През 80-те години на миналия век млад специалист започваше работа със 120 до 160 лева заплата. Телевизор"Рубин" „Велико Търново“ или „Електрон“ струваше над 7 или 8 такива работни заплати. За да се сдобиеш с него, се чакаше на опашка дни и нощи.


Подобна беше ситуацията и с хладилниците, които струваха между 3 и 4 работни заплати на млад специалист.


Трябваше да чакаш с години, за да си купиш кола. Една „Лада“ струваше над 6000 лева, или около 50 тогавашни заплати на млад специалист.


И чакането за апартамент се измерваше с петилетки.


Дънките се купуваха от Кореком и бяха между 20 и 25 долара – тоест 2/3 от заплатата на млад специалист от онова време.


Повечето хранителни продукти бяха дефицитни. Ако нямаше кафе, имаше зеле или ако картофите се появят, нямаше дезодорант. В онези години беше по-ценно да имаш приятелка продавачка, отколкото роднина професор.


Всеки петък филмът беше на руски.

/От мрежата/



Гледал съм много хора да ядат, започна своята история сервитьорът Гошо. Съветските туристи на морето бяха като водопади от срамежливи скакалци, ако водачът на групата яде, те са след него. Путин яде скромно, обрано, малко. Тръмп си позволява да се отпуска. Сега се яде много и без никакъв оглед. Но истинско преяждане не съм виждал от началото на 80-те години, когато бяхме на едно прасе във врачанско село, където тогава живееше дядо и част от семейството.

Представете си, огромна селска къща, пълна с деца. Навън в снега възрастните мъже са обградили едно прасе, което е с размера на малък слон. Дядо ми работеше в ТКЗС и крадеше различни смески, от които прасето беше станало наистина внушително. Жените обикалят с тенджери и чакат да започне тяхната работа. Тук таме от падащия сняг се чува "Ко прайти вие тука?" и влиза съсед, който сяда на дългата маса и уж да види домакините, чака да облажи.

Ние децата гледаме детско и чакаме първите мезета, които ще ни сервират добрите майки. Чоплим едни страгали и снежанки, които са насипани в чинии на масата, за да не стои празна.

Яденето започна в късния следобед - с мазно кисело зеле с мръвки, топъл хляб, изобилно полети с домашно вино, лимонада. Огромни порции, които мъжете посипваха с черен пипер. Извадиха трушиите и ракиите, ние децата бяхме пратени да спим. 

На сутринта трябваше да се разфасова огромното прасе, което стоеше нарязано на парчета. Нямаше фризери, всичко трябваше да се приготви на момента. Днес трапезата беше отвън, но студът не попречи да дойдат куп гости. Всеки реже, пече, топи, соли и яде.

Жените само се ядосват, че им пречат да приготвят, но и те хапват.

Дядо стои на стол, сам си реже големи парчета, пече и яде. И така цял ден. Но нещо беше угрижен. По-късно разбрах каква е била тайната.


Любопитният адет на врачанското село


В това село имало любопитен адет - каквото се приготви, приготвено е, всичко друго трябва да е изядено. На третия ден домакинът трябва да отиде до магазина и да купи салам. Така всички разбирали, че има много приятели, които са здрави, ядат и им помагат, а купешкият салам бил за изпроводяк с тънка ракия.

Обаче прасето ни се оказало по-голямо и оставало много месо неизядено и неприготвено. Дядо ми, честен комунист, молеше всички да ядат повече. Когато преядоха, мина на жените и децата, но колко да изядем ние? На масата ги оставихме вечерта да ядат, той и чичо и да се черпят. Оставаше им само няколко тави с прясна печена мръвка, които прекарваха с домашно вино.


Осъмнахме с линейка пред къщата


На сутринта осъмнахме с линейка пред къщата, дядо и чичо бяха получили инфаркти. С треперещ глас дядо шепнеше на баба - "Купи салама, да не се срамим пред хората!".

Купихме салам, но настроението беше много мрачно. Идваха гости, но като опарени слушаха за жертвата на дядо и чичо.

Минаха 3 седмици, дядо и чичо се върнаха от болницата, бледни и уморени. След тази среща с българското здравеопазване, дядо и чичо спряха свинското и виното. Дядо не искаше да погледне и салам. Дълги години разказваха тази история, особено когато колехме прасе. Прасетата вече бяха доста по-малки, ядяхме умерено, на третия ден вече нямаше нищо - всичко беше във фризера. Но за съжаление и семейството и приятелите намаляваха. Смесеният магазин с купешкия салам затвори отдавна.



Резово е легнало върху последните метри южна българска земя. Оттатък вече е чужбина. Селцето е гранично и като се почне от ранна пролет та до късна есен посреща много и най-различни гости. Идват си и резовчани — запилените по гурбет, присадените на чужди домове мъже и жени. Връщат се от родния корен сила да попият, старите къщи да по¬стегнат, по родната земя боси да походят. 

Боси и без вратовръзки.Идват и много началници.  Но в бързината и упоени от кристалния въздух, от грохота на тишината, от сърдечното гостоприемство на резовчани, малко от тях успяват да усетят да се докоснат до болките на тези хора. А тукашните са сдържани, горди, не пред всекиго и не лесно отварят душите си. 

По-късно кметът Христо Славов ми казва „22-то постановление на Министерския съвет ни даде някакви надежди. Но си останахме с тях. Каквото и да поискаме, ни се отговаря — почакайте, сега решаваме по-важни задачи, по-неотложни, а според квалификацията вие сте село със затихващи функции. И ние чакаме…”

За направеното, за успехите на хората тук се знае, вече е писано и е говорено. Ще се опитам да погледна към проблемите — за тях също се знае. Но не се говори. И не се решават. Може би така е по-удобно за някои.Пътят до Резово е чудесен — асфалт, без задължителните за големия град(а и за голямото село) дупки. Който има кола, с удоволствие пътува по този път. Който няма — чака автобуса. А той от години е нередовен, особено в края и началото на седмицата. Това е и причината много резовчани да не си идват за събота и неделя…

От двете страни на пътя се ширят ливади, годни да изхранят хиляди глави дребен и едър добитък — било е, помнят тези времена хората. Но сега ливадите, общо взето, пустеят.

Мълчаливо, на входа на селцето с упрек и с тъга те посреща осиротялото от години училище. Преглъщаш и влизаш в Резово.

ХОРАТА

„Лоши хора нямаме“ — казва леля Влада Борисова, секретар в общината. Вярвам й, такъв е районът, а и от дете всеки тук живее с вродено чувство на отговорност за тези последни метри българска земя. Миналото ли? — прекъсва я сестра й Злата Недялкова. — Миналото… минала работа. Сиромашия, ама и млади бяхме, по-весело живеехме. Повече бяха хората, повече и къщите А и какви празници празнувахме. да знаеш. .“

Една само чешма за цялото село имаше тогава — там се събирахме вечер. Смях — усмихва се на спомена Влада Борисова — смях и закачки.. И никому не идеше наум, че водата не стига, че това няма, че онова няма. Ама на, менят се и хората, и времената: пораснаха ни изискванията, претенциозни станахме, с малко никой не се задоволява.“

Добре де, питам, нали много неща се промениха, а хората продължават да бягат. Защо?

сп. „Наша Родина“, 1987 г.


 


Съждения и размисли за един от последните грандиозни проекти на социализма.

„Народен” или „Национален”, двореца на културата в София си остава една от най – емблематичните сгради за периода 1944 – 1989 г.. Построена с патриотична цел за отбелязването на 1300 години от мирния договор между България и Византия, сградата се превръща в „Мавзолей” на починалата Людмила Живкова, а по – късно и в грозен ориенталски базар. 

В следващите редове ще изредя малко суха фактология, а в последствие ще се опитам да анализирам случилото се с НДК, през времето, правейки аналогия с цялостното държавно развитие през периода му на съществуване.Строежът на НДК започва на 25 май 1978 г. Съвсем умишлено, в курсив ще поставя следния факт – Разположена на 123 000 квадратни метра площ, разгъната на 8 етажа и 3 подземни нива, сградата е трябвало да бъде построена за 12 г. Вместо това дворецът е завършен ударно за по-малко от 4 г., за да бъде открит на 31 март 1981 г.

Преди да бъде застроено и облечено в мрамор, това място е товарна железопътна гара за въглища. Наоколо има бараки още от времето на Втората световна война, стари казарми и стотици декари пустеещи площи. В старите казарми някога са били дислоцирани прославените 1-и и 6-и пехотен полк. 

Над 3000 войници от тези поделения загиват в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. 

Имената на героите са изписани на паметни плочи върху три внушителни стени. Мемориалът е открит през 1934 г. от цар Борис Трети. Десет години по-късно една от стените е разрушена по време на бомбардировките на столицата. Останалото от паметника е демонтирано чак през 1980 г. заради строителството на НДК.Металните плочи с имената на загиналите още се пазят.

На първата копка присъстват само хората, които са пряко ангажирани със строежа.Арх. Александър Баров и неговият колектив изготвят проекта на основната сграда. Паркът и пространството около двореца са дело на арх. Атанас Агура и арх. инж. Валентина Атанасова.

Но преди всичко това екипът на арх. Чедомир Павлов трябва да направиподземните обекти, комуникационните съоръжения и бъдещия бул. „България“. Още тогава е изградена и техническата инфраструктура за линията на софийското метро, която сега минава пред подземието на двореца. През тези три усилни години, в които се строи НДК, са изкопани милион и седемстотин хиляди кубически метра пръст, излети са 335 хил. кубически метра бетон, а вложеното количество стомана е по-голямо от това на Айфеловата кула.

В строежа са вложени доброволният труд и средствата на много обикновени граждани. Софиянци работят безвъзмездно хиляди часове, докато пространството около двореца бъде напълно оформено.Сградата има 8 етажа и 3 подземни нива, включващи 13 зали, 8000 места и възможност за настаняване от 100 до 4000 участника. 15 000 кв. метра площ са предвидени за търговски изложби и рекламни презентации, професионални конгресни организатори, търговски център, паркинг.

Националния дворец на културата е обявен за най-добър Конгресен център в света за APEX наградата на AIPC през 2005 г. Член е на ICCA и на AIPC – домакин на годишната среща на Министрите на Съвета за Сигурност и Сътрудничество в Европа, на Общото Събрание на НАТО и на Общото Събрание на AIPC. Култовата постройка може да се похвали с над 2000 проведени мероприятия от 1981г.досега.

При откриването си НДК носи името Народен дворец на културата. 

След смъртта на Людмила Живкова през юли 1981 г., НДК се нарича Народен дворец на културата „Людмила Живкова“. През 1990 година комплексът е преименуван на Национален дворец на културата, а през 2006 г. е направено предложение от интелектуалци да бъде възстановено названието „Людмила Живкова“. Въпреки одобрението на тогавашния министър на културата Стефан Данаилов, идеята не е осъществена.Нека да обърна внимание на подчертаните в горните редове изрази, които според мен правят чудесна илюстрация на някои исторически процеси протичали в Народна република България и дали отражение след 10.11.1989 г..

Високата скорост на строителство и съкратените срокове са характерни за централизираната форма на управление. 

Задаването на директива за постигането на резултат, в нереално кратки срокове и мобилизацията на достатъчен ресурс за това, може да се осъществи само при тотален едноличен или олигархичен контрол. 

По този начин се избягва конкурсното начало за избор на проект и фирми изпълнители, общественото обсъждане и всякаква други причини за забавяне. Възможно е пренебрегването на някои процедури по безопасност и сигурност на обекта. Неслучайно има и противници на строежа. Според критиците проектът е свръхамбициозен, изразходва прекалено много труд, усилия и средства.

Държавното ръководство е на път да замрази амбициозната идея с цели десет години. Казват, че комунистическият вожд Тодор Живков бил разубеден от дъщеря си Людмила. След като лично отива на обекта, той разрешава работата да продължи.

Режима на БКП, често обвинявам в липса на приемственост с миналото.  В конкретния случай обаче, паметните плочи на загиналите войници се пазят и до днес. Това е прецедент дори и в днешно време, когато безобразно се разрушават културни ценности, останали от предишни режими.

Няма да коментирам мащаба на строежа. Числата говорят отлично. Просто обръщам внимание на това, че идеята за софийско метро е доста стара и осъществяването и е започнало в ранните младежки години на тези, които си преписват всички заслуги по нейното завършване.

Предполагам има и доста читатели, които са полагали доброволен труд по различни проекти в страната, включително и НДК. Самата концепция е осъществима при държавен контрол върху пролетарския труд и средствата за производство. Тук ще обърна внимание на психологическия момент на съпричастност към градежа. За всеки, положил макар и един камък и то безвъзмездно, остава свързан със сградата, а от там и с по – късната и съдба.

И в заключение ще обобщя с една кулинарна аналогия – за да се построи нещо с мащабите на НДК, за четирикратно намален срок, се нуждаем от централизирано управление, доброволен труд и мащабно мислене, разположено на широк времеви хоризонт.

 Автор: Стоян Гълъбов,/соц.бг/


Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив