Резово е легнало върху последните метри южна българска земя. Оттатък вече е чужбина. Селцето е гранично и като се почне от ранна пролет та до късна есен посреща много и най-различни гости. Идват си и резовчани — запилените по гурбет, присадените на чужди домове мъже и жени. Връщат се от родния корен сила да попият, старите къщи да по¬стегнат, по родната земя боси да походят. 

Боси и без вратовръзки.Идват и много началници.  Но в бързината и упоени от кристалния въздух, от грохота на тишината, от сърдечното гостоприемство на резовчани, малко от тях успяват да усетят да се докоснат до болките на тези хора. А тукашните са сдържани, горди, не пред всекиго и не лесно отварят душите си. 

По-късно кметът Христо Славов ми казва „22-то постановление на Министерския съвет ни даде някакви надежди. Но си останахме с тях. Каквото и да поискаме, ни се отговаря — почакайте, сега решаваме по-важни задачи, по-неотложни, а според квалификацията вие сте село със затихващи функции. И ние чакаме…”

За направеното, за успехите на хората тук се знае, вече е писано и е говорено. Ще се опитам да погледна към проблемите — за тях също се знае. Но не се говори. И не се решават. Може би така е по-удобно за някои.Пътят до Резово е чудесен — асфалт, без задължителните за големия град(а и за голямото село) дупки. Който има кола, с удоволствие пътува по този път. Който няма — чака автобуса. А той от години е нередовен, особено в края и началото на седмицата. Това е и причината много резовчани да не си идват за събота и неделя…

От двете страни на пътя се ширят ливади, годни да изхранят хиляди глави дребен и едър добитък — било е, помнят тези времена хората. Но сега ливадите, общо взето, пустеят.

Мълчаливо, на входа на селцето с упрек и с тъга те посреща осиротялото от години училище. Преглъщаш и влизаш в Резово.

ХОРАТА

„Лоши хора нямаме“ — казва леля Влада Борисова, секретар в общината. Вярвам й, такъв е районът, а и от дете всеки тук живее с вродено чувство на отговорност за тези последни метри българска земя. Миналото ли? — прекъсва я сестра й Злата Недялкова. — Миналото… минала работа. Сиромашия, ама и млади бяхме, по-весело живеехме. Повече бяха хората, повече и къщите А и какви празници празнувахме. да знаеш. .“

Една само чешма за цялото село имаше тогава — там се събирахме вечер. Смях — усмихва се на спомена Влада Борисова — смях и закачки.. И никому не идеше наум, че водата не стига, че това няма, че онова няма. Ама на, менят се и хората, и времената: пораснаха ни изискванията, претенциозни станахме, с малко никой не се задоволява.“

Добре де, питам, нали много неща се промениха, а хората продължават да бягат. Защо?

сп. „Наша Родина“, 1987 г.


 


Съждения и размисли за един от последните грандиозни проекти на социализма.

„Народен” или „Национален”, двореца на културата в София си остава една от най – емблематичните сгради за периода 1944 – 1989 г.. Построена с патриотична цел за отбелязването на 1300 години от мирния договор между България и Византия, сградата се превръща в „Мавзолей” на починалата Людмила Живкова, а по – късно и в грозен ориенталски базар. 

В следващите редове ще изредя малко суха фактология, а в последствие ще се опитам да анализирам случилото се с НДК, през времето, правейки аналогия с цялостното държавно развитие през периода му на съществуване.Строежът на НДК започва на 25 май 1978 г. Съвсем умишлено, в курсив ще поставя следния факт – Разположена на 123 000 квадратни метра площ, разгъната на 8 етажа и 3 подземни нива, сградата е трябвало да бъде построена за 12 г. Вместо това дворецът е завършен ударно за по-малко от 4 г., за да бъде открит на 31 март 1981 г.

Преди да бъде застроено и облечено в мрамор, това място е товарна железопътна гара за въглища. Наоколо има бараки още от времето на Втората световна война, стари казарми и стотици декари пустеещи площи. В старите казарми някога са били дислоцирани прославените 1-и и 6-и пехотен полк. 

Над 3000 войници от тези поделения загиват в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. 

Имената на героите са изписани на паметни плочи върху три внушителни стени. Мемориалът е открит през 1934 г. от цар Борис Трети. Десет години по-късно една от стените е разрушена по време на бомбардировките на столицата. Останалото от паметника е демонтирано чак през 1980 г. заради строителството на НДК.Металните плочи с имената на загиналите още се пазят.

На първата копка присъстват само хората, които са пряко ангажирани със строежа.Арх. Александър Баров и неговият колектив изготвят проекта на основната сграда. Паркът и пространството около двореца са дело на арх. Атанас Агура и арх. инж. Валентина Атанасова.

Но преди всичко това екипът на арх. Чедомир Павлов трябва да направиподземните обекти, комуникационните съоръжения и бъдещия бул. „България“. Още тогава е изградена и техническата инфраструктура за линията на софийското метро, която сега минава пред подземието на двореца. През тези три усилни години, в които се строи НДК, са изкопани милион и седемстотин хиляди кубически метра пръст, излети са 335 хил. кубически метра бетон, а вложеното количество стомана е по-голямо от това на Айфеловата кула.

В строежа са вложени доброволният труд и средствата на много обикновени граждани. Софиянци работят безвъзмездно хиляди часове, докато пространството около двореца бъде напълно оформено.Сградата има 8 етажа и 3 подземни нива, включващи 13 зали, 8000 места и възможност за настаняване от 100 до 4000 участника. 15 000 кв. метра площ са предвидени за търговски изложби и рекламни презентации, професионални конгресни организатори, търговски център, паркинг.

Националния дворец на културата е обявен за най-добър Конгресен център в света за APEX наградата на AIPC през 2005 г. Член е на ICCA и на AIPC – домакин на годишната среща на Министрите на Съвета за Сигурност и Сътрудничество в Европа, на Общото Събрание на НАТО и на Общото Събрание на AIPC. Култовата постройка може да се похвали с над 2000 проведени мероприятия от 1981г.досега.

При откриването си НДК носи името Народен дворец на културата. 

След смъртта на Людмила Живкова през юли 1981 г., НДК се нарича Народен дворец на културата „Людмила Живкова“. През 1990 година комплексът е преименуван на Национален дворец на културата, а през 2006 г. е направено предложение от интелектуалци да бъде възстановено названието „Людмила Живкова“. Въпреки одобрението на тогавашния министър на културата Стефан Данаилов, идеята не е осъществена.Нека да обърна внимание на подчертаните в горните редове изрази, които според мен правят чудесна илюстрация на някои исторически процеси протичали в Народна република България и дали отражение след 10.11.1989 г..

Високата скорост на строителство и съкратените срокове са характерни за централизираната форма на управление. 

Задаването на директива за постигането на резултат, в нереално кратки срокове и мобилизацията на достатъчен ресурс за това, може да се осъществи само при тотален едноличен или олигархичен контрол. 

По този начин се избягва конкурсното начало за избор на проект и фирми изпълнители, общественото обсъждане и всякаква други причини за забавяне. Възможно е пренебрегването на някои процедури по безопасност и сигурност на обекта. Неслучайно има и противници на строежа. Според критиците проектът е свръхамбициозен, изразходва прекалено много труд, усилия и средства.

Държавното ръководство е на път да замрази амбициозната идея с цели десет години. Казват, че комунистическият вожд Тодор Живков бил разубеден от дъщеря си Людмила. След като лично отива на обекта, той разрешава работата да продължи.

Режима на БКП, често обвинявам в липса на приемственост с миналото.  В конкретния случай обаче, паметните плочи на загиналите войници се пазят и до днес. Това е прецедент дори и в днешно време, когато безобразно се разрушават културни ценности, останали от предишни режими.

Няма да коментирам мащаба на строежа. Числата говорят отлично. Просто обръщам внимание на това, че идеята за софийско метро е доста стара и осъществяването и е започнало в ранните младежки години на тези, които си преписват всички заслуги по нейното завършване.

Предполагам има и доста читатели, които са полагали доброволен труд по различни проекти в страната, включително и НДК. Самата концепция е осъществима при държавен контрол върху пролетарския труд и средствата за производство. Тук ще обърна внимание на психологическия момент на съпричастност към градежа. За всеки, положил макар и един камък и то безвъзмездно, остава свързан със сградата, а от там и с по – късната и съдба.

И в заключение ще обобщя с една кулинарна аналогия – за да се построи нещо с мащабите на НДК, за четирикратно намален срок, се нуждаем от централизирано управление, доброволен труд и мащабно мислене, разположено на широк времеви хоризонт.

 Автор: Стоян Гълъбов,/соц.бг/



Той със сигурност се надсмива над сънародниците си от отвъдното, че плащат огромни сметки за електрически ток, когато е създал нещо, което не струва нищо. Създал го е за всички нас! А на енергийната мафия в България изобщо не и се нрави да се чува името на Стефан Маринов.

Чували ли сте някога за Стефан Маринов? Сигурно много от вас си нямат ни най – малка представа кой е този човек. 

Въпреки това обаче вече 16 години след мистериозната му смърт той е един от най – известните по цял свят българи. Не са никак малко учените учили се от него, не са малко и учените по света, които го цитират и привеждат негови тези в действие. Как тогава се получава, така че един българин да е световно известен в научните среди, а и не само, а в България – неговата родина почти никой да не е чувал за него?

Той със сигурност се надсмива над сънародниците си от отвъдното, че плащат огромни сметки за електрически ток, когато е създал нещо, което не струва нищо. Създал го е за всички нас! А на енергийната мафия в България изобщо не и се нрави да се чува името на Стефан Маринов.

Чували ли сте някога за Стефан Маринов? Сигурно много от вас си нямат ни най – малка представа кой е този човек. Въпреки това обаче вече 16 години след мистериозната му смърт той е един от най – известните по цял свят българи. Не са никак малко учените учили се от него, не са малко и учените по света, които го цитират и привеждат негови тези в действие. Как тогава се получава, така че един българин да е световно известен в научните среди, а и не само, а в България – неговата родина почти никой да не е чувал за него?

„Тестатика“, така е наречен един генератор за енергия в Швейцария, в християнската община-кооператив, с име Methernita, не използващ никакви външни източници, но доставящ електричество в продължение на по-вече от 30 (!) години в количества, достатъчни за задоволяване на цялата община, включително и намиращите се там производствени работилници. 

Изобретателят Проф. Стефат Маринов е нарекъл своето устройство Swiss M-L converter , Thesta-Distatica, и заявил, че е получил описанието на конструкцията и принципите на работа по време на медитация. От техническа гледна точка, устройството представлява модернизиран електростатичен генератор на Вимшурст, дисковете на който са способни да се въртят постоянно за сметка на силите на електростатичното взаимодействие. В конструкцията също са включени постоянни магнити.

Машина с диаметър на дисковете 20 сантиметра произвежда около 200 Вата мощност, голямата машина има дискове с диаметър 2 метра и произвежда около 30 Киловата. Детайлно описание на конструкцията може да бъде получено от Ted Bart, Haltenstarsse 5A, 8912 Obfelden, Switzerland, или от Швейцарската Асоциация за Свободна Енергия.

В заключение- „Тестатика“ – име на генератор на „чиста“ енергия, или наука, така и не е признат!

Закономерен въпрос – И защо? Защо до ден днешен този генератор не стои във всеки дом и всеки цех?

Според някои непроверени данни при гласуване в общността на предложението ”за предоставяне технологията на машината „Тестатика” на всички заинтересувани по света”, единственият глас „Да” е бил на Българския професор Стефан Маринов, който както вече споменах загива при загадъчни обстоятелства, като преди това построява образци на два 300 ватови работни модели на генератора Тестатика.

Той отрича Айнщайн. Непознат в България, тачен в чужбина, физикът антирелативист Стефан Маринов е една от най-необикновените личности на нашето съвремие. Определя себе си като „дисидент пред дисидентите“, а западните му колеги без уговорки го зоват „български гений“. В скалата на големите умове го поставят и руските му колеги. На трудовете и личността му са посветени стотици интернет страници – изследователски и възпоменателни. Присъства и в световната енциклопедия Wikipeida.

Източник:svetovnizagadki.com



Повече известна като „Сънчо“. Да, на днешните деца сигурно им изглежда като някаква страховита отживелица. Може и да са прави – горкият овехтял Сънчо няма никакъв шанс срещу лъскавите му конкуренти като Маккуин Светкавицата, Спайдърмен или всеможещите феи от Уинкс. Но за децата от 70-те и 80-те години Сънчо означава много. Не само защото беше едва ли не единственият анимационен персонаж на екрана.

Просто Сънчо е символ на едно безгрижно детство, изпълнено с игри до посред нощ. Точно така – децата се прибираха запъхтени в осем без десет, за да изгледат поредния епизод на „Педя човек“, а след това изхвърчаха отново навън, за да продължат да се гонят с верните си другарчета.

Първото издание на „Лека нощ, деца“ е през декември 1962 година

В рубриката се разказват любими български народни приказки. Героите пък са също добре познати – Кума Лиса, Зайо Байо, Баба Меца, Кумчо Вълчо, Педя-човек, Гинко-Пружинко, Макс и Мориц и много други. Детските сериали, които минават през „Лека нощ, деца!“ стават любими и на малки, и на големи – като се започне от вечната руска класика „Ну, погоди!“, мине се през култновата френска поредица „Барбароните“ и се стигне до световния хит „Банани с пижами“.

Изключително любима на всички е и песничката на Сънчо, текстът на която е написан от Димитър Спасов, а музиката от Петър Ступел. 

Именно тя звучи на фона на различните телевизионни „шапки“, които се излъчват в началото и края на всеки епизод от поредицата. През 1993 година обаче БНТ, в опит да докаже, че е в крак с времето и ще смени абсолютно всичко отпреди 1989 година, решава да махне старата шапка и да сложи нова и по-модерна.

Груба грешка, много груба! Вълната на недоволство от страна на деца и родители е ужасяващо голямо. Всекидневно на „Сан Стефано“ 29 пристигат гневни писма, тогава електронна поща нямаше. Във всякакви предавания с телефонен достъп на зрителите се засяга темата „Сънчо“. Бунтът е толкова голям, че модернистите от БНТ бързо подвиват опашка и връщат старата шапка.

Таньо Цветанов


Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив