначе е от Плевен.

Държава в която,ако не знаеш кой е Дебелянов-е лесно.Просто си сваляш прашките на катедрата и доцента те помпа.

И изпита е взет ! После,чичаците те помпат за 50 лева за половин час,защото родителите ти са „некви тъпанари,дето бачкат

за 400 лева“ !.Ботушките на „Прада“ и парфюма на „Кавали“ не могат да се купят със смешните заплати на честните родители.

От теб ли да искам деца ? Не,мерси !

Историята продължава с това,как ние отличниците-с отличната диплома,получаваме смешна стипендия от 50 лева.Която е достатъчна,

да си купиш две шишета уиски. Да забравиш мъката си.После същите ние,пишем CV-та,които разни дебели и охранени еснафи оценяват.

И ни казват „Немаш опит“.И пак работим за 500 лева.Синът на Цеко – екс висаджията работи на същото място,но за 1500 лева !

Не всичко е пари,са казали хората ! Но са нужни,за да живееш,а не да съществуваш !

Вие ми затваряте вратата,професорите ми казвате,че не съм добър.Защо,в Германия всички ме хвалеха,а вие си правехте майтап с мен?

Защо германските момичета,не гладуват 3 месеца,за да си купят Айфон? Там не ми казаха,че „Неам опит“ а ме приеха.

После с цялата си наглост правите речи,как трябва да се върнем,как България едва ли не е Рай!

Хаха карате ме да се смея ! Може да не си избал къде да се родиш,но може да избереш какъв искаш да бъдеш !

Докато,дебели контрольори бият момиче за 1.60.Докато мигранти грабят и изнасилват,за да се хрантутите вие.Докато най-добрият ми приятел умираше,а диспечерката в Спешния казваше „Ми той е надрусан сигурно“.А той имаше порок на сърцето.Докато някой коли и изнасилва баба ти за 15 лева.

Докато кучкарите защитават софийските пумияри,а те глозгат костите на някоя стара жена,или детенце.

Докато аз ям истинско месо,а вие ядете смлени копита и кожи.И лютеница с наркотик,може би и дини инфектирани с конска урина !

Докато вие милеете за България,и се майтапят с вас за 600 лева-новите кецове на съквартиранта ми !

За какво си ми ти,майко България!Пардон! Мащехо България !

За да се гавриш с мен ли ? Не ти искам пенсията,не ти искам и природата.Осеяна с найлонови пликчета ! Не ти искам заплатата,която дори не ми стига да ме погребат!

Не ти искам дъщерите,който правят с*кс с таксиджии за две водки! Напускам те !

И докато вие слушате чалга и „Издислав“ – ние слушаме концерт на Брамс на живо,но не защото сме сноби.И докато вие гледате Слави,подгизнали от дъжда – ние четем романи на английски и немски и ни е срам от вас ! От вас,безхарактерните простаци,от вас псевдопатриотите.

„Дойчланд-мойчланд,истината е БГ“ ! Хаха !

Казва дебел чичак,докато си прои пачките.Или заработени от курви или от измами.Сигурно продава скапани коли,и вашите деца се убиват с тях !

Когато си горд с историята си,но те е срам,като те попитат откъде си.И гледаш в земята…

Когато,учейки в Германия и Австрия,копнееш за да се върнеш тук.Да станеш учител.

Връщаш се и виждаш 15-16 годишни момичета да смъркат бело в кенефите.Като свърши часа те питат „Ходили ли сте на пр*ститутка,като сте толкова млад ?“

Вече се върнах,но не искам вече.Не искам галфони с купени книжки да ме блъскат.Не искам меркантилни к*рвички,да ми казват,че ме обичат !

Не искам,докато умирам линейката да дойде след час ! А ако ме пребият до смърт в дискотека,побойниците да се спасят.Защото са деца на „некой“ !

И аз съм дете,но не на мащехата България.И докато вие работите за 500 лева,аз прелитам над Подуене и се радвам,че ви напускам.

Може би децата ми няма да говорят български и да гладуват да айфон.Но няма и да се ч*кат за бело и две линии !

Там където съм интелигентен,а тука съм „некъв,никъв“.Чао,скъпа мащехо ! Дано туморите наречени управници да те разложат отвътре,а аз само да науча за  твоето погребение ! Ама няма да дойда ! Дори да се изплакна лятото в Черно море.Черно от вашите изпражнения.

Куфарите ми тежат много,но ми е по леко на душата.!

*В края на обръщението авторът отправя ругатни към държавата. Премахнали сме го от уважение към Република България

*Мненията на редакцията и на автора могат да не съвпадат



Източник: bradva.bg

„Идеологическа диверсия” и „групи на нездрава основа” са само част от определенията, с които социалистическата власт в България през 80-те години нарича хипари, битници, пънкари, уейвове и метъли. Названията са допълнени и от определения като „разложени елементи”, „неформали” и „дегенерати”. А младежите тогава са искали просто свобода и достъп до западните музикални течения.
30 години по-късно тези контракултурни или субкултурни групи и техните взаимоотношения с тогавашната власт стават предмет на научно изследване и анализиране.
„Досега винаги се е правил анализ на новата българска история през политическата призма, а сега ние се опитваме да погледнем на тези години чрез контракултурите, сформирани тогава. Целта ни е да направим историческа антропология”, казват историците доц. Михаил Груев и Боян Гюзелев, инициатори на проекта. А проектът е – фотоизложба и съставяне на книга за „Младежката контракултура в България на 70-те и 80-те години”.
Изложбата вече е факт и е отворена за посетители от 14 март до 5 април 2013 г. в галерия „Алма Матер”, на културния център на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Автори на изложбата са Михаил Груев, Боян Гюзелев, Нели Недева – Воева, Роберт Леви. Книгата, посветена на същата тема, в момента е в процес на писане и предстои да излезе догодина.
Изложба и книга за контракултурата на 70-те и 80-те години в България
Преди 2 години двамата историци – доц. Михаил Груев и Боян Гюзелев решават да започнат да събират артефакти, разкази и истории за субкултурните или още контракултурните движения в България през 70-те и 80-те години. Те попадат на хора, които са били част от тези движения – хипари, метъли, рокери и др., и които са били обект на някакъв вид репресия на режима, поради принадлежността им към тези неформални групи.
Организаторите споделят, че „целта на изложбата и на книгата е да се разгледа феноменът на младежката контракултура като социално явление, като продукт на появилото се в този период разделение между младите хора в България и режима, и неговата идеология. В изложбата са показани емблематични карикатури, бичуващи явлението от правоверни марксистко-ленински позиции, и знакови заглавия от специфичния жанр на милиционерските брошури, даващи „ключ” на властта, която се опитва да разбере и контролира проблема”, казват организаторите.
„Искахме да сравним разкази и снимки на тогавашните младежи с документите и досиетата, направени за тях от властта. Някои от тях сами бяха проверили досиетата си, които Държавна сигурност е съставила за тях”, казва доц. Михаил Груев, който е преподавател по съвременна българска история и етнология на етническите групи в Софийския университет.
2-ри отдел на 6-то управление в ДС се занимава с младежта
„Тогава 2-ри отдел на 6-то управление на Държавна сигурност (ДС) се занимава с младежта по принцип. Там са се събирали и документи на Комсомола. Комсомолът е бил натоварен от Комунистическата партия да отговаря за политиката към младежта, да наблюдава нововъзникващите феномени и да обмислят начини как да се борят с тях. Целта е била да се запази т.нар. монопол върху българската младеж”, продължава разказа си за проекта доц. Михаил Груев. Той казва, че това, което целят да покажат в изложбата и в книгата, е лично и емоционално. „То няма претенцията да бъде някакъв дистанциран, хладен и строго научен поглед върху това време. Ние сме убедени, че то не може да бъде гледано по този начин. То трябва да бъде гледано с емоцията и заряда, който тези млади хора в онова време са носели”.
Най-общо проектът проследява периода между 70-те и 80-те години, въпреки че самите организатори признават, че основният материал е предимно от 80-те години. Преди 70-те години, също се открояват контракултурни движения обвързани с музиката. 50-те и 60-те години са годините на джаза. В България тази музика се е смятала за упадъчна. Приемала се е и за форма на идеологическа диверсия. Този феномен така и не получава публичност у нас, защото репресивният апарат тогава е бил по-силен, отколкото през 80-те.
От друга страна, през 60-те години е имало алтернативни форми и групи като например обособен кръг от алпинисти, планинари. Контактът с природата тогава се е възприемал като вид алтернативна форма на живот. Но това са тенденции в обществото, под повърхността. По думите на доц. Груев, те стават видими след 1968-ма година.
1968 г. – навлизането на контракултурата у нас
„Това, което се случва след Пражката пролет и след 9-тия Фестивал на младежта и студентите през 1968-ма година в София е важна хронологическа граница. Именно от тази година нататък, тези музикални вкусове и течения, се оформят в България като контракултури и субкултури”, казва историкът.
„Ние сме се опитали да обхванем основните групи – хипарите, битниците, рокерите и метълите. В България за битници не може съвсем да се говори. У нас те са неразделими от хипарията. По света те са феномен на 60-те години, но в България нещата идват по-късно”, казва доц. Груев.
В своя проект той и колегата му Боян Гюзелев, освен чрез музикалните течения, анализират тези субкултури през местата, които те смятат за свои. Едно от важните места е на брега на морето, особено на 1-ви юли, когато младежите отиват там, за да посрещнат изгрева.
„Джулая“ – българският принос в хипарията
„Когато говорим за Джулая, в неговата основа, е преди всичко хипарията. Той възниква във Варна, някъде около 1982 г. Тогава една варненска група постепенно се разширява и започват да правят срещите си на кея, на вълнолома във Варна. Уникалното е, че Джулая е само български празник. Това е важно, защото по принцип, цялата тази субкултура е подражателна – на течения, на начин на живот на младежите от Запада, които са изживели всичко това малко по-назад във времето. Никъде на Запад обаче няма такова нещо и традиция, да се посреща слънцето на морето в първия ден на юли”, казва изследователят.
Именно за това, според доц. Груев хипарската култура в България не може да се разглежда само като подражателна на Западните течения. Тя придобива много специфики, които нямат аналози навън. Именно в България песента „July morning” на Uriah Heep получава смислова тежест. Тя е като израз на съпротива на младите хора срещу режима, срещу сивотата, на онази система. „Ако трябва да кажем какъв е българският принос към световната субкултура, това безспорно е Джулая”, уверен е доц. Груев.
Освен морските сбирки за Джулай морнинг, други места, които контракултурните феномени образуват са в градска среда. Паметника на Патрирах Евтимий, по-известен като Попа в София, е популярно пънкарско сборище през 80-те години. Там до него е и Стената (на гърба на бившия нотариат), където се пишат лозунги и се оставят цветя в чест на Джон Ленън, основател на легендарните „Бийтълс“. Тези места намират своето продължение на гърба на Паметника на Съветската армия, където е т.нар. Къща на Баба Яга. Други култови места в столицата са Кравай, Дупката при НДК. А при кино „Петър Берон” е било сборището предимно на метъли, защото през 80-те там е било единственото публично място, където е можело да се слуша легално метъл и то само в четвъртък.
„Младежката контракултура беше свързана с предпочитанията към различни музикални течения, а те носеха със себе си други субкултурни белези – начин на обличане, прически, различни дискретни белези на другостта. Освен всичко това, за нас беше много важно да разгледаме и средата, в която възникват тези движения, но и средата, която те оформят около себе си”, казва доц. Груев.
„Нови цветя” – първата пънк група от Кюстендил
„Поставили сме акцент върху няколко емблематични групи. Много интересна е кюстендилската група „Нови цветя“, която се възприема като първата пънк група в България. Ражда се през 1979 г. в гаража на Джони, фронтмен на групата. Те са доказателство за това, че тези субкултурни феномени сред младите хора в България, не са само продукт на софийската действителност. Пловдивската хипария също е голям феномен, със сбирките на Античния театър”.
„Нова генерация”, „Ревю” и „Кале” – началото на ню уейва
„Разбира се, разгледали сме и първите стъпки на Ню уейва в България през групи като „Нова генерация”, „Ревю” и „Кале”. Обърнали сме внимание и на метълските групи. При тях обаче се оказа доста трудно да дефинираме кои са метъли. Има няколко групи на различни места в страната, които претендират да са първи. Според нас с най-голям ефект върху формирането на метъла в България има групата „Тротил“.
Наркотиците и контракултурата
„Що се отнася до наркотиците и връзката им с контракултурните движения, безспорно те съществуват. Те са като някакъв призрак. Има зависимост между двете, но не наркотиците са били главното”, смята доц. Михаил Груев.
„Наркотиците у нас най-сериозно проникват след фестивала на младежта и студентите през ‘68-ма. Тогава в София идват много хора отвън, те са допуснати да влязат в страната именно като такива крайно леви течения – хипари, битници. Тогава режима се убеждава всъщност, че тези леви са много по-различни от това, което режимът си представя за ляво. И през тях разбира се проникват и много наркотици. Появяват се и първите зависими. Но това е друга тема. Тя присъства по някакъв начин в нашето изследване, но не е център”.
След ‘90-та. А сега накъде?
Какво се случва обаче след ‘90-та година с контракултурата у нас? Изчезват ли музикалните групи, които са основните двигатели на субкултурните движения? Доц. Михаил Груев отговаря:
„Не изчезват субкултурите, просто стават други. Това е най-трудното време за тези хора, които са били против комунистическата система. Тя се срутва, но става така, че всъщност промените оставят много от тях без работа, без перспектива. Действително, музиката е световно средство за изкарване на прехрана и за това много от тях заминаха да търсят късмета си навън. Някои го намериха, други се върнаха…”
А дали днес няма възвръщане на хипарските ценности, на жаждата за близост с природата носеща със себе си и порива към свободата?
Протестиращите на Орлов мост – новата контракултура
„Да, има”, казва доцентът по съвременна българска история. „Въобще напоследък темата за контракултурата получи някаква неочаквана актуалност с протестите около Орлов мост. Самите ние не очаквахме нашата работа да бъде интерпретирана в този контекст. Вече ме питаха дали нашето изследване е свързано с протестите. Не, не е. Но протестите показват, че всяко поколение намира своите основания да протестира срещу едно или друго нещо. На второ място има чисто поколенчески специфики на този конфликт между младите хора и статуквото само по себе си. На трето място обаче, се оказва много трудно да се намери общо сечение между всички тези протестни форми и цели.
Общото между субкултурите от 70-те и 80-те години и днешните е, че и двете групи са срещу системата, но те се намират и в някакво съревнование и противоборство. Това можем да го видим в днешните протести, където групите са като орел, рак и щука”.
А защо именно сега се появява подобен анализ на контракултурните движения? Отговорът е прост – защото е минало достатъчно време и може вече да се преосмисли този период. „А и трябва да има дистанция. Това е основно правило в науката”, казва доц. Михаил Груев. „Трябва да има дистанция, за да може един факт и епоха да се превърне в обект на изследване. Вече мина достатъчно време, за да се погледне на този феномен като на легитимен обект за историческо-антроположко изследване. Също така е важно и да не се изпусне момента, защото все още е възможно да бъдат събрани свидетелства от хората, които са били съвременници и участници в това време. За това, според нас, именно сега е точният момент за такъв вид изследване”.
old2.offnews.bg

Валери ИВАНОВ, фронтмен и основател на бившата рок група "Вега" - емблема на пазарджишкия рок през 70-те и 80-те години 

Рок група "Вега" е създадена през 1978 г. като ученическа формация. До 1981 г. съставът печели няколко първи областни награди на фестивалите за художествена самодейност. Вторият и най-значим период в биографията на рок бандата започва през 1988 г., когато фронтменът Валери Иванов възстановява групата. През 1989 г. представляват своя регион на първата национална среща "Рок Ринг" в София, където привличат вниманието не само на екзалтираната публика, изпълнила стадион "Академик", но и на музикалната критика и медиите. Там представят изцяло авторски парчета. Радио Пловдив завърта в ефир първите им студийни записи ("Вричане", "Аз нищо не съм ти дал", "Без брод", "Фолклорната"). През 1990 г. "Вега" е домакин на знаменателен съвместен концерт с "Епизод" в Профсъюзния дом на културата в Пазарджик. През 1991 г. дебютират с клип - "Просяк", в най-гледаното тогава младежко предаване в националния ефир "Формула 5". Заваляват оферти за турнета и тъкмо в този период по-младите момчета в групата заминават в казармата. След 1991 г. опитите на Валери Иванов да спре текучеството в бандата са безуспешни. През лятото на 2014 г. по инициатива на Станислав Русев някои от бившите членове успяват да се съберат за концерт-бенефис - "25 години рок група Вега". Участват гости-изпълнители като Тома Здравков, Лили Пенчева и "Ер Голям".



- Как тръгна рок група "Вега" и беше ли това сбъдната мечта?

- Още в тийнейджърските си години като ученик в МГ "К. Величков" сформирах такава група към самата гимназия. Репетирахме в кабинета по музика, където имаше налична апаратура, свирехме с личните си инструменти и се радвахме не само на пълна подкрепа от страна на чудесния млад преподавател по музика тогава - другаря Борис Петров, а и от страна на училищното ръководство - в лицето на директора Иван Куртев. Бяхме своеобразни следовници на сродната рок-формация на брат ми с това име, оставила аналогична диря в гимназия "Иван. С. Аксаков". Те ни бяха "батковците" за пример в рок музиката. Свирехме същия стил - хард рок. Правехме обаче паралелно с парчета на Дийп Пърпъл, Юрая Хийп, Крийм, Бляк Сабат, Кридънс, Рейнбоу, Канзас, Бостън, Стикс, Смоуки и мои авторски песни. Това ни отличаваше. Да, може да се каже, че "Вега" беше една от първите ми сбъднати детски мечти. Възхищавах се на страхотните дългокоси групари-рокаджии. Тогава те бяха "забраненият прогнил западен плод", хит за всички свободолюбиви антитоталитарни духове, не само за красивите момичета. Музиката им ме впечатляваше изключително, особено това, което Дейвид Ковърдейл и Ричи Блякмор бяха сътворили в Дийп Пърпъл.

- Беше ли трудно през 70-те и 80-те години да се пробие на музикалната сцена в България, и то от Пазарджик?

- Беше. Тогава имаше сформирани няколко самодейни силни групи, с които се конкурирахме по майсторлък, чиито двигатели бяха потомци на изявени музикални фамилии - Кирчо Начев, Юли Ганев, Жадо Праков и няколко други - моята генерация, но пък с различни стилове. Болшинството клоняха към мелодичната вълна - "Бийтълс", "Ийгълс", "Смоуки". И в ресторантските ни амплоа свирехме любими рок балади най-вече, доколкото го позволяваше аудиторията на заведенията. Така моята "Аз нищо не съм ти дал" се понесе като хит по Черноморието през 90-те. Да се свири рок си беше живо дисидентство, но ние бяхме по-разкрепостено поколение и заредени със свръхентусиазъм. Аз си бях поставил за цел да докажем в страната, че Пазарджик има такива модерни рок музиканти. Успяхме. 

- Защо "Вега" се разпадна в апогея си?

-  Както споменах, когато започвах да търся достойни заместници на отлитналите в казармата членове на състава си, срещнах сериозни кадрови затруднения. Повечето музиканти в града или страдаха от прекален егоцентризъм без реално покритие, или бяха прекалени схоласти в разбиранията си за правене на точно такъв тип рокендрол. За кратко ми асистираха панагюрците Стоян Финджеков и Ники Чаушев - перфектни музиканти. Просто така беше писано сякаш. Не съжалявам. Изживях звездните апогеи, надзъртайки в самата кухня на големите. Показахме, че и ние го можем.

- През 2014 г. се събрахте отново за бенефис на "Вега". Да очакваме ли в бъдеще пак да се качите на сцена?

- Да, може да се очаква скоро да партнирам в един грандиозен по замисъл проект на мой колега, емигрант в чужбина, който е закупил специално мощно оборудване за тази цел и желае да възкреси спомена за рок музикантите на града ни отпреди, като ни събере на една сцена всички. Няма да издавам имена още. Явно отново ще се наложи да си припомня набързо как се свири хард и как се пее ковърдейлски на голяма сцена.

Защо избрахте да правите авторска музика, а не да сте кавър група, предвид че така се пробива по-лесно? 

- Благодаря за чудесния въпрос! Единствено Тома Спространов някога ми го зададе по идентичен начин в "Любопитно петолиние". Занимавам се професионално с поезия и литература, паралелно с музиката, още от първото ми студентство. Като войник свирех в ДНА Пловдив, ВИС "Ритъм" в София, а по-късно и в Пазарджишката народна група, ръководена от баща ми Иван Иванов. Сприятелих се с куп звезди от коя ли не сфера на изкуството, кой ли не музикален жанр. Всички ме насърчаваха да продължавам да творя по същия начин. Има една реалност, която е осезаема, материална. Но е лъжа, защото тази реалност не е била такава през цялата история. Единственото нещо, което държи жива тази реалност е значението и интерпретацията, която Ти  даваш. Каква интерпретация даваш на трудните ти ситуации и падения, които имат за цел да ни направят хора. Каквото и да ни предложи животът, от съществено значение е да го вършим щастливи, без да мислим за спасение и да насочим вниманието си да станем "царе" възможно най-бързо. Днес светът е пълен с царе, с млади хора, собственици на фирми, които имат много повече работници под своя отговорност, отколкото повечето средновековни царства. Способността да се отучим от "старото" бързо, да приемем един нов, различен начин на възприемане на физическата реалност, човека, взаимоотношенията е вратата към елиминирането на смъртта от живота ни. "Стилът - това е човекът!" - казва Бюфон. Щастлив и признателен на съдбата съм, че имах възможността да работя с отлични музиканти около себе си, интелигентни и грамотни, предани на идеята да бъдем еталон и сред елита на модерната българска рок култура. Затова предпочетох трудния път към своята идентичност.
Автор: Росица СТОЕВА www.marica.bg

На 8 април 1965 г. се самоубива бившият партизански командир Иван Тодоров - Горуня, лидер на група, подготвяща държавен преврат в България, насочен срещу ръководството на държавата и на управляваща Българската комунистическа партия чрез сваляне от властта на нейния най-висш лидер Тодор Живков и политиката. Иван Тодоров – Горуня е роден на 2 януари 1916 г. в село Горна Кремена, Врачанско. Сведенията за неговия ранен живот са доста оскъдни. Известно е, че отначало упражнява каменоделски занаят. През 1932 г. става член на РМС, а през 1939 г. и на БРП. През 1939 г. е осъден на 7,5 г. лишаване от свобода за терористична дейност. В затвора установява близки отношения с някои свои бъдещи съучастници в заговора - Цоло Кръстев и Цвятко Анев. Той става първият партизанин във Врачанско през септември 1941 г., което му донася голяма популярност в района. Горуня е командир на новосформирания врачански партизански отряд “Гаврил Генов”, а Кръстев – политкомисар на отряда. През 1943 г. е осъден задочно на смърт. След 9.9.1944 г. Горуня заема ръководни постове във Врачанско Тодор Живков идва на власт през 1956 г. с критика против “култа към личността”, също както и Никита Хрушчов. Отначало той застава начело на БКП, която контролира целия държавен апарат, а през 1962 г. заема и поста министър-председател. Живков чувствително либерализира режима, а в плановото стопанство се опитва да въведе пазарни принципи. Сталинистите в България, сред които е и Горуня, смятат, че Тодор Живков прави недопустими отстъпки пред капитализма. Горуня иска смяна на партийният курс, а следователно и на държавната политика, но не в посока на демократизация, както става преди това в Унгария и малко по-късно в Чехия. Горуня всъщност иска да върне България към “правоверния” комунизъм и опонира на Живков от крайно леви позиции. Заради това още през 1959 г. е осуетено избирането му за ръководител на Врачанската окръжна партийна организация и известно време дори му е забранено да посещава този район. След време е опростен и става кандидат-член на ЦК на БКП, а после и член на ЦК на БКП. Не закъсняват и държавните му постове: отначало (1961-1962 г.) е заместник-министър на земеделието, а след това е председател на Комитета по водното стопанство при МС. На 14 октомври 1964 г. в Москва е свален Хрушчов. Новото ръководство на КПСС начело с Леонид Брежнев поема, без да го афишира, курс към частична реабилитация на Сталин. Българските сталинисти решават, че е настъпил удобният момент да свалят Живков. Първоначално съмишлениците на Горуня смятат, че в ЦК има достатъчно противници на първия секретар, за да го свалят с гласуване. Скоро обаче става ясно, че партийното ръководство се ползва с подкрепата на мнозинството. На пленум на ЦК на БКП през декември 1964 г. ген. Иван Бъчваров, завеждащ административния отдел на ЦК на БКП, предлага Живков да бъде свален от поста ръководител на партията, защото няма необходимите качества. Бъчваров е критикуван още на пленума само словесно. Скоро след това обаче е отстранен от поста си, даващ му известен контрол върху армията и милицията. Изпращат го посланик в ГДР, което е понижение. На 24 ноември 1966 г. на път от София за Берлин Бъчваров загива при самолетна катастрофа край Братислава. И до днес някои считат, че е убит. Бъчваров няма нищо общо с групата на Горуня, но опитът подсказва на заговорниците, че „тиранин не се сваля с мирни средства”. Горуня се свързва първо с генерал Цоло Кръстев. Той е със средно образование, но заради старите си партийни заслуги е на дипломатическа работа. Двамата заедно решават да привлекат на своя страна висши военни. Ядрото на заговора са “гаврилгеновци”. Комендантът на Софийския гарнизон генерал-майор Цвятко Анев някога е бил заместник-командир на отряда; началникът на кабинета на министъра на отбраната полк. Иван Велчев е бивш командир на чета в отряд “Гаврил Генов”. Военният министър ген. Добри Джуров, както и Тодор Живков, обаче са партизани от отряда “Чавдар”, чиито бивши членове сега заемат възлови постове в партията и в държавата. Така че борбата за власт се води фактически между партизани от два отряда. В конспирацията са привлечени ген. Мичо Ерменов, заместник-началник на Главното политическо управление на армията, и началниците на отдели в министерството на отбраната ген. Любен Динов и полк. Цанко Цанков от МНО. Планът предвижда на заседание на ЦК Тодор Живков да бъде сменен под военен натиск. Предложението трябва да направи ген. Динов, който след свалянето на Хрушчов настоява да се действа веднага. Ръководителите на заговора обаче предпочитат предпазливо да подготвят почвата за своята военнополитическа акция. Решено е да се действа на пленум, насрочен за съботен ден, защото тогава военните и милицията имат само дежурни и ще им бъде трудно да организират противодействие. Така новият ЦК на БКП и правителството през тези дни ще разполагат с време да стабилизират положението. Ген. Анев със сили на столичния гарнизон трябва да овладее партийния дом и да парира охраната, вярна на Живков. Полк. Велчев има задачата уж от името на министъра да извика командващите на армии и да ги задържи, а на тяхно място да изпрати посветени в заговора офицери. Представителната рота на столичното комендантство и охранителният батальон на военното министерство трябва да овладеят щаба на Първа армия и министерството. Подполковник Димитър Костов от Главния команден пункт на ВВС е натоварен да блокира всички летища и да предотврати излитането на бойни самолети. Самият Живков трябва да бъде арестуван. В цялата група на Иван Тодоров се спазва строга конспиративност. Горуня е наричан Доктора, а Велчев - Болното момче. За да не стане провал, заговорниците се срещат само когато "кашлят малко", т. е. когато опасността да ги заподозрат е нищожна. Предпочитат да намират служебен повод за среща. Когато около тях става напечено, те говорят за "вдигане на температурата", а мерките, които трябва да се вземат, наричат аспирин, хинин и т. н. Разговорите в закрити помещения се избягват. В краен случай се говори шепнешком при пуснато радио или чешма или на отворен прозорец, така че уличният шум да заглушава думите. Никой, освен Горуня и може би ген. Цоло Кръстев, не знае какво правят другите заговорници и с кого са свързани. На 11 февруари полковник Цанков (Бончук) посещава своя стар партизански другар, сега началник на Софийско градско управление на МВР ген. Съби Стефанов, и му доверява, че има план за свалянето на Живков и иска неговото съдействие. Стефанов се колебае цяла нощ как да постъпи. Надделява лоялността към Живков, а може страхът от провокация. Той докладва на началниците си – ген. Диков и полк. Солаков. Живков е известен незабавно. Той изразява безпокойство и иска всекидневно информация за заговора. Образувано е дело за оперативна разработка “Дураци”, което бързо тръгва по следите. Пръв е разконспириран бившия командир на чета в “Гаврил Генов” полк. Иван Велчев, който веднага е поставен под наблюдение от ДС. От подслушан негов разговор контраразузнавачите стигат до някогашния заместник-командир на “Гаврил Генов” ген. Цвятко Анев. Вероятно на 6 март ДС и Живков вече знаят и името на Горуня. Междувременно мрежата се разплита и в нея излизат имената на ген. Мичо Ерменков и на ген. Любен Динов. Участниците са опитни конспиратори, работили дълго в нелегалност до 1944 г. Скоро след започването на операция “Дураци” те усещат, че са под наблюдение. Самият полк. Цанков им съобщава, че са разкрити. Тъй като от Държавна сигурност вече са го разпитвали след разговора му с ген. Стефанов и са го предупредили да не казва нищо, по-късно това е окачествено като предателство към ДС. На свой ред заговорниците успяват да установят наблюдение над преследвачите си. С оглед на положението Цоло Кръстев настоява да се бърза. Според ген. Динов акцията е насрочена за пленума на 14 април 1965 г. Тодор Живков отправя едно доста прозрачно официално предупреждение. На пленума на ЦК на 23 март 1965 г. той казва, че след октомврийския пленум на ЦК на КПСС (т.е. след свалянето на Хрушчов) някои авантюристични елементи искали да променят партийния курс. На жаргона на комунистическата номенклатура смяна на курса значи смяна на ръководството. Живков инспирира критики срещу Горуня в партийния орган в. "Работническо дело", което го принуждава да поиска среща с Първия. Живков твърди, че Горуня бил въоръжен и охраната не искала да го пусне, но той все пак го приема. Срещата е взаимно разузнаване. Според Живков Горуня се държал нервно, личало, че нещо крие. „С държането си се постарах да го успокоя” - твърди Живков. Той лукаво му обещава да се публикува опровержение на писаното във вестника и дори кара Горуня сам да го напише. По това време заговорниците вече подозират, че са разконспирирани и дори съветват своя ръководител да използва срещата, за да си признае и да избегне репресиите. Горуня обаче не дава признаци на разкаяние. На 5 април 1965 г. Горуня съобщава на ген. Анев, че са разкрити. Двамата решават, че главното е да запазят в тайна останалите конспиратори. Ген. Анев унищожава писмения план на заговора и вариантите за действие, където се съдържат много имена на офицери. Горуня и Анев се уговарят да минат в нелегалност, като се срещнат на 10 април вечерта във Врачанско, откъдето смятат да избягат в Румъния. При разминаване е предвиден резервен вариант. Горуня казва: „Не знам дали ще можем да се откъснем, защото обръчът около нас е стегнат. Опасността да ни ликвидират е голяма.” На 6 срещу 7 април Анев се измъква от наблюдението на ДС, замаскиран в един камион, и се укрива при кума си Борис Коларски на Горнобанския път в София. Държавна сигурност обаче отдавна е набелязала вероятните явки на генерала и даже е монтирала подслушвателно устройство във фуражката му. На 8 април по обяд той е арестуван, без да успее да окаже съпротива. В него са намерени два заредени пистолета и 52 патрона. Горуня узнава за бягството на Анев на 7 април. На обяд той праща по сина си бележка до един от конспираторите, в която му определя среща следващата вечер близо до врачанското село Горна Кремена. Същата вечер той се среща в собствения си дом на бул. “Димитър Благоев” 2 в София с полк. Велчев. Понеже знаят, че ги подслушват, разговарят мълчешком, с бележки. В 4 часа сутринта на 8 април в дома на Горуня се чува изстрел. По-малкият му син Виктор открива баща си застрелян в спалнята. Ръцете му са покрай тялото, на гърдите му е неговият пистолет "ТТ". Изстрелян е един куршум в дясното слепоочие. Намерено е предсмъртно писмо със следния текст, в който се намеква очевидно за Тодор Живков: След като подготви идейния разгром на партията, се започва физическата кървава разправа с кадрите. Жив в ръцете на враговете на партията не съм свикнал да се предавам. Блокиран съм! Умирам, но не се предавам. 8. IV. 1965 г. Дори в първите часове след смъртта на Горуня партийната върхушка все още не е сигурна, че опасността е отминала. По разпореждане от ЦК на БКП Горуня е погребан тихомълком в родното му село Горна Кремена. Още по онова време плъзват слухове, че е убит. Ген. Анев и полк. Велчев са убедени в това. Според Петко Цонев в линейката на път към болницата той бил още жив, но Мирчо Спасов го пронизал с нож. Веднага след смъртта на Горуня и ареста на ген. Анев ДС прибира и другите известни заговорници. От 8 до 26 април са задържани още 14 души. Ангел Солаков отива с Мирчо Спасов да уведомят Тодор Живков, който е на почивка. Солаков пише: В дългата разходка из планината ние го информирахме за приключване на следствието срещу заговорниците и поискахме неговия съвет за ликвидирането на това дело (със съд или само с партийни наказания). Решението на Тодор Живков беше делото да завърши със съд на главните заговорници (колкото се може обаче те да бъдат по-малко). Според Държавна сигурност в заговора са взели участие 105 души. Девет от конспираторите са осъдени. Най-тежки присъди получават полк. Велчев - 15 години затвор, ген. Ерменов - 10. Анев, Динов и Цоло Кръстев получават по 8. Всички военни са разжалвани. Интернирани са 11 души, а на 192 са наложени партийни и административни наказания. Във Врачанския край, откъдето са повечето от ръководителите на заговора, са изключени от партията 189 комунисти, а някои са интернирани. В армията е извършена голяма чистка. Около 250 офицери са уволнени по подозрение, че имат негативно отношение към Тодор Живков. Командният състав е разместен. Разжалвани са 19 старши офицери от армията и трима от милицията. Уволнен е даже началникът на Софийското управление на МВР ген. Съби Стефанов, от когото тръгва разплитането на заговора, тъй като забавил информацията с една нощ. Разжалван и уволнен е началникът на политотдела на Танковата бригада в Горна баня подполковник Йордан Воденичарски, защото разговарял няколко пъти със своя началник ген. Ерменов, един от главните заговорници. В тези разговори Ерменов много внимателно опипвал почвата дали Воденичарски ще ги подкрепи, но без да му разкрива конспирацията и своята роля в нея. През 1989-1990 г. е образувано следствие, дори ексхумират трупа му. Разпитани са пенсионираните вече Тодор Живков, Ангел Солаков, Мирчо Спасов и служителите на ДС, участвали в следенето и подслушването на дома му. Те също чуват изстрела. Графологичната експертиза доказва, че предсмъртното писмо е написано и подписано от Тодоров. Повторното следствие също заключава, че се е самоубил. На 15 юни 1990 г. военната колегия на Върховния съд реабилитира осъдените заговорници, като оправдава тяхната подготовка за преврат: „Тези деяния са били общественополезни и необходими, насочени към събарянето на един режим, за който вече е абсолютно доказано, че е бил диктаторски... Групата на Горуня... се противопостави с риск на живота си на неправилни, вредни за страната и народа решения, макар и обвити в мантията на закони.” Заговорът на Горуня остава в сянка след демократичните промени, защото заговорниците не са възнамерявали да променят съществуващия тоталитарен строй или външнополитическата ориентация на страната. Дори да бяха успели, България нямаше да тръгне по коренно различен път. Всъщност какво ли щеше да стане с България, ако в нея беше реанимиран сталинизмът?
www.blitz.bg

Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив