Баташкото клане е на корицата на януарския брой на сп. Military History. Заглавието е "Лицето на злото". Вътре на един от най-мрачните моменти от историята ни са отделени 7 страници. Материалът, който подробно проследява събитията от 1876 г. в България с акцент върху ролята на американския журналист Джанюариус Макгахан, е Ричард Селсър, преподавател по история в Weatherford College и автор на 10 книги.Интересно е как американски историк интерпретира този момент от българската история. "Модерната ера на геноцида започва в забравен край на Османската империя - не в Армения през 1915 г., както много хора смятат, а в малко българско селище през 1876 г. Това събитие - клането на жителите на Батак - е част от Априлското въстание срещу османското управление в България. Днес то е само бележка под линия в историята. Отоманските турци били мюсюлмани, а техните български поданици - източноправославни християни. Така това, което започнало като война за независимост, прераснало в свещена война. По време на въстанието, докато западният свят изразява гняв и остро осъжда случилото се, силите на султан Абдулазис избиват над 15 хил. българи...", пише той.

Според автора въпреки че "Батак притежава всички елементи на история от първите страници - политическо потисничество, религиозно преследване, престъпления срещу човечеството и т. н. - Баташкото клане остава нечуто по три причини". Първата е Желязната завеса, която спира притока на информация. Втората е объркването в датирането - заради новия и стария стил. Трето, основните имена са на два езика - български и турски.Той разказва подробно за Априлското въстание, събитията в Батак. Специално внимание е отделено на ролята на американския журналист и правозащитник Макгахан - как той научава за клането, отива на място и разказва за него в "Дейли нюз".

"Според оценката на Макгахан от 9000-те жители на Батак само 1200 са оцелели. Публикуван на 7 август в "Дейли нюз", неговият репортаж дава първите данни, които излизат от България", пише Селсър. Историкът припомня и горчиво-хапливия коментар на Макгахан: "Мога да кажа спокойно, че направих за смазването на Турската империя повече от всички други...освен от самите турци".

Според автора на материала американският журналист, който днес е слабо познат в родината си, продължава да се радва на голяма почит в България.През 2007 г. в България се разрази раздухан скандал около "Митът Батак" - проект на изкуствоведката Мартина Балева и историка Улф Брунбауер от Института за Източна Европа към Берлинския свободен университет. Темата възбуди т.нар. патриотична общественост като се заговори и за опит за изкривяване на историята. В основата на изследването на Балева беше  картината на полския художник Антони Пиотровски "Баташкото клане", рисувана през 1892 г., т. е. 16 години след Априлското въстание.
clubz.bg

На 27 април 1975 г. българският национален отбор изиграва един от най-силните си мачове. Съперник на нашите е Западна Германия. В София пристигат Франц Бекенбауер, Паул Брайтнер, Ули Хьонес и останалите, които месеци по-рано триумфират като световни шампиони в Мюнхен. Кой от звездите на Бундестима пази легендарното крило Георги Денев? Защо месеци преди мача с ФРГ зачеркват Димитър Пенев от националния отбор? Какъв прийом прилага Божил Колев, за да преодолее митичния Сеп Майер? Могъл ли е Йордан Филипов да чете "Народен спорт" на българската врата? И какво полягане спасява световните шампиони? Щракваме с пръсти и се пренасяме на "Васил Левски" в средата на 70-те години.

Двубоят със западногерманците е част от квалификациите за Евро'76. Започваме кампанията зле. След шеметно 3:3 с Гърция в София, падаме с 1:2 в родината на Аристотел. Въпросното 3:3 води до много скандали в нашия лагер. Българският отбор, предвождан на скамейката от трима (!) треньори, води с 3:1 до 86-ата минута. Натискът ни е голям, като пропуските пред гръцката врата се редят един след друг. Гол търсят дори бранителите. Две контри на гостите обаче водят до изравняване, като след срещата всички обвиняват защитата ни. Отнася го капитанът Димитър Пенев. По това време Пената е на 31 г., но повече така и не получава повиквателна за официален мач на "трикольорите". За мача на 27 април основната грижа на наставника на световните шампиони Хелмут Шьон е как да спре българската звезда Денев. Към Кучето, който в онези години е искан от грандове като Реал Мадрид и Байерн, е прикрепен Берти Фогтс. Териера е човек именно за такава работа. На финала на Мондиал'74 точно той неутрализира холандския ас Йохан Кройф. Стоян Орманджиев пък умува как да се справи с магията в краката на Гюнтер Нетцер. Персонален пазач на плеймейкъра на мадридския Реал става Божил Колев. Българите не само са равностойни на западногерманците, но дори на моменти ги надиграват. По едно време футболистите на Орманджиев така натискат Кайзера и колегите му, че вратарят Йордан Филипов седи почти половин час без работа. И това в квалификация срещу световния и европейски шампион!

"Коментарът на Николай Колев по телевизията за първото полувреме бил: "Ако някой ден седна да пиша мемоари, не може да не си спомня за този силен мач на българския отбор, в който вратарят Филипов близо половин час не пипна топката", разказва легендата на ЦСКА Йордан Филипов в книгата на Стефан Янев и Николай Райков "Как превзехме Европа". Даната е сред най-големите родни вратари. Може би сте чували за случая, когато на мач в Пловдив между Ботев и ЦСКА той чупи ребро през първото полувреме. На почивката стражът пълни мивката в съблекалнята с кръв, а д-р Димитър Гевренов настоява за смяна. Човекът с №1 обаче е категоричен, че ще продължи да играе. Нараненото място е увито с бинтове и Даната излиза на терена. В центъра на събитията в двубоя с ФРГ са две дузпи. В 73-ата минута подгизналият заради силен дъжд стадион е на крака - дузпа за "трикольорите". Зад топката застава Божил Колев. Един от най-резултатните стопери във футбола разкрива, че е приложил специален прийом при изпълнението срещу Сеп Майер. Вратарят на световните шампиони пробва да изнерви българина, гледайки го втренчено в близост до бялата точка. "Не погледнах Майер. Реших да стрелям силно, защото топката бе станала тежка от дъжда. За първи път бих дузпа по този начин", спомня си Колев.

Две минути след като повеждаме в резултата обаче думата взима швейцарският рефер Жан Дюбаш. Бернд Хьолценбайн се обляга на гърба на Ангел Рангелов. Гелето се отмества и крилото на гостите моментално пада. За учудване на всички Дюбаш надува свирката - дузпа. Изпълнението е поверено на малко известния полузащитник на Кикерс Офенбах Манфред Ритчел. Безгрешка - 1:1. Така завършва и срещата. Година по-късно ФРГ губи с дузпи финала за европейската титла от Чехословакия. Това е и единственият случай, в който германците не са победители след изпълнения на 11-метрови удари.
sportal.bg


1964 г. Млада красавица, наследница на един от най-заможните родове в Елена, върви по улиците в центъра на столицата, след като е гледала пиесата “В полите на Витоша" на любимия си поет Яворов. До нея спира кола с дипломатически номер, от която излиза красив арабин и на безупречен френски я пита откъде може да си купи хляб

Явно при вида на стройната девойка с руси коси дори на него не са му достигнали дипломатическите умения, за да измисли по-подходящ начин да я заговори. “Аз вече знаех френски, защото го бях учила от румънски емигранти в Елена. Но ми стана много смешно - да търсиш хляб в 9 ч вечерта в тогавашна София, бе абсурдно. Този хляб обаче сложи началото на голямата ми житейска авантюра, на моята арабска приказка." Това си спомня жената, която днес отговаря за връзките с обществеността на френския културен институт в София. За Мария Конакчиева тази авантюра продължава четвърт век. 

На 8 декември 1967 г. тя става съпруга на алжирския шарже д'афер Хамза Бен Амран, който открива посолството на страната си в България, а по-късно е първи съветник в него. Алжирецът е галантен кавалер, завършил френски колеж, учил в Германия и Чехия.Сватбата е в Горна баня, сред гостите са почти всички посланици, много от присъстващите българи са във фракове, което звучи невероятно за нравите на тогавашна комунистическа България. Роклята на булката е от бяла дантела и е донесена от Ливан,обувките са сребърни, свири оркестърът на Лили Иванова, макар че самата прима не е там. 

Младоженецът й подарява гривна с тюркоази, защото разбрал, че това са камъните на зодията й Водолей. Изобщо, сватбата е от онези, за които в София се говори дълго. Мария е и дамата, която подкарва първото беемве в България, пак подарък от мъжа й. “Влюбването в него бе продължение на детските ми мечти. Още докато бях в Елена, писах на Аристотел Онасис, който тогава беше много близък с принца на Монако и жена му Грейс Кели, да ми прати рокля, за да изглеждам и аз като принцеса на абитуриентския си бал. Естествено, той никога не ми отговори. Но аз реших, че не защото не е искал, а защото е бил твърде далеч." Заминаването й от България става сравнително безболезнено. 

“Не бях преследвана заради връзката си с чужденец. Все пак той беше дипломат, при това от “братския алжирски народ", казва Мария. Тя потегля за Алжир няколко месеца след женитбата. Връща се за малко само през 1968 г., за да се дипломира. 

В следващите 25 г. следва съпруга си не само в родината му, но и навсякъде, където го отвежда работата му - в Тунис, Египет, Ливан, Либия, Великобритания, Франция, Швейцария, Румъния... Съдбата я връща у нас чак през 1991 г., когато в Алжир се надига ислямизмът, а у нас започват трудните и вълнуващи години на изграждането на демокрацията. “Арабският свят, в който ме потопи Хамза, ми даде много - друга култура, друго отношение към нещата, безкрайни пустини, сините хора - туарегите, това наистина бе за човек като мен, дошъл от Елена, едно невероятно приключение - смята Мария.

По онова време в Алжир хората бяха много отворени, цялата държава беше силно повлияна от френската култура". В северноафриканската страна тя задълбочава връзките си с тази култура, на чието популяризиране в България днес се е отдала с цялата си енергия и ентусиазъм. Мария Конакчиева е неизменна част от всяко събитие, огранизирано от френския институт през последните 17 г. Напоследък, вероятно и заради изключително активната обществена дейност на френския посланик Етиен дьо Понсен, тя често попада в обективите на фотографите и камерите, тъй като го придружава почти навсякъде. 

Беше до него и президента Никола Саркози при срещата им с медсестрите няколко месеца след освобождаването им от Либия и дори сама вече се затруднява да изброи всички имена на френски политици, творци и интелектуалци, с които я е срещала професията й. “Всяка такава среща е предадена и получена емоция, която ме прави безкрайно щастлива", признава Мария. Тя е от хората, за които с ръка на сърцето може да се каже, че изпитват удоволствие от работата си - винаги усмихната, винаги безупречно елегантна, винаги с включен мобилен телефон, за да даде исканата информация, и нещо много ценно - човек, за когото не съществуват въпроси, на които не може или не трябва да се отговори. 

Наскоро Франция оцени по достойнство тези й качества, правейки я кавалер на Ордена на академичните палми Още докато обикаля света с мъжа си, борбената българка не се задоволява с приятното положение на красива съпруга на дипломат, призвана да придава блясък на професионалните му контакти. Почти през цялото време работи, при това за големи алжирски или многонационални компании. “Завърших геохимия. Много ми се искаше да уча журналистика, но през 60-те години на такива като мен - “неблагонадеждни", не им позволяваха да учат това. После, когато бяхме в Бейрут, където Хамза бе представител на алжирските авиолинии, исках да се запиша в американския колеж, но започна войната и всичко се разбърка." В Алжир и Тунис обаче специалността й отваря врати към предприятия за геоложки проучвания, фосфати, петрол, строителни материали и дори за проектиране на язовири. 

“Винаги съм била независима - и материално, и в отстояването на мнението си", с право се гордее тя. Когато решава да се върне в България през 1991 г., изоставя едно охолно положение, за да почне почти от нулата, но не може повече да издържи на насилието, избухнало в Алжир. С нея се връщат и двамата й синове близнаци, родени през 1971 г. Сега единият е лекар във Франция, а другият е завършил социология и в момента работи и живее в Канада. Съпругът й остава в родината си. “Разделихме се по най-цивилизования начин, животът и обстоятелствата ни разделиха, а не отношенията ни. Винаги ще изпитвам най-добри чувства към мъжа, който ми отвори очите", признателна е Мария. У нас тя първо работи за “Фармацевти без граници" и “Лекари без граници", после, през 1992 г., прекрасните й познания за френския език и култура я отвеждат в новооткрития френски културен институт. Там се чувства напълно в свои води, защото от дете расте във франкофонска среда. 

По майка произхожда от Камбуровия род в Елена, едни от най-големите богаташи в този край. И до днес Камбуровият хан на прадядо й е част от историческата част на балканския град, известна като Даскалоливницата. Прапрадядо й Стоян Камбуров участвал в бунта на Капитан дядо Никола срещу отоманския поробител. От бесило го спасил закон, според който, ако жена ти е бременна, те пускат от затвора. Бебето Йордан по-късно станало един от най-влиятелните хора в еленското с. Йовковци, построил там училището и църквата. Неговата дъщеря Мария, на която е кръстена внучката й Конакчиева, се омъжва за Никифор Топалов и двамата продължават да разширяват семейния бизнес. След 9 септември всичко е национализирано, дядо й на косъм отървава смъртна присъда от Народния съд. Познат от неговия край си спомня за човещината му да оставя в мелниците си брашно за партизаните, за да не ходят гладни. “Ето че никога не е излишно да правиш добро, то винаги се отплаща - убедена е Мария. - Взетите ни имоти си останаха взети, голяма част от тях - мелниците, къщата - потънаха в язовир “Йовковци”. Но мен винаги са ме възпитавали да не съжалявам за миналото и да гледам напред, да не изпитвам омраза." Признава, че макар да живеели в беднотия и под наем и макар че на майка й никога не й позволили да работи, били като останалите хора. 

Мария още тогава обаче мечтаела да напусне България, не заради биографията си, а защото “не можех да си представя, че ще чета само “Работническо дело". Силното й желание е възнаградено - тя се влюбва в мъж, който й отваря света. Мнозина хора бъркат и смятат, че Мария е сестра на известния от близкото ни минало тв журналист Николай Конакчиев. Всъщност той е неин далечен братовчед. Брат й е известният лекар гинеколог Александър Конакчиев, бивш дългогодишен шеф на АГ “Шейново". “Израснах по времето на комунизма, но получих солидно образование, 25 г. попивах арабската и западната култура и се върнах, когато започваше разграждането на тоталитарния режим. Може да се каже, че съм живяла три различни живота", казва Мария Конакчиева. 
Мария Незнакомова www.24chasa.bg



Орманджиев по средата
Големият футболен съдия и ръководител Стефан Орманджиев почина на 63 години. "С огромна тъга и болка споделям, че на 4 януари около 19,20 часа от този свят си отиде моят татко - Стефан Орманджиев. Много ще ми липсваш." Това съобщи Стоян Орманджиев, син на бившия вицепрезидент на БФС и президент на ЦСКА. Стефан Орманджиев от дълго време опитваше да пребори коварна болест./ВИДЕО/ Роден е на 29 март 1953 г. в София. Син е на един от най-легендарните треньори във футболната история на България и ЦСКА Стоян Орманджиев. Стефан Орманджиев играе в юношите на ЦСКА, а след това в "Граничар" (Свиленград). Набляга и на обучението - дипломира се като инженер във ВИАС. Но открива, че призванието му е съдийството. Навлиза в българското футболно съдийство през 1983 г. От 1993 до 1998 г. е международен съдия. Ръководи 107 мача в "А" група на българското първенство и 32 международни срещи. А от 1999 г. е делегат и наблюдател на УЕФА и ФИФА. От 1998 г. е в ръководството на БФС - член е на Изпълнителния комитет на футболния съюз до 2014 г. В периода 1998-2001 г. и 2005-2014 г. е вицепрезидент на БФС. През 2001 и 2002 г. е председател на Съдийската комисия. От 2002 до 2006 г. е в ръководството на ЦСКА, като в периода 2004 - 2006 г. Стефан Орманджиев е президент на "червения" клуб. През сезон 2002/2003 г. ЦСКА постига уникалния за страната рекорд - 13 последоветелни победи
Ормаджиев прегърнал
любимата си
Кристалина
през есенния дял на шампионата. По времето на Орманджиев ЦСКА печели две титли, купата на България и Суперкупата на България. Постига и запомнящи се победи в Европа - 1:0 над "Ливърпул" на "Анфийлд" и два успеха над "Байер" (Леверкузен) със същия резултат, с които "червените" отстраняват германския съперник. Стефан Орманджиев е и дългогодишен председател на Асоциацията на съдиите по футбол в България.  Всички приятели познават и усмивката му и влечението му към хубавата музика. След като преустановява работата си като строителен инженер през 1988 г., година по-късно със свои близки основава фирма
„Музикална къща Джо” и отварят първата частна дискотека в България. По-късно става собственик и президент на фирмата, която развива музикален бизнес и става много популярна с изданията си под търговската марка "Бейби рекърдс". В периода до 1998 г. фирмата е продуцент на музикални заглавия, а Стефан Орманджиев продуцира DJ конкурси и радио предавания в популярното тогава Радио 99. До края на ноември 2016 г. споделяше хубавата музика, на която попадаше, с приятелите си.
www.24chasa.bg


Добро утро
ТВ Делник
Ах, тези муцуни

Събота късен следобед
Минута е много

Дойде и нашият ред.
След седмица заминаваме.
Все още вярваме, че ще се върнем.
Близките и приятелите ни се изненадаха, защото сме от “глупаците”, които много обичат това място, пък и наистина ни трябва много малко, за да се чувстваме добре. Стигат ни някоя хубава книга, дългите сладки приказки вечер под ореха през лятото и пред камината през зимата. Не понасяме заведения и шумни курорти.

Ние сме образовани и можещи. Работили сме години наред без отпуски, по много часове без да се оплакваме (е, аз мърморех J).

Оказа се, че за нас няма място в държавата на калинките.

Никой не се интересува какво знаеш и можеш, а на кого си познат или роднина. Даже рушветите нямат такова значение.

Мисълта за заминаване се въртеше в главата ми още преди празниците, но окончателното решение дойде след избора на преброители. Не потърсих “връзки”, защото прецених, че едва ли ще има толкова хора с висше образование и с подобен на моя опит, които ще кандидатстват за подобна работа. И правилно бях преценила – нямаше. Бях пропуснала само, че живея в България. Защото сред предпочетените пред мен (аз бях в резервите) имаше хора със средно образование, съвсем млади (т.е. без никакъв опит), пенсионери... Знаете ли какво ми отговориха, когато попитах по какви критерии са избирани хората? “Ами събрахме се и решихме”.

Миналата година мъжът ми кандидатства по обява за метеоролог. Търсеха човек поне със средно образование. Тъй като по образование е историк и географ, при това с много високи оценки по необходимите дисциплини, беше сигурен, че има големи шансове, още повече, че един от работещите там беше от неговата специалност. Познайте – не беше допуснат до интервю. Не става дума за това, че са му отказали работата. Отказаха даже да проверят какво знае. Лесно ще се сетите дали получихме отговор на писмото, в което попитахме по какви критерии са избрани допуснатите до интервю.

Не ме разбирайте криво – готови сме да работим каквато и да е работа, стига да запазим човешкото си достойнство. Защото това е единствения компромис, който не можем да направим.

Зная, че ако отида при различни познати началници ще си намеря прилична работа. С цената на унижението.

Зная, че ако пиша в някоя телевизия колко съм стара, болна и онеправдана ще получа много предложения за помощ.

Само че ние не се чувстваме такива. Ние сме здрави, работливи и можещи.

Отказваме да бъдем аутсайдери.

Отказваме да работим като скотове по 10-12 часа, за да получим възможност да живеем на ръба на оцеляването.

Не искаме да ядем черен хайвер и трюфели, но отказваме да приемем, че кренвиршите и кашкавала са непостижим лукс.

Винаги сме смятали, че трябва да останем и да се помъчим да подредим тази държава.

За първи път не виждаме смисъл.

За първи път простащината и наглостта даже не виждат нужда да се прикриват. Ако в нормална държава някой каже, че прави министър някой защото му е приятел или че е нормално да урежда работа на “момчето, дет` рита с него”, ще си тръгне на часа. Тук в това никой не вижда нищо нередно.

Затова тръгваме.

Все още с надеждата, че ще се върнем. Някога.

С много болка, но без грам съжаление. Като много други.

А тук ще има двама по-малко.

Източник:veselaj.blog.bg

Годината е 1987. Аз още не съм бил в гимназията, но главните герои на филма вече са. Повечето от тях са деца на неслучайни хора от силните на деня в Бургас, където се развива действието. А скандалът е, че именно тези „неслучайни“ деца извършват 3-4 пъти гаменски погром върху не какво да е – а пантеонът на антифашистите в морската градина на града. Иначе казано децата на партията срещу светинята на партията, но без политически подтекст. Най-обикновена хулиганщина.

Малина Петрова започва да прави филм, но я спират. Партията. Също така е спряно и следствието, а наказанията са изненадващо меки за „децата“ на партийните величия на града.

Малина обаче не се отказва, събира заснетия материал и го пуска на свои колеги – изявени кинематографисти като Анжел Вагенщайн, Тодор Андрейков, Георги Дюлгеров, Христо Ковачев и Божидар Манов като снима тяхната дискусия и коментари.

Всъщност именно втората част вбесява много повече Партията…

Защо да изгледате този 40-минутен филм днес ли? Обърнете внимание на клишетата в разговорите, сравнете ги с днешните. Онези ще ви звучат далечно и различно, но не са много различни от днешните. Продължаваме да говорим (и за съжаление) да мислим с клишета. Задайте си въпроса, въпреки фалша на онова общество, той сега по-малък ли е? Дали всъщност след толкова години преход не позволихме нещата да се върнат дори по-назад? Механизмът с потулването на „нашите“ и до ден-днешен съсипва държавата и обществото ни.

И защото именно нежеланието да помним и познаваме миналото (и злодеите му) продължават да ни държат в омагьосания кръг на пантеоните на забравата…
yovko.net

Ние сме децата на утрешния ден, за които пее вокалистът на Scorpions – Клаус Майне. Децата, които идват с вятъра на промяната и мечтаят в него. Ние сме, може би, последното поколение, което ще навива лента от музикална касетка на пръста си, ще настъпва пластмасовата ? кутия и после ще крие виновно счупеното. Ние сме децата, родени в зората на гръндж музиката, израснали с дрезгавия глас на Крис Корнел (Soundgarden), Еди Ведър (Pearl Jam) и дори безсмъртния Кърт Кобейн (Nirvana). Ние сме децата на едно от най-великите музикални десетилетия в историята. Децата на 90-те.

Като изровена времева капсула, всяка една песен от този период има необяснимата сила да връща слушателя си назад в периода на дънките с висока талия, коктейлите „Космополитън“ и семейните ситкоми. Звученето на 90-те е толкова специфично, че дори водката в коктейла ти да е повече, няма да го объркаш.

Деветдесетте продължават традицията на предходното десетилетие с все толкова силни и обичани рок парчета, като на преден план излиза алтернативният рок със своите субжанрове – Бритпоп (Blur, Oasis), гръндж (Pearl Jam, Nirvana), индустриален рок и др. Всичко започва през 1991-ва година, когато Нирвана пускат втория си албум „Nevermind“, който е един от най-продаваните албуми за цялото десетилетие. Смята се че „Nevermind“ популяризира не само гръндж музиката, а алтернативния рок като цяло. Парчето „Smells like teen spirit” чупи всички чартове на музикалните класации в продължение на две години, а MTV пускат клипа му буквално няколко пъти на час.

В момента песента се смята за най-успешната на цялото десетилетие, участва в репертоара на почти всяка банда, която ходи по участия и няма човек, който да не я е чувал заветното “Hello, hello, hello, how low?”

Славата на Nirvana е достигната, а дори и задмината от тази на съгражданите им Pearl Jam. И макар в началото албумът им „Ten”да няма моменталния успех на Кобейн и компания, година по-късно бандата прави толкова жесток и стремглав пробив, че направо да ти призлее от сирените, които Еди Ведър чува в главата си.

До Pearl Jam и Nirvana на сиатълската сцена се нареждат и Soundgarden. Всъщност тяхната песен „Black hole sun” е първият ми допир с гръндж културата, въпреки изключително странния й клип, който те кара да се чудиш дали някой не ти е сипал загадъчно прахче в питието.

Освен чрез гръндж, алтернативният рок се развива и с още един свой субжанр: пънк рок. Ако играеш на асоциации и някой ти каже „пънк рок през 90-те“ не може да не се сетиш за Green Day или The Offspring, чиито песни те карат да си свалиш прозорците на колата и да караш с часове нощем, по празната магистрала, докато уредбата на колата кънти: „And it feels, and it feels like heaven’s so far away.”

Деветдесетте наистина са златни години за рокa. Не случайно най-продаваният албум на десетилетието е “Metallica” на Metallica. И нищо чудно, всеки албум с песни като „Nothing else matters”, “Enter Sandman” и “The Unforgiven” заслужава сходен успех и място в колекцията на всеки себеуважаващ се меломан.

Но освен рок музиката, 90-те години са период, по време на който се популяризират и поп стиловете. Големи имена от съвременната сцена градят и утвърждават кариерите си в този период, като Мадона, Бритни Спиърс и Кристина Агилера.

Наравно с многото тийн сериали и филми, излизали по това време, се създава една тийн поп култура от бой банди със сладникави гласове и романтични текстове, като Backstreet boys и N’sync, чиито плакати висят по стените на младите момичета със засъхнали следи от червило по тях.

И в края на десетилетието, тъкмо когато тези момичета пораснат и е време да свалят постерите от стените си, на сцената се появява белият рапър Еминем, който разбива абсолютно всички тогавашни стереотипи за хип-хоп музика, и ето че плакатите по стените са чисто нови, а от слушалките на касетофона се чува “Hi, my name is, my name is, my name… is Slim Shady.”

Няма как да пиша статия за музиката от 90-те и да не включа българската сцена. И макар голяма част от тогавашната музика да ме кара да се срамувам от мястото, което родината ми заема на музикалната карта, всъщност има няколко родни парчета, по различни от вечния хит „Радка Пиратка“, които си заслужават да бъдат споменати.

Говоря за „Черната овца“ на Ахат – неостаряваща и безсмъртна песен, която винаги ще ме кара да пея с цяло гърло. „Бягство“ на Авеню и „Спасение“ на БТР – на които плача с цяло гърло.  Любимата група на майка ми – Сигнал, вероятно съм била на всичките им концерти в Пловдив за последните 20 години и съм пригласяла „Сбогом, дано си щастлива, утре далече от мен..“

Тогава се появи и „Ветрове“ на Лили Иванова, помня как я пускаха по телевизията няколко пъти на ден, а аз пеех заедно с нея, макар да нямах и понятие каква е тази китара без струни и на кого му е притрябвала.

   Деветдесетте години бяха най-добрият възможен край на епохата.

Хилядолетието завърши с трясък, буквално – падна Берлинската стена. Източният блок погледна на запад и развитието на „по-добрата половина от света“ го удари в носа. С промяната дойдохме и ние – децата на утрешния ден, замечтани и загледани напред.

Музиката на 90-те винаги ще бъде част от сърцата ни. И макар старите дискове и касети да са прашасали и забравени по рафтове и кашони, ние все още продължаваме да я слушаме. И винаги ще е така. Винаги ще танцуваме сами под ноемврийския дъжд на Guns n Roses, докато вятърът продължава да ни променя..

Автор: Елена Фенрир podmosta.bg

Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив