В рубриката “Новини от Стара Загора” вестник “Пловдив”, бр. 136 от 12 декември 1892 година отбелязва:

“Тук почна да излиза "Общински вестник”, дело похвално
за кметството...”. “Старо-загорски общински вестник” започва да излиза на 1-во, 11-то и 21-во число всеки месец, в тираж 300 екземпляра. През годините 1892-1928 има отделни прекъсвания и промени в заглавието и периодичността. Пръв отговорен редактор на вестника, е Крум Приматаров, печатането става в печатницата на П.Г. Хайрлов в Стара Загора. Издаването е финансирано

от общинския бюджет, като средствата са оформени в нарочен параграф “Разноски за издаване на общински вестник” . Приходи получава от поместените обяви и реклами, и от абонамента. Централно място във вестника заемат протоколите от заседанията на
Старозагорския градско-общински съвет. Печатат се още извлечения, разпореждания, прикази, обяви на кмета, Старозагорското общинско управление и съдебния пристав; обяви на дружествени фирми и граждани; статистически ведомости и др. Всяка година вестникът публикува бюджетът на градската община. През 1896 г. кметът Сава Казмуков подписва заповед за издаването на Общински сборник като притурка на “Старо-загорски общински вестник”. Книга първа на Сборника излиза през с.г., досега не е изяснено в колко книги и до кога е издаван Сборника.

Преживял няколко големи пожара в общинската сграда, градът ни е останал почти без оригинални документи. Това определя значението на
“Старозагорски общински вестник” като източник на информация за управлението и обществения живот в Стара Загора.

Снимка на dolap.bg

Той нямаше подкрепата нито от народа, нито от продажните ни политици!
Жан Виденов е единственият човек в света отказал да приеме Сорос!
Жан Виденов се оказва единствения Български премиер от 1990 г. до днес, който има смелостта да откаже (и отказва) да изпълнява Плана Ран-Ът.

Жан Виденов беше свален, защото се противопостави на изискванията на престъпната двойка МВФ - Световна банка - (БАНДА)!

Сорос също е проводник на плана Ран-Ът!
Джордж Сорос идва в България веднага след 1989г. и създава фондация ''Отворено общество'', която се занимава с разнородна дейност, не внася данъци и ДДС и издейства от правителството всяка година от бюджета да се привеждат на фондацията по 41 милиона лева на година.

При разглеждане на бюджета в Народното събрание Жан Виденов отсича ''На Джордж Сорос няма да се дават никакви пари от бюджета и фондациите му ще работят съгласно законите на страната.''

Сорос иска среща с Виденов, но той му отказва!
Жан Виденов е единственият човек в света отказал да приеме Сорос.
Сорос решава да му отмъсти като помогне да бъде свален от власт.
Той раздава 6-7 милиона лева на футболни агитки, наркомани, платени протестъри и др. + откровени промити мозъци-либерасти, $ помощта на Дарик радио се организира митинга пред народното събрание и ''цветната революция'' е факт. ''Майдана'' довежда до падането от власт на правителството на Жан Виденов!

Лили Иванова и още осем творци ще получат пожизнени държавни парични награди за изключителни постижения и цялостен принос в областта на културата. Решението си от днес Министерският съвет ще предложи за гласуване в Народното събрание, съобщи пресслужбата на кабинета.


Предложението е внесено от министъра на културата Боил Банов на основание на членове от Закона за награждаване на лица за особени заслуги към българската държава и нацията.

Другите наградени са:

 Проф. Анатоли Кръстев - музикант и педагог, Анжел Вагенщайн - режисьор и сценарист, Андрей Дреников - композитор и музикант, Георги Дюлгеров - режисьор и сценарист, Иван Стайков - музикант и поет, Иван Иванов - поет, Христо Ганев - режисьор и сценарист.


Кирил Маричков е предложен за орден "Стара планина"

Правителството предлага на президента Румен Радев да издаде указ за награждаване на музиканта Кирил Маричков с орден "Стара планина" - първа степен, за изключително големите му заслуги към развитието на българската култура и изкуство.


"Маричков не само допринася за развитието и популяризирането на българската музика, но и за формирането на вкусовете, ценностите и стандартите на няколко поколения българи. Авторските композиции и вечните рок хитове на Кирил Маричков и неговите групи са безспорни образци в съвременната ни рок музика, спечелили признанието на публиката и превърнали се във вдъхновение за младите български музиканти", се отбелязва в съобщението на правителствената пресслужба.


Освен като изпълнител, музикант и композитор Кирил Маричков е познат и с активната си обществена дейност и ярко изявена гражданска позиция.

Източник:dnevnik.bg

Гледам, пак се засилва носталгичният плач по „хубавия” социализъм, когато хората си живеели прекрасно. Скоро четох, че по Татово време всеки с една заплата имал кола, къща на село, апартамент, ходел на почивка два пъти годишно и дори заделял в спестовен влог.

Това абсолютно не важи за всички и ще дам пример със себе си. Майка ми и баща ми бяха учители, не бяха членове на партията, не се ползваха с облаги за нищо. Нямахме село, откъдето да ни зареждат със зеленчуци, плодове и свинско, затворено в буркани, че да пестим от храна за кола например. Апартамента, който си купиха, изплащаха 20 години. И никакви спестявания в банка никога не са имали. Нямахме пари и за кола и баща ми, въпреки че изкара шофьорски курс на младини, така и не успя да си купи дори запорожец, да не говорим за москвич или лада. На почивка ходехме, но не два пъти годишно, а веднъж, и най-често на бунгала, но важното беше да заведат мен и брат ми на море. Един-единствен път, и то по погрешка, им дадоха карта за хубава станция в Приморско. Но пък детството ни беше прекрасно, защото бяхме обградени с любов.

Нашите не само че не бяха членове на БКП, двата им рода дори не бяха съвсем „благонадеждни”. Затова не можеха да бъдат назначавани на хубави длъжности с по-високо заплащане. Майка ми, въпреки че се представи блестящо на конкурс, не получи преподавателската работа във Военно училище, където щеше да получава по-добро възнаграждение.
Тогава правоимащите тържествуваха, а много образовани хора бяха изтикани в ъгъла без възможност за професионално развитие. Радвам се, че това време отмина и никога няма да се върне.

Невена Михайлова, Варна

Селянин имал старо магаре, което недовиждало. Един ден то паднало в кладенеца в двора. Животното ревало жаловито часове наред, докато селянинът се опитвал да измисли какво да прави. Накрая той решил, че животното е старо, а кладенецът така или иначе трябвало да бъде зарит; спасяването на магарето просто не си струвало.

Той извикал всичките си съседи да му помогнат. Всеки грабнал лопата и започнали да хвърлят пръст в кладенеца. В началото магарето осъзнало какво става и заиздавало жаловити звуци. После съвсем неочаквано, то млъкнало.
След като дружината похвърляла известно време в пълна тишина, селянинът не издържал и погледнал в кладенеца. И се слисал от видяното. Докато пръстта падала върху гърба му, магарето правело нещо невероятно. Изтръсквало пръстта и стъпвало върху нея.

Съседите на селянина продължили да сипят пръст върху животното, а то я изтръсквало от себе си и правело стъпка нагоре. Много скоро всички били удивени когато магарето изскочило от кладенеца и отпрашило в тръс!

Извод: Животът ще ви зарива с пръст, и с какво ли още не. Номерът за излизане от кладенеца е да се отърсвате от онова, което ви затрупва и да не спирате да правите стъпки нагоре. Всяка наша неприятност е камък, върху който да стъпим, трамплин. Можем да излезем и от най-дълбоките кладенци, ако просто не спираме и никога не се предаваме! Отърсете се и направете стъпка нагоре.

Помнете петте прости правила:
1. Освободете сърцето си от омраза – Прощавайте.
2. Освободете ума си от притеснения – Повечето никога не се основателни.
3. Живейте просто и ценете онова, което имате.
4. Давайте повече.
5. Очаквайте по-малко от хората, а изисквайте повече от себе си.

Vitka Dragomirova



Известен като дисидент по време на режима на Тодор Живков, лидерът на КТ „Подкрепа“ д-р Константин Тренчев се оказа противник на първото демократично избрано правителство в нова България – това на Филип Димитров. Същностната причина за това преображение са далаверите, развъртени от „Подкрепа“, при ползване на специалните преференции, дадени на синдикатите по това време.

Ако знаех някога, че ще стане така, изобщо нямаше да се занимавам с политика и синдикализъм. Бяхме без опит и наивни:

Мислехме си, че ще се запази онова стабилно образование( изчистено от някои идеологически притурки), стабилното здравеопазване, икономиката и селското стопанство, ала няма да има корекоми, няма да има ограничения в пътуванията, ще има многопартийност. Така си представяхме демокрацията. Жесток е преходът и той ще приключи, когато повечето българи признаят, че сега живеят по-добре от времето на социализма.

Сега е обратното. Живеят по-добре един значително малък процент, а половината народ е в бедност или на ръба на бедността. Като се преродя в някой друг живот, ще се занимавам само с наука."

Константин Тренчев в предаването на Георги Любенов - "Денят започва с Георги Любенов" - 2.11.2019 г.

Колекционери от Германия, Русия и Украйна усилено търсят „Пълдин 601". Уникални са и българските "елки", които убиват огромните съветски механични касови машини, казва софтуерният специалист Димитър Блъсков.


Помните ли времето, когато 234 български предприятия работиха в сферата на електрониката?

И само под шапката на Държавно обединение ИЗОТ имаше 20 големи завода с гарантирани пазари в целия Източен блок. Над 100 експоната от това време показва в първия музей на БГ електрониката софтуерният специалист Димитър Блъсков. Музеят се намира в просторно помещение до офис на ул. „Родопи" 111.

„Исках специално да го направя в Пловдив, защото градът е бил лидер в няколко уникални производства за цяла Източна Европа. За мен са интересни експонатите типично пловдивско производство", подчертава Блъсков.

Изрежда двете ни топ предприятия - завода за големите лентови устройства от ЗЗУ и „Кочо Цветаров", който правеше флопидискови устройства. „И с двете имахме запазена територия за цяла Източна Европа. И двата завода вече са разформировани - продадоха сградите и декарите...", казва Блъсков.

Голям успех за града било пускането на серията компютри „Пълдин 601". Произвеждани са в ограничена серия и всички са отивали за износ. „Имам три от тези прекрасни машини. И трите ги купих от Украйна - там колекционерите ги търсят много", казва Блъсков. Първите ни компютри „Правец" са само за училища и институции. Търговската им цена според него е била около 3500 лева. „Като не се продаваха, няма никакво значение каква им е била цената. Чак през 1986-а правят персоналния компютър „Правец 8Д", чиято цена е поносима - около 400 лева", обяснява той. Този компютър е бил предвиден да може да се включи към телевизор и касетофон.

Димитър купува първия си робот „Робко" от ebay преди 6 години. Сдобива се с още няколко, а музейният му експонат е в отлично състояние. Разполага дори с оригиналната си документация. Пловдивчанинът обяснява как от производството на "елки" за 10 години минаваме на компютри. „Първата ЕЛКА е разработена в завод „Електроника". Цената <210> тогава е била около 4000 лева, но не е била предназначена за продажби на граждани. След това производството е дадено на „Оргтехника" в Силистра. Още в началото имат големи поръчки за чужбина, а не им достигат мощности.

Производството е скачало с десетки пъти всяка една година и достига стотици хиляди, разказва Димитър Блъсков. Именно "елките" проправят пътя ни към компютрите, смята той. Тогава на най-високо съветско ниво се взима решението България да прави запаметяващи устройства. Така за няколко години сме сред първите три страни, които произвеждат големи харддискове. С компютрите започваме да правим и свои чипове от серията Т-600.

„Заводът в ДЗУ е най-модерният в Източна Европа. В руски сайтове четох материали, че при едно посещение Горбачов е бил толкова впечатлен, че казал: „Такова нещо не може да стои близо до границата с Турция! Да се дублира производството в Съветския съюз!". Сега единственият жив остатък от епохата на соца е завод „Оргтехника" в Силистра - предприятието правило калкулаторите. Там произвеждат касови апарати, теглилки и принтери.

Блъсков е изложил над 100 машини с музеен вид. "Елките" му са над 20 модела, магнитните устройства са 5, компютрите са много повече. Има 12 механични касови машини, които България не е правила. Няколко от тях са съветски. Тежат по 30-40 кг. Убиват ги българските "елки".

Made in Plovdiv Уникалните елки на почит в ГДР

Много чужденци харесват старата българска електроника. Точно така колекционерите намират редки и непознати у нас джаджи. „Едната посока на търсене е в Русия и Украйна. Там колекционирането е двупосочно. От там купих пловдивските компютри „Пълдин 601". Другото направление е Германия. Това означава, че сме имали много добър износ за тази страна. И това са продукти, които не се намират в България. От ГДР може да намериш невероятни модели "елки", разказва Блъсков.

Големият корифей в поправката на ретро електрониката в Пловдив е Пламен Вайсил. Той изключително добре поправя, но и конструира нови устройства. Голям почитател е на компютрите „Правец" и „Пълдин". В Търново Орлин Димитров е голям почитател на „Робко". Съживява ги, ремонтира ги, създава нови компоненти. Дублира старата платка, за да може да работи с други програмни езици.

Източник:marica

През пролетта на 1951 г. един рошав, нискочел и със странно скосени очи момък застава пред входа на Държавното театрално училище в София. Тогава ковачницата на артисти се намира в сградата срещу паметника на Патриарх Евтимий, в която сега е Художествената гимназия.

На вратата стоят двама студенти от по-горен курс, за да упътват новите кандидати за слава. „Ти къде, бе?“, питат те младежа, облечен с вехта полушубка и с дървен куфар в ръката. „Тук, за тетралното училище“, обяснява той. „Аа, не! Ти не си за тук, ти за по-надолу по същия тротоар – „Толбухин“ 15…“
Младежът стига до посочения адрес срещу сегашното Министерство на младежта и спорта и вижда, че там се намира входът за Зоологическата градина. Връща се и заявява на двамата зевзеци: „Аз съм за тук! И ще стана артист! А вие, ако искате, идете на „Толбухин“ 15″. Според много хора от артистичната гилдия единият шегобиец е бъдещият известен актьор от Военния театър Любомир Димитров, а другият така и си остава в миманса на професията някъде в провинцията.

Така започва артистичният път на Григор Вачков от с. Трънчовица, Плевенско, завършил лозаро-винарското училище в Плевен с директор Руси Русев, бащата на художника Светлин Русев.
Според тогавашните правила преди официалното кандидатстване в ДВТУ имало задължителен едномесечен подготвителен курс.През 1951 г. го води младият преподавател Гриша Островски. В началото на курса той вдига един след друг кандидатите и пита: „Ти защо кандидатстваш? Какво искаш да играеш?“
„Стана Гришата – разказа ми Татяна Лолова, – който въпреки ума и начетеността си, с тази голяма коса и с възниското чело имаше твърде екзотичен вид, погледна страшно и каза:
- Аз искам да играя нечовешки роли!
Всички полудяхме, толкова неочаквани бяха думите му. А през цепките на дръпнатите му очи излизаха пламъци…“

На приемния изпит задължително се рецитира стихотворение. Вачков започва да декламира „Родина“ от Младен Исаев. Едва завършил първата строфа и ректорът на ВИТИЗ Д.Б. Митов скача от мястото си: „Стоой! Григорчо, пушка да ти насочат, никога не рецитирай повече! Не е за тебе тая работа…“
Младежът спечелва комисията с любимите си хуморески на Чудомир, а Д. Б. Митов лично се заемо с обучението му. Носи му книги от личната си библиотека, привиква го в кабинета си и нарежда: „Като ги върнеш след седмица, искам да ми ги разкажеш…“
Приетите студенти започват обучението си при проф. Филип Филипов, но още през втората година ги поема проф. Стефан Сърчаджиев. В този випуск са бъдещите големи актьори Татяна Лолова, Никола Анастасов, Гинка Станчева, Досьо Досев, Хиндо Касимов и др.

Един ден няколко души от група излизат от някогашното кино „Славейков“ на едноименния площад. И близо до мястото, където скулпторът Георги Чапкънов сложи да седят Петко и Пенчо Славейкови, развълнуван от филма, Григор Вачков се провиква: „Дойде нашият ред! Вече ще сме ние! Няма да мине киното без нас!“. И позна. Сбъдна се и голямата му мечта – наистина изигра „нечовешки роли“.
На 31 декември 1958 г. 26-годишният Григор Вачков се жени за 17-годишната Силвия Петкова. Докато чакот реда си в райсъвета, отиват в ЦУМ, все още голямата атракция на София, където току-що са пуснали някакви красиви шалове. Опашката за тях – километрична.

Гришата прави фуния с ръце и извиква с йерихонския си глас подобно Боримечката над Клисура: „Ееей, хорааа! След малко ще се женяяя! Дайте път да купим един шал на невестатааа!“ Тогава Вачков все още е абсолютно неизвестен, но хората от опашката весело ръкопляскат и пускат красивата булка до щанда.
Гришата е на снимки във филма „Дом на две улици“, когато се ражда дъщерята Мартина
Той е навътре в морето и след като напразно го викат по радиоуредбата на плажа, композиторът Светозар Донев доплува до него, за да му каже. От щастие и вълнение Вачков едва не се дави. Семейният албум пази снимка, на която той току-що е излязъл от морето, мокър, с весело вдигнати ръце и щастлив, щастлив…
„Докато бях бременна, той поне хиляда пъти ме е питал какво ще бъде и сам си отговаряше: „Момче! Искам момче!“. А когато дойде пред родилното, от радост скачаше едва ли не чак до втория етаж. Лекарите казваха, че такъв луд баща никога не са виждали“, спомня си Силвия.

Така към щастието от първата по-голяма роля се прибавя и щастието от първородната дъщеря. В „Дом на две улици“ играе легионера Гуни Хуната с особено вдъхновение. „Беше един такъв крив – разказа ми Силвия Вачкова, – с цирей на врата и много злобно излъчване. Бях впечатлена как на един толкова добър по душа човек така лесно му се удава да бъде лош на екрана. Но тогава нямах и представа какъв голям актьор ще стане от него.“

Не само заради хронологията трябва да уточним, че всъщност първото участие на Григор Вачков в киното е миниатюрна безмълвна роля на монтьор в работилница във филма „Звезди“ на немския режисьор Конрад Волф. Този филм на сценариста Анжел Вагенщайн излиза на екран през 1958 г. и печели специалната награда на журито в Кан през 1959 г.
Не такова щастие обаче спохожда Григор Вачков, когато снима най-обичания си филм – „Последно лято“ на Христо Христов, по сценарий на Радичков. Тогава Силвия е бременна за втори път и актьорът отново таи надежда за син. Навръх 24 май, когато е в петия месец, такси удря шофираната от нея кола на кръстовището до ЦДНА. Започват проблемите и Силвия често лежи в болница.

Снимат „Последно лято“ край язовир „Пясъчник“ до град Съединение и почти всяка нощ Гришата идва с кола от Пловдив да я види и да й даде кураж. В средата на септември тя ражда мъртво бебе, пак момиче. През цялата нощ Гришата будува с лекаря, молейки се да не случи най-лошото и с жена му.
На сутринта влиза в стаята заедно със Сузи, съпругата на Радичков. „Носеше огромен букет, засмян, с грейнали очи, сякаш наистина съм му родила син. Какво му е коствало да изиграе тази роля, сам си знае. Но аз знам, че на душата му е било страшно тежко.

След този случай той изведнъж се състари“, разказа ми Силвия Вачкова.
Между тези два съдбоносни за актьора филма, за около 13-14 години той изигра куп роли – на селяни, работници, шофьори, зевзеци и най-често на някакви чишити с комедийна окраска – „Хитър Петър“, „Бедната улица“, „Призори“, „Хроника на чувствата“, „Тютюн“ , „Смърт няма“, „Непримиримите“, „Веригата“, „Невероятна история“, „Старинната монета“, „Горещо пладне“, „Привързаният балон“ и др.
Особено щастлив е Григор Вачков, когато получава ролята на Александър Карев във филма на Владислав Икономов и Любомир Левчев „Гибелта на Александър Велики“. Тя е първата му главна и истински драматична роля. Играе бригадир на голям строителен обект, който се противопоставя на матрицата на соцсистемата и затова системата го изхвърля.
В този филм ролята на дъщеричката на Карев играе Мартина, тогава 7-8-годишна. В епизода с нея Вачков – с блесналите очи и грейнало от щастие лице, е най-истински, просто чудесно изигра себе си.

Може ли един петел да бъде женски?

Може! Каза го капитан Димитър Бомбов, по-известен като Митко Бомбата, и то в Париж – сърцето на Франция, която е избрала галския петел за свой национален символ.
Култовата реплика „Но петелът е женски, господине!“Гришата в ролята на Митко Бомбата произнесе в епизода „Трите удивителни“ от сериала „На всеки километър“. След неговото излъчване по БНТ Григор Вачков и Стефан Данаилов станаха най-популярните българи, а приятелството им – пословично.
Двамата са поканени за сериала без пробни снимки, но с различен филмов опит зад гърба си. Вачков е точно с 10 години по-голям, вече се е снимал в 19 филма и е една от ярките звезди на Сатиричния театър. Данаилов тъкмо е завършил ВИТИЗ и пратен по разпределение в Пловдив.
Има участие в 7 филма, но в „Следите остават“ е още дете, „Понеделник сутрин“ е забранен, а „Първият куриер“ още няма премиера. Препоръчва го Любомир Шарланджиев, единият от двамата режисьори на сериала, снимал Ламбо преди това в „С дъх на бадеми“.

„Гришата беше в един клас със сестра ми Росица и аз го знаех – разказа ми Стефан Данаилов, – но не бяхме близки. Когато се разбра, че ще играем заедно в „На всеки километър“, се притесних дали няма да ни изиграе лоша шега възрастовата разлика, тъй като по сценарий сме почти връстници. От самото начало на снимките обаче той свали възрастовия гард и беше толкова добър и коректен, че никога не съм имал притеснения от него пред камерата.
Още в един от първите епизоди Гришата произнесе към мен репликата: „Брат ми, брат ми!“ Нямаше я по сценарий, той си я измисли и тя се превърна в най-честото обръщение между двамата.“
През 1969 г. БНТ излъчи първите 13 епизода от сериала „На всеки километър“. Снимането на тях и на следващите 13 епизода откъсва за почти 5 години Григор Вачков от театъра, но му създава такава популярност, каквато май не е имал нито един друг български актьор. Народът го нарече Митко Бомбата по името на филмовия му герой.
Творческият колектив на сериала има над 500 срещи със зрителите в градове, села, заводи, училища. Бях на такава среща във Видин и помня как шумната и развълнувана като море спортна зала буквално онемя, когато Гришата Вачков започна да обяснява как е снимана прословутата сцена с питона. После хората от първите редове се юрнаха и го вдигнаха на ръце.
На ръце го носят и в Перник, а един мъж непрестанно го щипел. „Защо ме щипеш?“, пита учуден актьорът „Па отде да знам!“, отговаря ошашавеният от близостта си до Митко Бомбата перничанин.
На среща в Созопол баща моли Вачков да гостува в дома му. Имал болно дете и то щяло много да се зарадва, ако види и пипне Митко Бомбата. Гришата отива и го взема в прегръдката си. „То се гушка в мен и чувствам как сърчицето му тупка, тупка, ще се пръсне от радост“, споделя после актьорът със съпругата си Силвия.
С тази изключителна популярност и невероятна човешка обич към Гришата много пъти се сблъсква и най-добрият му приятел – писателят Йордан Радичков. И както само той може, го описва в разказа си „Всеки ден в гората“. Двамата са на Пловдивския панаир. „Беше много неудобно, защото Григор Вачков гледаше панаира, а от своя страна панаирът гледаше него – пише Радичков. – Подир актьора вървеше цяла тумба мургави хлапаци, а три жени се дърпаха за фустите и си викаха една на друга: „Глей, ма! Глей, ма!“ Те така извъртат главите си, за да гледат актьора, че пропадат в една дупка пред монтираната на открито австрийска валцова мелница.
„Насреща ни се зададе колоездач, и той изкривил врата си подобно на египетска рисунка, за да може да гледа Григор Вачков, и тъй както въртеше педалите и се носеше с велосипеда си като египетска рисунка, се блъсна в един железен стълб“, пише още Радичков в разказа си.
А на циганска сватба в едно берковско село толкова се впечатляват от присъствието на мургавия като самите тях актьор, че го слагат до 14-годишната булка, а 15-годишния младоженец пращат да цепи дърва за огньовете, на които къкрят сватбарските манджи.
Артистът не обича прякора си Митко Бомбата, а популярността го притеснява. Веднъж в София го среща подпийнал мъж и свойски го тупа по рамото: „О, Бомба! Как си бе, Бомба?“ Вачков го отблъсква и ядосан казва: „Какъв Бомба съм ти аз, човеко?“ После въздъхва пред Силвия: „Защо никой не смее да бутне Апостол Карамитев и да му викне: „Как си бе, любимец 13?“
През 1980 г. Георги Дюлгеров започва снимките на „Мера според мера“ и търси актьор за Постол войвода, който да му прилича физически. А като човек войводата бил сухоляв, с изпито лице и „средно на бой, со мустаки, но файкеше место“.
Току-що приятелят на Дюлгеров Едуард Захариев е заснел Григор Вачков в „Мъжки времена“, където актьорът прави изключително силна драматична роля. Един ден Вачков вози двамата режисьори с колата си. „И изведнъж в огледалото за обратно виждане съзирам само очите на Гришата. Страхотни очи! С много мъка в тях, с много доброта, с много ум, пълноценни едни такива… И си казвам: Къде съм тръгнал да търся портретна прилика за Постол войвода?!“, обясни ми Дюлгеров избора си на Григор Вачков.
Ролята на Постол войвода е втората централна роля в „Мера според мера“. Той е бащата и патрирахът на македонското четническо движение, който в един момент влиза в конфликт с главния герой Дилбер Танас. От 20 епизода Дюлгеров успява да заснеме само два. Единият е на чардака, когато Постол войвода раздава правосъдие, другият – когато с четата си дебнат да застрелят Вели Пехливан.
И в двата актьорът играе толкова гениално, че не се налага втори дубъл. Просто прави нещата от раз. Въпреки това кара режисьора да снимат още дубли, но той не го прави. След смъртта на Гришата му идва да си отреже главата, че не го е послушал. Ако имал такива дубли, е можел да ги използва в другите серии.
Дюлгеров иска да започне живота на Дилбер Танас (Руси Чанев) като чобанин със сцена как той изражда агне. Само че повечето от овцете вече са се оагнили, бременни са няколко кози.
Овчарят знае на коя предстои да роди най-скоро, връзва я с въже за едно дърво и снимачният екип по цял ден виси с камера до нея. Тя обаче въобще не дава признаци. Един ден овчарят казва, че ще се агни овца, но агнето ще е мъртво.
Все пак снимат раждането и после Дюлгеров разказва това на Свобода Бъчварова, по чиято книга „Литургия за Илинден“ е писан сценарият.

„Ау, това е много,
много лоша поличба!“,
възкликва писателката

Снимките на „Мера според мера“ започват на 3 март. Гришата винаги носи със себе си хапчета и когато облича дрехите на героя си, ги дава на Дюлгеров: „Вземи ги, че може да изпаднат от пояса ми. Ако ме заболи сърцето, ще ми ги дадеш.“ При аутопсията се разбира, че сърцето е най-здравият орган в цялото му тяло.
На 8 март Вачков вдига купон за дамите в снимачния екип, на 10 март снима и си тръгва за София. На 12 март Силвия Вачкова се обажда на Дюлгеров да изпрати Мартина, която във филма играе ролята на Лимбийка, веднага в София, а той да си търси друг актьор за Постол войвода.
В нощта срещу 12 март Григор Вачков получава тежък инсулт и е закаран в Правителствената болница. На 18 март издъхва без да дойде в съзнание.

Най-четени👇

Популярни публикации👇

КОНТАКТИ:

Архив